עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס "שם פס" על כולם

יו"ר הרש"פ מכנס את המל"פ באורח חד צדדי ללא השתתפות חמאס והגי'האד האסלאמי כדי לבחור הנהגה חדשה לאש"פ * ההחלטה מעוררת זעם רב ברחוב הפלסטיני שרואה בה סטירת לחי למצרים וטרפוד תהליך הפיוס הפנים פלסטיני.

ההחלטה החד צדדית של יו"ר אש"פ, מחמוד עבאס, לכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) ברמאללה ב-30 באפריל מעוררת זעם רב בקרב ארגוני האופוזיציה הפלסטינית ובמיוחד בקרב תנועת חמאס והג'יהאד האסלאמי.

ההחלטה נעשתה ללא התייעצות עימם למרות שהם שותפים להנהגה הזמנית החדשה של אש"פ, וכינוס המל"פ והבחירות בו למוסדות אש"פ אמור להיעשות בהשתתפותם כחלק מתהליך הפיוס הפנים פלסטיני.

בחמאס ובג'יהאד האסלאמי מתנגדים גם למקום הכינוס ברמאללה, מכיוון שהדבר נעשה תחת שליטת צה"ל, קשה לחברי המל"פ המגיעים מחו"ל לקבל אישור כניסה לישראל וחלק מהם עלול להיעצר ע"י גורמי הביטחון של ישראל לפני שיגיע לרמאללה.

המל"פ התכנסה בפעם האחרונה ברמאללה ב-2009 כדי לבחור 6 חברי ועד פועל חדשים, בסה"כ יש 750 חברים במל"פ, 100 מהם כבר הלכו לעולמם וישנם עוד רבים שהינם בגיל מבוגר.

עבאס נמצא בסוף דרכו הפוליטית והוא כבר לא עושה חשבון לאף אחד, אבל יותר מכל ההחלטה לכנס את המל"פ באופן חד צדדי הינה סטירת לחי של הרש"פ למצרים.

מצרים יזמה בחודש האחרון את חידוש תהליך הפיוס לאחר שהנשיא א-סיסי הדיח את ראש המודיעין הכללי הגנרל ח'אלד פווזי.

ראש המודיעין החדש, הגנרל עבאס כאמל, ניהל במשך 3 שבועות משא ומתן מקיף עם הנהגת חמאס שהוזעקה לקהיר כדי לנסות ולקדם את תהליך הפיוס.

מצרים רואה בתהליך הפיוס גורם מייצב ומעניק תקווה לתושבי רצועת עזה שיכול גם לסייע לפתרון המשבר ההומניטארי הקשה.

המודיעין המצרי חושש שאי ישומו של הסכם הפיוס בין פתח' לחמאס עלול לגרום לפיצוץ ברצועת עזה שישליך על מצב הביטחון במצרים במיוחד לקראת סוף החודש, המועד שבו אמורות להתקיים הבחירות הכלליות לנשיאות שבהן יתמודד הנשיא א-סיסי לתקופת כהונה נוספת.

אבל, נראה כי מחמוד עבאס איננו מתרגש מהאינטרסים של מצרים ומה שחשוב לו הוא רק האינטרסים שלו עצמו.

ההחלטה הרשמית לכנס את המל"פ שיזם מחמוד עבאס והתקבלה רשמית ע"י הועד הפועל הינה הפתעה מדינית ופוליטית לאופוזיציה הפלסטינית ולמצרים עצמה.

באופוזיציה הפלסטינית רואים בכך סימן לכך שמחמוד עבאס מעוניין בהנצחת המצב הקיים ולא בפיוס עם תנועת חמאס.

גורמים בפתח' לא פוסלים את האפשרות שקטאר היא שדחפה את מחמוד עבאס לכינוס המל"פ כדי לחבל במאמצי מצרים להביא לפיוס.

המדיניות הקטארית היא לרכוש השפעה בזירה הפלסטינית באמצעות סכסוכים בשיטת "הפרד ומשול".

כפי שהדברים נראים כעת, מחמוד עבאס ממשיך בעימות חזיתי עם תנועת חמאס אשר כבר הודיעה כי החלטות המל"פ לא יחייבו אותה וכי הן אינן מייצגות את העם הפלסטיני.

עיזת רישק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר ב-8 בפברואר כי כינוס המל"פ בהרכבו הנוכחי ללא חמאס והג'יהאד האסלמי הינו מכה למאמצי הפיוס וביסוס הפילוג.

הוא הגדיר את ההחלטה כהפרה של החלטות הועדה המכינה של אש"פ שהתקבלו לפני כמה חודשים בביירות וכהחמצת ההזדמנות לבחור מל"פ חדש שייצג את כולם ויוכל להתמודד עם "עסקת המאה" של טראמפ שמטרתה לחסל את הבעיה הפלסטינית.