עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס ניצח בסיבוב הראשון את החמאס

יו"ר הרש"פ רשם נקודות לזכותו בעצם כינוס המל"פ במאבקו נגד תנועת חמאס וממשל טראמפ • מחמוד עבאס מקווה להשיג לגיטימיות פלסטינית מחודשת כדי להילחם בתוכנית המדינית של ממשל טראמפ ובניסיון של חמאס להשתלט על אש"פ או להקים לו תחליף

ברמאללה החל ב-29 באפריל כינוס המל"פ תחת הכותרת "ירושלים והגנת הלגיטימיות הפלסטינית". הכינוס, בראשותו של מחמוד עבאס יימשך ארבעה ימים בהשתתפות מאות חברים שהגיעו מהשטחים ומחו"ל וזאת למרות שבתנועת חמאס, ארגון הגי'האד האסלאמי וארגון החזית העממית מחרימים אותו.

כינוס המל"פ שוב מוכיח כי מוקדם מדי להספיד את מחמוד עבאס. הוא מעיד כי הוא מיטיב לתמרן מבחינה פוליטית בזירה הפלסטינית נגד כוחות האופוזיציה ובראשן תנועת חמאס וכי מדינות ערב אינן יכולות להתעלם ממנו מכיוון שהוא מחזיק בתפקיד יו"ר אש"פ שנחשב לנציג היחיד והחוקי של הפלסטינים.

יו"ר הרש"פ התעקש לקיים את כינוס המל"פ ברמאללה במועדו הנוכחי. הוא דחה כל יוזמה מצד פלגי האופוזיציה לדחיית הכינוס וגם בקשה כזו שהפנה אליו נביה ברי יו"ר הפרלמנט של לבנון.

ארגוני האופוזיציה הפלסטינית הצליחו לארגן בתחילת השבוע במילאנו שבאיטליה את "ועידת הפלסטינים באירופה" שקראה לשמור על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים והזהירה מפני תוכנית "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ, אולם מחמוד עבאס הצליח לטרפד את יוזמת חמאס לקיים בביירות שבלבנון ועידה מקבילה בעת כינוס המל"פ ברמאללה.

מחמוד עבאס, בעזרת לחצים של מדינות ערב ובראשן סעודיה הצליח לשכנע את ממשלת לבנון לבטל את האישור שהיא נתנה לקיום הועידה, עכשיו יוזמת תנועת חמאס כינוס אחר בדמשק.

עבאס הצליח בעצם הכינוס של המל"פ ברמאללה  להוכיח לממשל האמריקני, לישראל ולחמאס כי הוא הכתובת המדינית היחידה של הפלסטינים וכי הוא זוכה ללגיטימיות מהמוסד הבכיר ביותר והייצוגי של הפלסטינים בשטחים ובפזורה שהוא המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ).

עפ"י גורמים מדיניים בפת"ח היה מאוד חשוב למחמוד עבאס לקיים את כינוס המל"פ בעת הזו משני טעמים עיקריים.

 

א.קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס ברצועת עזה- הנהגת חמאס הצליחה להוביל קמפיין עממי גדול בעד "זכות שיבה" של הפליטים הפלסטינים ושבירת המצור הישראלי על הרצועה שבה חיים 2 מיליון פלסטינים ובכך יצרה את הרושם בקרב חלקים גדולים של הציבור הפלסטיני כי היא זו שמייצגת באמת את הפלסטינים וזכויותיהם ולא אש"פ בראשות מחמוד עבאס.

לפני כמה חודשים יזמה תנועת חמאס כינוס באיסטנבול שבטורקיה שבו הציגה את עצמה כמי שאמורה להחליף בקרוב את אש"פ או להשתלט עליו,תנועת חמאס מנסה להציג את עצמה כמסגרת פוליטית חלופית לאש"פ או לפחות שווה לו בכוחה ברחוב הפלסטיני.

ב. ההכרזה של הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית לירושלים ערערו את מעמדו של מחמוד עבאס ושל אש"פ בקרב הציבור הפלסטיני, יו"ר הרש"פ רואה בכינוס המל"פ כלי חשוב להשגת אמון מחודש ולגיטימיות מהציבור הפלסטיני, בהעדר אפשרות לקיים בחירות, מחמוד עבאס מתכוון להעביר החלטות במל"פ שיתנו תשובה אסטרטגית ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ ולמה שהוא רואה כניסיון לחסל את הבעיה הפלסטינית.

 

בימים האחרונים החליפו יו"ר הרש"פ והנהגת חמאס מהלומות באמצעי התקשורת, מחמוד עבאס שיגר את יועצו לענייני דת, מחמוד אלהבאש ,לתקוף את חמאס באמצעי התקשורת, כי היא שולחת ילדים, נשים ונוער למות על גבול הרצועה, ואילו תנועת חמאס האשימה את ראשי המודיעין הכללי הפלסטיני ברמאללה כי הם פיברקו את נסיון ההתנקשות בחייו של ראש הממשלה הפלסטינית ראמי חמדאללה בעת ביקור ברצועה לפני חודשייים.

תנועת חמאס מאשימה את מחמוד עבאס כי הוא מתנהג כדיקטטור ומוביל את הפלסטינים לקריסה כוללת,בארגון הג'יהאד האסלאמי כבר מזהירים כי החלטות המל"פ אינן מחייבות והוא מייצג רק את מי שנכח בדיונים ואילו ארגון החזית העממית מאשים כי כינוס המל"פ נועד להגן על המשך השחיתות הפוליטית והמוסרית של הרש"פ.

כל מתנגדיו של מחמוד עבאס מאשימים אותו כי כינוס המל"פ נועד להעביר את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ וכי זוהי הסיבה העיקרית שמחמוד עבאס מחפש לגיטימיות מחודשת.

מחמוד עבאס ניצח ללא ספק את האופוזיציה הפלסטינית בסיבוב הראשון בעצם העובדה שהצליח לכנס את המל"פ עפ"י התכנון המקורי שלו.

נראה כי הוא מתכוון להזים את כל ההאשמות האופוזיציה. מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב אמר בראיון לטלוויזיה הפלסטינית הרשמית ב-28 באפריל כי החלטות המל"פ יתנו תשובות לכל הקונספירציות והנסיונות לפגוע בבעיה הפלסטינית ובמיוחד ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

מחמוד עבאס רוצה לנצל את כינוס המל"פ לצאת למאבק מחודש נגד הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ונגד תוכניתו המדינית החדשה וגם נגד ניסיונות חמאס להציג את עצמה כנציג האמיתי של הפלסטינים.

המל"פ אמור לקבוע שוב בהחלטותיו כי אש"פ הינו הנציג היחידי של העם הפלסטיני, כי ירושלים היא בירת המדינה הפלסטינית העתידית וכי אין שום ויתור על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים וכי יוזמת השלום הערבית הינה התוכנית היחידה להתקדמות במשא ומתן המדיני.

יו"ר הרש"פ מקווה להתחזק פוליטית בעקבות כינוס המל"פ ולצאת למאבק מחודש גם על רצועת עזה, עפ"י גורמים בפת"ח אפשר לשכוח מהפיוס עם חמאס ואם הנהגתה תסרב למסור את מלוא הסמכויות לרש"פ ברצועה מחמוד עבאס צפוי להטיל עליה סנקציות חדשות וחריפות.