עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס מנסה לחדש את כוחו של פתח' ברצועה

מחמוד עבאס ממשיך במאמציו לבודד את חמאס ועתה הוא מנסה לתקוע טריז בין פקידי הרש"פ ברצועה לבין הנהגת חמאס • במקביל פועל יו"ר הרש"פ להדיח את הנהגת פת"ח ברצועה ולהחליפה בהנהגה שמוכנה להתעמת עם שלטון חמאס

במסגרת המאמצים של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, לבודד את תנועת חמאס בזירה הפוליטית הפלסטינית, הוא מנסה לקרב אליו מחדש את פקידי הרש"פ ברצועת עזה לאחר שפגע קשה בשכרם והוציא לפנסיה כפויה כ-40 אלף מהם במסגרת הניסיון שלו להמריד את תושבי הרצועה נגד שלטון חמאס.

בכירי פת"ח חוסיין א-שיח' ועזאם אלאחמד, מהמקורבים ביותר ליו"ר הרש"פ, הודיעו כי מתחילת החודש הזה פקידי הרש"פ ברצועה יקבלו 75 אחוזים משכרם במקום 50 אחוזים עד כה.

מדובר ב כ-60 אלף פקידים שרובם אנשי תנועת פת"ח. יו"ר הרש"פ מנסה עתה אסטרטגיה חדשה לקרב אליו מחדש את פקידי הרש"פ ברצועה, במקביל אמרו גורמים בכירים בפת"ח כי המקור למימון העלאת שכרם של הפקידים יבוא מקיצוץ סכום של 10 מיליון שקל בחודש שיעשה מחמוד עבאס בתשלום הקצבאות החודשיות של משפחות האסירים הביטחוניים והחללים של משפחות חמאס מרצועת עזה.

בכירים בפת"ח ברצועה מגלים זהירות רבה לגבי ההבטחות היוצאות מרמאללה.  פקידי הרש"פ ברצועה התאכזבו כבר ממספר הצהרות שקריות של בכירי הרש"פ בכל הקשור לתשלום משכורותיהם,

באפריל 2017 הודיע משרד האוצר הפלסטיני כי אי תשלום משכורותיהם במלואן נובעת מ"בעיה טכנית", על השקר הזה חזר בכיר פת"ח מחמוד אלעאלול ב-26 באפריל 2018 כשהבטיח כי בעיית המשכורות תפתר בקרוב ובנובמבר 2018 הבטיח עזאם אלאחמד, בכיר פת"ח, כי "התקלה הטכנית" תיפתר במהרה.

כך או כך, יו"ר הרש"פ איננו מרוצה מהנהגת פת"ח ברצועת עזה. חלק גדול מפעילי פת"ח ברצועה תומך ביריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן והחלק האחר איננו מקבל במלוא מאת האחוזים את מרות הנהגת פת"ח ברמאללה.

הדבר בא לידי ביטוי בתחילת החודש שעבר כאשר הנהגת פת"ח ברצועה ביטלה את העצרת המרכזית שתוכננה במרכז העיר עזה לציון יום השנה ה-54 להקמת תנועת פת"ח.

הנהגת פת"ח נכנעה ללחצי ארגון חמאס אשר דרש ממנה לבטל את העצרת. מנגנוני הביטחון של חמאס עצרו כ-1000 פעילים של תנועת פת"ח ברחבי הרצועה לקראת יום העצרת כדי לשבש אותה.

בסופו של דבר, הנהגת פת"ח ברצועה  ביטלה את קיום העצרת מחשש להתנגשויות דמים עם כוחות הביטחון של חמאס למרות ההוראה של יו"ר הרש"פ לקיים את העצרת בכל מחיר.

בעקבות התקרית, דרש בכיר פת"ח הגנרל תוופיק טיראווי להדיח את הנהגת פת"ח ברצועה שסירבה להישמע להנחיות שיצאו מרמאללה.

עפ"י גורמים בפת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יוזם כעת מהלך להדיח את הנהגת פת"ח ברצועה והוא הקים ועדה מחומשת של בכירי פת"ח שתעשה הערכת מצב של תנועת פת"ח ברצועת עזה.

חברי הועדה הם עזאם אלאחמד, חוסיין א-שיח',רוחי פתוח, תוופיק טיראווי וג'מאל אלפתיאני.

בישיבה האחרונה של הועדה המרכזית של פת"ח שהתכנסה ברמאללה בשבוע שעבר פרץ עימות חריף בין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבין בכיר פת"ח אחמד חילס האחראי על תנועת פת"ח ברצועה, אשר התנגד להקמת הועדה בטענה "שמטרותיה סומנו מראש", הוא איים בהתפטרות אך יו"ר הרש"פ הורה לועדה להמשיך בפעילותה ולהגיש לו את מסקנותיה.

גורמים בפת"ח אומרים כי הגנרל תוופיק טיראווי וחוסיין א-שיח' הם שפועלים נגד אחמד חילס וכי הצליחו להסית את יו"ר הרש"פ נגדו.

לאחמד חילס, העומד בראש חמולה גדולה בעזיר עזה, יש סכסוך עתיק יומין עם מוחמד דחלאן והוא התייצב בשנים האחרונות לצדו של מחמוד עבאס במאבק נגד דחלאן והפגין נאמנות רבה ליו"ר הרש"פ כדי לשמור על מעמדו ברצועת עזה.

חילס ניסה להחזיק את המקל משני קצותיו, לשמור אמונים למחמוד עבאס, אך לא לסכן את חייהם של פעילי פת"ח ברצועה בעימות גדול ומזויין עם מנגנוני הביטחון של חמאס שעלול להתדרדר למלחמת אזרחים, עכשיו מבקש מחמוד עבאס להדיחו.

גם אם יוחלף אחמד חילס, יקשה על מחמוד עבאס לחזק את אחיזתו בקרב פעילי פת"ח ברצועת עזה, לשם כך הוא יצטרך לבטל לגמרי את הסנקציות שהטיל על פקידי הרש"פ ולמקד אותן בהנהגת חמאס.

ההתנהלות של מחמוד עבאס נגד הנהגת חמאס ברצועה הייתה אמוציונאלית, הוא הטיל סנקציות כלכליות על פקידי הרש"פ שהיו נאמנים לו ורק עכשיו הוא הבין את גודל טעותו ומנסה לשנות כיוון, פיזור הפרלמנט הנשלט על ידי חמאס היה אחד מהצעדים החדשים ועכשיו הוא מנסה להקים ממשלה חדשה בהשתתפות נציגים מכל הפלגים החברים באש"פ ללא חמאס.