עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס יוצא לעימות מול טראמפ

עבאס מנסה בכל כוחו להילחם בנשיא ארה"ב

בתום הועידה האסלאמית באיסטנבול שבטורקיה הודיע יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי הפלסטינים יפנו למועצת הביטחון של האו"ם כדי לבטל את הכרזת הנשיא טראמפ כי ירושלים היא בירת ישראל וכי יבקשו גם מהאו"ם לקבל את מדינת "פלסטין" במעמד של חברה מלאה.
מחמוד עבאס לא פירט בדיוק כיצד תעשה הפנייה לאו"ם ואיך הוא מתכונן להתמודד עם וטו אמריקני אפשרי במועצת הביטחון אבל נראה כי הוא גמר אומר בליבו "להסיר את הכפפות" ולצאת למאבק מדיני נגד הנשיא טראמפ.

נדמה כי עבאס החליט לנסות ולגרש את ארה"ב מתפקיד המתווך בין ישראל לפלסטינים ולקבוע עובדות מדיניות חדשות.

יו"ר הרשות, נתון בלחץ רב, בעודו שוהה בועידה בטורקיה קרא לו בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק שלא לחזור למוקאטעה ברמאללה לפני שהנשיא טראמפ יחזור בו מההכרזה על ירושלים כבירת ישראל.

בשטחי הגדה והרצועה ישנה פעילות מחאה עממית עניפה עפ"י קריאת חמאס לאינתיפאדה חדשה, חמאס הקדימה את יו"ר הרש"פ בקריאתה לאינתיפאדה וקטפה לעצמה את הקרדיט, מחמוד עבאס מצטייר ברחוב הפלסטיני כמבולבל וחלש שאינו יודע כיצד להחזיר מלחמה שערה לארה"ב.
שבוע חלף מאז הכרזתו של הנשיא טראמפ ומחמוד עבאס לא הצליח לגבש שום תוכנית מדינית לנסות ולשנות את הכרזתו של הנשיא טראמפ. עכשיו הוא מדבר על פניה למוסדות האו"ם, בכיר פת"ח עבאס זכי אומר כי הפלסטינים יפנו גם לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ארה"ב ונגד ישראל.

לדבריו, הפלסטינים הכינו תוכנית משפטית לרדוף את ממשל טראמפ. "אנחנו בעמדת התקפה ולא בעמדת הגנה" התגאה זכי.

נראה, כי מחמוד עבאס בן ה-82 חש כי אין לו מה להפסיד יותר, הוא נמצא בשלהי הקריירה פוליטית שלו והוא לא רוצה לפרוש מהזירה הפוליטית כשעוד כישלון מונח על כתפיו.
גם כך, ב-10 שנות שלטונו בשטחים הוא איבד את השליטה ברצועה עזה לידיה של תנועת חמאס ופילג את העם הפלסטיני.
מחמוד עבאס נמצא במצב רוח קרבי, אתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" דיווח ב-12 בדצמבר כי מחמוד עבאס "איים להפוך את השולחן על כולם" ולחשוף את שמות כל מדינות ערב ואירופה שסייעו לנשיא טראמפ לקבל את החלטתו בנושא ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל.

עבאס הודיע לנשיא מצרים א-סיסי ולעבדאללה מלך ירדן כי יילחם בכל הכוח נגד ממשל טראמפ בניסיון לאלץ את הנשיא טראמפ לחזור בו מהכרזתו בנושא ירושלים.
מצרים וירדן חוששות כי הרצון של יו"ר הרשות להתנקם בממשל טראמפ יסבך את קשריהן עם ארצות הברית.

זו הסיבה שלא התכנסה בירדן ועידת חירום של מדינות ערב, בפגישה המשולשת בקהיר לפני כמה ימים בין הנשיא א-סיסי למחמוד עבאס ולעבדאללה מלך ירדן התגלעו חילוקי דעות קשים.
מחמוד עבאס דרש כי מדינות ערב ינקטו צעדים נחרצים מול ממשל טראמפ אך נתקל בכתף קרה מאוד.

נשיא מצרים א-סיסי ביקש ממנו להירגע ולא לנקוט בצעדים מדיניים או דיפלומטיים שהוא עלול להתחרט עליהם ושיגבירו את עומק המשבר בינו לבין הנשיא טראמפ.
נשיא מצרים, הסביר ליו"ר הרש"פ כי כדאי לו להשאיר את הדלת פתוחה מול הממשל ולאפשר לנשיא טראמפ להציג בפניו את תוכנית השלום החדשה שהוא מכין כדי שלא להפסיד את כל הקלפים.
אולם, מחמוד עבאס נותר בשלו, הוא מתעקש ללכת עד הסוף במאבקו נגד הממשל, שליטי מצרים וירדן דחו על הסף את דרך הפעולה הזו ויו"ר הרש"פ יצא לטורקיה כדי לקבל גיבוי וסיוע מטורקיה, קטאר ואיראן.

האסטרטגיה הזו של מחמוד עבאס עלולה לטרפד לגמרי את פרסום התוכנית המדינית החדשה של הנשיא טראמפ שמתוכננת לתחילת השנה הבאה.
ייתכן שעבאס איננו רוצה בה מכיוון שהוא חושש שיצטרך לעשות ויתורים נוספים בנושא השליטה הביטחונית בבקעת הירדן, הריבונות במזרח ירושלים ובהר הבית וויתור על "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים.

בפגישה האחרונה שלו בסעודיה עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן לפני 3 שבועות הוא הבין כי יידרש לויתורים ב"קוים האדומים" של ההנהגה הפלסטינית.
מחמוד עבאס היה כבר בסרט הזה בועידת קמפ דיויד ביולי 2000 בין יאסר ערפאת לנשיא קלינטון ואהוד ברק ראש ממשלת ישראל דאז, כשהבין כי יאסר ערפאת נדרש לעשות ויתורים ב"קוים האדומים"הפלסטינים, יעץ לו שלא להסכים ובעצמו עזב מייד את ועידת קמפ דיוייד כדי שלא יואשם כי היה לו חלק בויתורים.

עבאס נכנס לעימות חזיתי עם ממשל טראמפ וזאת מבלי לדעת כיצד הוא ייצא ממנו. הוא סומך על תמיכת מדינות אירופה, טורקיה, קטאר ואיראן ואולי גם מדינות נוספות.

המחנה הערבי המתון הכולל את סעודיה, מצרים וירדן איננו מעוניין בעימות עם הממשל אך נראה שמחמוד עבאס החליט שלא לשמוע לעצתו.
השבועות הקרובים יהיו מלאים בפעילות מדינית עניפה במקביל להמשך המחאות העממיות בשטחים כדי לתת גב למאמצים המדיניים של הרש"פ.