עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס החליט להקפיא המאמצים להקמת ממשלה חדשה

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס עדיין לא הודיע מי ירכיב את הממשלה הבאה והוא ממתין לכמה התפתחויות מדיניות לפני שיודיע על החלטתו • צמרת פת"ח מפעילה על יו"ר הרש"פ לחץ כבד להחליף את ראמי חמדאללה במועמד מתוך הועדה המרכזית של התנועה אך מחמוד עבאס מתלבט וייתכן שיפתיע בהחלטתו

הקמתה של ממשלה הפלסטינית החדשה מתעכבת עד להודעה חדשה. עפ"י גורמים בכירים בפת"ח,יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, דחה את הרכבת הממשלה משלוש סיבות עיקריות:

א.המתנה למאמץ התיווך הרוסי באמצע החודש-משרד החוץ הרוסי זימן למוסקבה את ראשי פת"ח וחמאס כדי למצוא נוסחת פשרה שתאפשר את חידוש שיחות הפיוס.

ב. המתנה לתוצאות השיחות בקהיר בין ראשי המודיעין המצרי למנהיג חמאס אסמעיל הניה וראש ארגון הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה שהגיעו אמש לקהיר.

ג.סירובם של הפלגים הגדולים באש"פ (החזית העממית והחזית הדמוקרטית) להצטרף לממשלה החדשה שאמרות להיות ממשלה שתכלול את כל פלגי אש"פ.

 

ממשלתו של ראמי חמדאללה ממשיכה לתפקד כממשלת מעבר עד למינוי הממשלה החדשה.

גורמים בפת"ח מפיצים שמועות כי בראש הממשלה החדשה יעמדו בכיר פת"ח מוחמד א-שתייה או חוסיין א-שיח' מקורבו של מחמוד עבאס, אולם, מוקדם מדי לוותר על ראמי חמדאלללה שעדיין נהנה מתמיכה ואמון של יו"ר הרש"פ.

מחמוד עבאס מגלה זהירות רבה ואיננו מעוניין שבראש הממשלה החדשה יעמוד בכיר מתוך הנהגת פת"ח שעלול לצבור כוח ולאיים על מנהיגותו במסגרת קרב הירושה, הוא מעדיף את ראמי חמדאללה שאיננו בעל מעמד בולט בתנועת פת"ח.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, גם ישראל הבהירה ליו"ר הרש"פ כי  מינוי ראש ממשלה מתוך הועדה המרכזית של פת"ח  עלול להביא להאצת קרב הירושה בשטח, ישראל חוששת שראש ממשלה חדש מתוך צמרת פת"ח ירכז כוח מול מחמוד עבאס ועלול להחלישו.

על פי גורמים בכירים בפת"ח,פרצה מחלוקת חריפה בצמרת התנועה על זהות ראש הממשלה הבא.

סגן יו"ר התנועה מחמוד אלעאלול ובכיר פת"ח עזאם אלאחמד תומכים במועמדתו של צאיב עריקאת כראש הממשלה הבא, אולם מנגד מתייצבים ג'בריל רג'וב, חוסיין א-שיח' ותוופיק טיראווי נגד מינויו של עריקאת לתפקיד.

הם טוענים כי בגלל היותו מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ הוא מחזיק כבר בעמדת כוח ומינויו גם לתפקיד ראש הממשלה החדש יביא לכך שהוא יחזיק בידיו, בו זמנית, בסמכויות חסרות תקדים שיתנו לו יתרון עצום בקרב הירושה אחרי לכתו של מחמוד עבאס.

הועדה המרכזית של פת"ח מפעילה כבר כמה חודשים לחצים גדולים על יו"ר הרש"פ לפטר את ראש הממשלה ראמי חמדאללה, חברי הועדה  מודאגים מהכוח שהוא צבר ומהאפשרות כי יהפוך למועמד של פשרה וימונה ליורש הזמני של מחמוד עבאס במסגרת קרב הירושה.

מחמוד עבאס מודע היטב למאבקי הכוחות בצמרת פת"ח. לפני כמה ימים הוא החרים את דיוני הועדה המרכזית של פת"ח, דבר שהוא חסר תקדים ולא קרה בתנועה מאז 1965, שהרי הוא יו"ר התנועה.

את הדיון שהתקיים ב-2 בפברואר ניהל מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר תנועת פת"ח והוא עסק בהרכבת הממשלה החדשה.

יו"ר הרש"פ נכנע כבר ללחצי בכירים בפת"ח והקפיא את יישום חוק הביטוח הלאומי כדי למנוע תסיסה בערי הגדה ולאפשר את הצטרפות פלגי החז"ע והחז"ד לממשלה החדשה לאחר שהתנגדו בתוקף לחוק והתסיסו את הרחוב הפלסטיני בגדה.

כאמור,יו"ר הרש"פ נזהר מאוד בכל הקשור למינוי ראש הממשלה החדש, הוא שומר את הקלפים צמוד לחזהו ולא מגלה לחברי הועדה המרכזית של פת"ח את מי הוא מתכוון להסמיך להרכיב את הממשלה החדשה, הם יודעים רק את המסגרת הכללית שהיא למנות ממשלה חדשה שתכלול נציגים מכל פלגי אש"פ כדי לבודד את תנועת חמאס.

מועמדתו של ראמי חמדאללה כראש הממשלה החדש עדיין רלבנטית ויו"ר הרש"פ עשוי לבקש ממנו שוב להרכיב את הממשלה, חמדאללה ידוע בנאמנותו הגדולה למחמוד עבאס ומוקדם להספידו, הוא גם מקובל על ישראל, ארה"ב והאיחוד האירופי, הוא שירת בתפקידו בהצלחה במהלך 4 השנים האחרונות והעובדה שניצל מניסיון התנקשות בחייו בעת שביקר ברצועת עזה רק חיזקה את מעמדו.