עבור לתוכן העמוד
Menu

עבאס בדרך להטלת סנקציות נוספות על עזה – מצרים מתנגדת

מצרים מעוניינת לשמור על יחסים טובים עם הנהגת חמאס ועל ערוץ הידברות פתוח עמה כדי למנוע פיצוץ ברצועה שיפגע בביטחון הלאומי המצרי • מצרים פועלת לנטרל הטלת סנקציות נוספות של מחמוד עבאס על הרצועה ומנסה להביא  לחידוש הדיאלוג בין פת"ח לחמאס שיאפשר בעתיד משא ומתן מדיני עם ישראל

מצרים התעלמה מבקשת ישראל שלא לאפשר את העברת גופתו של מהנדס החמאס, פאדי אלבטש, שחוסל במאלזיה לרצועת עזה דרך מעבר רפיח כדי לאפשר את קבורתו בג'באליה.

אפשר היה להעריך מראש כי מצרים תסרב לבקשה הישראלית. השלטון המצרי מעוניין בהמשך היחסים הטובים עם תנועת חמאס ומבחינת המצרים העברת הגופה לרצועת עזה נחשבת לעניין הומניטארי שאיננו מסכן את הביטחון הלאומי המצרי ומאפשר למצרים לצבור נקודות ביחסיה עם תנועת חמאס.

חיסולו של המהנדס פאדי אלבטש עורר רגשות זעם רבים במדינות ערב ובמדינות האסלאם ומצרים לא רצתה להצטייר כמי שנותנת יד למוסד הישראלי שמואשם בחיסול.

מבחינת המצרים, הכנסת גופתו של פאדי אלבטש לקבורה ברצועת עזה איננה מהווה סיכון ביטחוני עבור ישראל, אלא מדובר רק בניסיון ישראלי להפעיל לחץ על חמאס באמצעות מצרים, לכן, מבחינתה לא יקרה שום דבר אם "ישראל תבלע הפעם את הצפרדע".

היחסים בין מצרים לחמאס נמצאים כעת בשלב רגיש ביותר נוכח קמפיין "השיבה" שהשיקה הנהגת חמאס ושאמור להגיע לשיאו ב-15 במאי, המצרים אינם רוצים לעורר את זעמה של הנהגת חמאס שסירבה להצעה המצרית להפסיק את הקמפיין, מצרים מעוניינת שהקמפיין יסתיים מבלי שהוא יופנה לעבר מצרים עצמה כפי שקרה ב-2008 כשעשרות אלפי תושבים מרצועת עזה פרצו בסיוע של פעילים מחמאס את גדר הגבול עם מצרים ונהרו לצפון סיני כדי להצטייד במוצרים בסיסיים כמו מזון ודלק.

הנהגת חמאס הבכירה בראשות אסמעיל הניה, דחתה בקשה מצרית להגיע לשיחות בקהיר עם ראש המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל על הפסקת קמפיין "השיבה" תמורת הקלות משמעותיות מצד ישראל בנושא המצור וקידום עסקת חילופי שבויים חדשה.

עפ"י גורמים בחמאס,מנהיג חמאס אסמעיל הניה רואה בקמפיין "השיבה" הצלחה גדולה של חמאס שיש לנצלה עד תום ולאפשר לה להגיע לשיאה ב"יום הנכבה" ב-15 במאי, לכן הוא העדיף שלא לצאת לקהיר כדי להימנע מעימות ישיר עם ראשי המודיעין המצרי בנושא, במקום זאת הוא שיגר לקהיר ב-17 באפריל משלחת בראשות סגנו צאלח אלעארורי.

במקביל הגיעה למצרים משלחת של תנועת פת"ח בראשותו של מחמוד אלעאלול, סגן יו"ר התנועה, בניגוד לפעמים קודמות שבהן עמד בכיר פת"ח עזאם אלאחמד בראש המשלחת של פת"ח לשיחות הפיוס.

המשימה המיידית של מצרים הינה למנוע את החרפת המשבר ההומניטארי הקשה ברצועת עזה לאור איומיו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס להחריף את צעדי הענישה נגד רצועת עזה. מחמוד עבאס ממתין לסיום קמפיין "השיבה" וצום חודש רמאדאן כדי להגביר את הלחץ על הנהגת חמאס ברצועה להיענות לדרישותיו.

עיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-25 באפריל כי סעודיה נתנה "אור ירוק" למחמוד עבאס להטיל סנקציות נוספות על הרצועה בתואנה כי הן מכוונות נגד הנהגת חמאס ולא נגד תושבי הרצועה.

יחסי חמאס עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הסתבכו עוד יותר באחרונה נוכח כוונתו לכנס את המל"פ ב-30 בחודש ברמאללה ללא השתתפות חמאס, הג'יהאד האסלאמי וארגון החזית העממית בדיונים בניגוד לסיכומים קודמים.

מצרים רואה בהמשך תהליך הפיוס בין פת"ח לחמאס משימה אסטרטגית חשובה במעלה למרות הקשיים הרבים ליישם את הסכם הפיוס שהושג בתיווך מצרי בקהיר ב-12 באוקטובר 2017, מצרים איננה רוצה לאבד את תפקידה המסורתי כמי שמובילה במשך שנים את תהליך הפיוס הפנים-פלסטיני.

המודיעין המצרי הצליח לנתק את שיתוף הפעולה שהיה קיים בין חמאס לשלוחת דאע"ש בסיני ולתנועת "האחים המוסלמים" במצרים בכל הקשור לפעולות טרור נגד השלטון המצרי ולקרב אליו את הנהגת חמאס החדשה בראשות אסמעיל הניה ויחיא סינוואר.

המצרים אינם רוצים לאבד את ההישג הזה, הם סבורים כי בשלו התנאים להשגת פיוס בין פת"ח לחמאס שיאפשר להציג עמדה פלסטינית אחת בפני הנשיא טראמפ השוללת את "עסקת המאה" במתכונתה הנוכחית וקידום רעיון הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67 שמזרח ירושלים היא בירתה.

במקביל מנסה מצרים לקדם עסקת חילופי שבויים חדשה בין ישראל לחמאס שאחד מסעיפיה הוא הקלות משמעותיות במצור הישראלי על הרצועה, מצרים פועלת כדי להרגיע את המתיחות בגבול הרצועה עם ישראל והקלת המצור, שני הנושאים האלה משרתים את האינטרסים הביטחוניים שלה ותורמים לשמירת היציבות במצרים עצמה, לכן היא צריכה לשמור על יחסים טובים עם הנהגת חמאס ועל ערוץ הידברות פתוח עמה.