עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה תקבל דריסת רגל בהר הבית?

המזרח התיכון כמרקחה וצפייה לפרסומה של תכנית השלום של הנשיא טראמפ והאפשרות כי הוא פועל לתת דריסת רגל לממלכה הסעודית בהר הבית

הידיעות על פרסומה ההולך וקרב של תכניתו המדינית של הנשיא טראמפ בנוגע למזה"ת, הידועה בשמה "תכנית המאה", גורמות להתרוצצות רבה בעולם הערבי. שני גורמים המתקרבים זה לזה בעקבות הדברים הם  הרשות הפלסטינית וירדן, ודווקא בעניין העיקרי שבו היו השניים חלוקים: עתידה של ירושלים.

בעוד ירדן רואה עצמה בתוקף מעמדה ההיסטורי והסכמי השלום עם ישראל כגורם בעל העדיפות לקבל את האחריות על מתחם המסגדים, הרי הפלסטינים לא הכירו במעמד הזה וחתרו כל הזמן לערער את מעמד ירושלים. בשל התלות של הפלסטינים בירדן הם הגיעו עמה להבנה כי בינתיים, עד שיחות מעמד הקבע הם מקפיאים את חוסר ההסכמה, אולם מעולם הם לא השלימו עמו.

אבל בעטיה של תוכנית טראמפ "בא לשכונה גורם חדש" – סעודיה, וערב מעבר השגרירות האמריקנית לירושלים שמעתי מגורמי ווקף באופן מפורש כי יש חשש במנהלת הווקף, שישראל תתיר לסעודיה לקבל דריסת רגל בהר, ובכך גם הזרם הווהאבי יכנס להר הבית.

כעת, קיים חשש  כי הנשיא טראמפ יציע להקים מנהלה כלל-מוסלמית, כלומר: בהנהלת סעודיה, למקומות הקדושים המוסלמים, וידחק את ירדן ואת הפלסטינים לצד.

זאת לא תהיה בעיה רק לירדן, היא תהיה בלתי אפשרית מבחינת הפלסטינים, ומכה למדינה הבוחשת בעיר מזה זמן רב – תורכיה ולאחים המוסלמים המשקיעה כל כך הרבה בקידום מעמדה בירושלים.

מבחינת הפלסטינים יש עוד בעיה גדולה: ההסדר האזורי על ירושלים משמיט ממנה את הסיכוי שמזרח ירושלים תהיה בירתה. מה שמוצע להם כרגע זה לספח לרמאללה את השכונות הערביות שמעבר לגדר בצפון ירושלים, שישראל בין כה וכה וויתרה בפועל על ניהולם, דבר שיחזק דווקא את מעמדה של רמאללה שהם בעצם חלק ממנה, הרחק מירושלים האמתית.

הרעיון הזה מסתתר תחת הנוסחה "הבירה הפלסטינית בירושלים", בדגש על ה-ב.

גורמים ישראליים כבר הציעו זאת לאבו מאזן והוא "זרק אותם מכל המדרגות".

בנוסף גם שמה של אבו דיס, במקום מושבם של מוסדות שלטון הרשות הפלסטינית, אבל לרעיון זה התנגדה ירדן כי בשל הקרבה היתרה של  הבירה הפלסטינית המוצעת  בצמידות למסגד אל-אקסא, וגם דובר על מעין "מעבר בטוח" בין אל-אקסא לבירה הפלסטינית.

בסיכומו של דבר, יש להיזהר שלא ליפול בפח שרבים וטובים נפלו בו בעבר. האינטרסים כל כך מנוגדים של כל הצדדים, עד כי שלפעמים להמתין בסבלנות למצב טוב יותר הוא התוכנית הטובה ביותר.

למרות ההתפחות האלה ראינו אי שקט ביום שhשי סביב סוגית מבנה על יד שער הרחמים. במקרה זה יש בו כדי להעיד שלמרות תהליכי ההתייצבות במזרח ירושלים, הר הבית יכול להצית הכל מחדש, ויש להיזהר מאוד בעניין זה. הוואקף מנסה לשדר כי הוא המגן של הר הבית.