עבור לתוכן העמוד
Menu

סיכום אירוע השקת ספרו של ז'ק נריה: "בין רבין לערפאת"

ז'ק נריה, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה שופך אור על יצחק רבין, ומתמקד באחת התקופות המכריעות בסכסוך הערבי-ישראלי, כולל הסכמי אוסלו, סוריה וירדן.

ספרו של ד"ר ז'ק נריה "בין רבין לערפאת: יומן מדיני 1993-1994" הושק רשמית במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה בחודש דצמבר האחרון. ספר זה הנו מסמך היסטורי מרתק, השופך אור חדש על יצחק רבין ז"ל, האיש והמדינאי – אופיו, גדולתו וחולשותיו ומתמקד באחת התקופות המכריעות בתולדות הסכסוך הערבי-ישראלי.

מחבר הספר, ד״ר ז’ק נריה, היה יועצו המדיני של ראש הממשלה יצחק רבין, בתקופה הסוערת של שיחות השלום עם סוריה וירדן ופתיחת תהליך אוסלו. קודם לכן שירת כקצין בכיר בחיל המודיעין והיה נספח צה”ל בצרפת, בבלגיה ובלוקסמבורג. כיום הוא חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

נריה חושף את התייחסותו, התלבטויותיו והתנהלותו של יצחק רבין לא רק בשאלת הליך אוסלו ויישומו, אלא חושף גם את המאמץ שהשקיע ראש ממשלת ישראל להגיע לשלום עם ירדן והיסוסיו מול הלחץ האמריקני להליכה לשלום עם סוריה.

בלווי אנקדוטות משעשעות וייחודיות, מתוארים בספר גם יחסו של רבין לשמעון פרס, והיריבות, התככים ומאבקי הכוח בין לשכת ראש הממשלה למשרד החוץ. כמו כן מתואר בו יחסו המתנכר של רבין לפוליטיקה והשפעתה על מהלכים מדיניים, בנוסף לחשדנותו כלפי התקשורת.

באירוע ענה נריה על שאלות כמו: "מה אמר רבין שיעשה אם הפלסטינים לא יעמדו בהסכמים?" "מה הייתה תוכנתו של יאסר ערפאת בזמן חתימת ההסכם?" "האם רבין היה מוכן לסגת עד הכנרת תמורת הסכם שלום עם סוריה?" "מה חשב רבין על עצם הפנייה הראשונית לערפאת?" ועוד.

לחצו כאן לשמיעת הראיון של נריה בתוכנית "פ.א. פגישה אישית" עם טלי ליפקין-שחק, בגלי צה"ל, בה הוא משוחח על ילדותו, תקופתו כקצין במודיעין והידע הדיפלומטי שצבר עם השנים.