עבור לתוכן העמוד
Menu

סיורי סולימאני בעיראק

שנה לאחר שביקר בעיראק בפעם האחרונה חוזר סולימאני ומנסה להשפיע על מנהיג עיראק החדש לעזור לאיראן במלחמתה נגד הסנקציות

ק'אסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס של משמרות המהפכה, האחראי לפעילות מבצעית-חתרנית של משמרות המהפכה האיראניים מחוץ איראן, מבקר שוב בעיראק. ככל הנראה, בפעם הראשונה מזה כשנה, במהלכה ממשיכה איראן להיות מעורבת בצורה עמוקה בקלחת הפוליטית העיראקית בניסיון להשפיע על הרכב ממשלתה.

בפעם האחרונה סלימאני נראה בעיראק בסוף דצמבר 2017 , בליווי חסן דאנאיי-פר שגריר איראן לשעבר בבגדד, ואיש בכיר לשעבר בכוח קדס. סלימאני נפגש עם מסעוד בארזני, המנהיג הכורדי העיראקי כשלושה חודשים לאחר כישלון משאל העם בחבל הכורדי. איראן הפעילה קודם עריכתו  לחצים כבדים כדי למנוע אותו והשיגה למעשה את מבוקשה.  בעקבות ביקור סלימאני אז , נאותה איראן לפתוח מחדש שני מעברי גבול בין איראן לכורדיסטן העיראקית, אשר טהראן סגרה אותם בעקבות יוזמת משאל העם.

התקשורת האיראנית הסתפקה בפרסום תמונות מפגישת סלימאני עם השייח מהדי אלצמידעי, מנהיג הסונים של עיראק.

חרב בדרך לשחרור פלסטין

לפי הערוץ "אלעאלם" האיראני (המשדר בערבית לקהלי יעד בעולם הערבי והמוסלמי כזרוע תעמולה איראנית) , אבו מהדי אלמהנדס, סגן מפקד המיליציות השיעיות "אלחשד אלשעבי" ("הגיוס העממי") ליווה את סלימאני בפגישה  במהלכה העניק מפקד כוח אלקדס חרב למארחו הסוני באומרו כי החרב הדומה לחרב של האמאם עלי, האמאם הראשון של השיעים, מהווה "סימן יושר והפניית תשומת לב לשחרור פלסטין"[1].

אבו מהדי אלמהנדס נראה במהלך  2016 מלווה פעמים רבות את מפקד כוח ק'ודס בחזיתות לוחמה מול כוחות המדינה האסלאמית (דעא"ש), כולל הלוחמה לשחרור פלוג'ה, מבקר  לאחרונה בתדירות רבה בטהראן וביקוריו זוכים לכיסוי תקשורתי רב. הוא היה בין אורחי הוועידה לאחדות אסלאמית אשר נערכה לאחרונה בטהראן , ואף קיבל פרס קולנוע איראני לתמיכה בהתנגדות. במקביל, קיים פוזי ברהום, נשיאה החדש של עיראק  ביקור רשמי ראשון בטהראן באוקטובר 2018.

העיתונות העיראקית המזוהה עם מתנגדי איראן, מפרשת את ביקור סלימאני כחידוש התערבות טהראן בענייניה הפנימיים של עיראק, וזאת בשעה שעאדל עבד אלמהדי, ראש ממשלת עיראק נתקל בקשיים לבדרך להשלמת הרכבת ממשלתו  – שבעה חודשים לאחר עריכת הבחירות הכלליות. כתב טלוויזיה של קול אמריקה בשפה הפרסית מעיראק, דיווח כי סיעת השיעים בפרלמנט העיראקי הביעה התנגדות נמרצת ללחצים של סלימאני בנושא בחירת שר הפנים של עיראק[2].

צוותי חיסול להבטחת ההשפעה האיראנית

משהתבררו תוצאות הבחירות בעיראק במאי 2018 מיהרה טהראן להפעיל את מלוא השפעתה לקדם הרכבת ממשלת איחוד לאומי בה ישתתפו המפלגות הפרו-איראניות, אך הצלחתה הייתה חלקית בלבד ומוגבלת והיא מנסה מאז לחסל את מתנגדיה בעיראק. בולט חיסולו של עאדל שאכר אלתמימי, בן ברית של ראש ממשלת עיראק לשעבר חידר אלאבאדי בספטמבר.

מעורבותה של איראן בעיראק אינה חדשה וידעה עליות וירידות. הסנקציות שהוטלו מחדש על איראן הגבירו את עניינה להעמיק עוד את מעורבותה בעיראק "ולזרז" את תהליך הרכבת הממשלה באמצעות איומים והפחדות. עד כה אשר הפרלמנט 14 מתוך 22 מינויים לשרים בממשלה ומינויי שרים בולטים בעיקר בתחום הביטחון, הפנים, המשפטים, החינוך והתרבות טרם אושר סופית.

איראן מעוניינת להפוך את עיראק לערוץ נוסף דרכו תוכל לעקוף את הסנקציות האמריקאיות עליה באמצעות מסחר והברחות, גם של נפט ולמעשה ממשלת עיראק החדשה נדרשת לתמרן לצד האינטרסים הסותרים של הפלגים המרכיבים אותה גם בין הלחץ האיראני ללחץ האמריקני.

בשלהי קיץ 2018, הערים השיעיות של עיראק, בייחוד בצרה ונג'ף היו עדות במשך ימים ארוכים להפגנות אלימות נגד שחיתות הפושה בכל מערכות השלטון של עיראק. ההפגנות הפכו למפגן כוח נגד איראן. טהראן לא נבהלה מההפגנות והסיסמאות הקשות שהוטחו נגדה וידעה לשקם במהירות את אימון שכנתה. ובין היתר היא שיגרה יותר משני מיליון שיעים איראנים לערים השיעיות של עיראק לטקסים דתיים לזכר האמאם חוסיין, האימאם השלישי, דבר שסייע רבות לחיזוק כלכלת האזורים השיעים של עיראק. איראן בנוסף, תרמה סכומי עתק לשיקום ושיפוץ ערים אלה בעיראק לכבוד קיום הטקסים.

זווית ייחודית לעומק ניסיונותיה של איראן, להתערב בפוליטיקה העראקית וניסיונותיה להשפיע על תוצאות הבחירות העניק (1 דצמבר)  מית'ל אלאלוסי ((, סוני חילוני וראש מפלגה אלאמה הליברלית.  הוא אמר, כי צוותי חיסול איראניים שוהים בשטח עיראק בחסות כמה מיליציות (שיעיות) מקומיות. צוותים אלה כבר בצעו מספר התנקשויות בעבר ובכוונתן להמשיך בפעילות זו בעתיד. לדבריו, ההתנקשויות נועדו "להטריד, להשתיק ולאיים על פוליטיקאים המנהלים מאבק נגד השחיתות ונגד מכירת איראן למספר מדינות (רמז עבה לאיראן)".

 

אלוסי אף התריע כי  מקתצ'א צדר, איש הדת השיעי הבכיר ניצב בראש רשימת החיסול של הצוותים האיראניים נוכח עמדתו הפטריוטית נגד מכירת עיראק לאיראן ומדינות אחרות ומאבקו הנחרץ נגד השחיתות[3]. שווקי אלחדאד, בן ברית קרוב של אלצדר נרצח על ידי שליחיו של כח אלקדס בעיראק ביולי 2018 לאחר שגילה עמדות עצמאיות לאומיות מדי לטעמה של טהראן ואך האשים אותה בזיפים במהלך הבחירות. ראדי אלתאי, המקורב לאיתאללה הבכיר עלי סיסתאני (בכיר אנשי הדת השיעים בעולם, הממלא תפקיד מכריע בייצוב עיראק) ניצל מניסיון התנקשות באוגוסט, לאחר שמתח ביקורת על מעורבות איראן בהרכבת הממשלה החדשה.

מקתצ'א צדר – בראש רשימת החיסול האיראנית (תמונה) מקור https://manateq.net/?p=8957

דיווח דומה הופיעה גם ב"טלגרף" הבריטי שטען כי צוותי החיסול האיראנים – בפיקודו של קאסם סלימאני- שהוצבו בעיראק לאחר הבחירות במאי  2018- נועדו להשתיק קולות בתוך עיראק הקוראים להפסקת המעורבות האיראנית בענייניה הפנימיים של עיראק . זאת, לאחר כישלונה של איראן להביא לבחירת מספר רב של מועמדים מטעמה לפרלמנט  ולהביא לבחירתו מחדש של  בן בריתה, נורי אלמאלכי, לראש ממשלת עיראק.

לצד המשך החתרנות המדינית בעיראק במטרה לעצב את הסדר הפוליטי בה כך שיפעל לטובתה ממשיכה איראן להעניק סיוע צבאי ועורף מדיני למיליציות השיעיות התומכות בה הפועלות בעיראק ולמעשה מעמיקה בכך את הקרע בין הגורמים השיעים העיקריים (מקתצ'א צדר והאיתאללה הבכיר מחמד סיסתאני, ההווה את אחד מגורמי ההשפעה המרכזיים בעיראק מאחורי הקלעים) ומקרבת עימות אלים ביניהן בבגדאד ובדרום עיראק.

סלימאני בביקור באחת מחזיתות המלחמה בדעא"ש בעיראק מול, יוני 2016 (תמונה)
סלימאני בביקור באחת מחזיתות המלחמה בדעא"ש בעיראק מול, יוני 2016 (תמונה)

 

[1] https://www.khabaronline.ir/news/1209768/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D9%87%D9%84-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1

[2] https://ir.voanews.com/a/iraq-iran/4688163.html

[3] https://www.iraqakhbar.com/1602590