עבור לתוכן העמוד
Menu

סוריה ואיראן מאותתות – תמו ימי ההבלגה

על פי משרד ההגנה בדמשק ישראל תקפה אמש את שדה התעופה 4-T ליד חומס, המתיחות בצפון גוברת וישראל מעבירה מסר תקיף לסוריה כי לא תשלים עם התקפות משטחה • ישראל חייבת להבהיר לנשיא סוריה כי ניסיון לפתוח חזית חדשה ברמת הגולן יביא לנפילת משטרו

שני אירועים חמורים היו בשבוע החולף ברמת הגולן.  באירוע הראשון נורתה אש נ"מ מצד סוריה לעבר מטוס קרב ישראלי, למרות שהוא לא עסק בתקיפת מטרות בסוריה, והשני היה ירי מכוון של 2 רקטות מאזור דמשק לעבר רמת הגולן ואתר החרמון.

על פי גורמי מודיעין בצה"ל, מי שאחראי לירי הזה בסבירות גבוהה היו גורמים בצבא הסורי. לא היה זה ירי בטעות אלא ירי מכוון שתוכנן מראש.

מאידך גיסא קיימת גם אפשרות כי את הירי ביצעו אנשי מליציות שיעיות פרו איראניות שעדיין פועלים באזור דמשק.

לכן, צה"ל תקף בתגובה מטרות ברמת הגולן, 2 סוללות ארטילריה, כמה עמדות תצפית ומודיעין וסוללת הגנה אווירית מסוג אס איי 2 שממנה נורתה אש לעבר מטוסי חיל האוויר.

הנשיא בשאר אסד חש כי הוא מתחזק בעת האחרונה, הוא העביר כמה יחידות צבא לדרום רמת הגולן ומתכוון לחזק  את שליטת הצבא הסורי באזור.

לא ברור אם מדובר באירוע חד פעמי או שמדובר בתחילתה של מגמה.

באיראן מתכוננים ל"יום ירושלים" בסימן "לא לעסקת המאה"

מה יכולות להיות הסיבות לירי הרקטות?

  • הירי נעשה בהשראה איראנית כנקמה על ההפצצות של חיל האוויר הישראלי על מטרות של איראן וחזבאללה בסוריה. ירי הרקטות נעשה בסמיכות זמנים ל "יום ירושלים העולמי" שמצויין מאז המהפכה האסלאמית ב-1979 ביום שישי האחרון של חודש רמאדאן.
  • ירי הרקטות נועד לאותת לישראל ולארה"ב כי חלפו הימים של מדיניות "ההכלה" הסורית לגבי התקפות של ישראל בשטח סוריה וכי הצבא הסורי החליט לקחת את היוזמה לידיו ולהגיב על ההכרה האמריקנית בריבונות הישראלית על רמת הגולן באמצעות תקיפת מטרות בגולן שהינו שטח סורי לכל דבר.
  • מדובר בתחילת הסלמה איטית שתלך ותגבר לקראת פתיחת מלחמת התשה נגד ישראל בחזית רמת הגולן בדיוק כפי שארגוני הטרור מתישים את ישראל בגבול הדרום באמצעות הפגנות על הגבול, שיגור בלוני תבערה ירי רקטות.

 

ישראל הגיבה נכון בעוצמה ובתקיפות כדי להעביר את המסר החד משמעי למשטר בדמשק כי לא תשלים עם התקפות משטח סוריה לעבר שטחה.

גורמים מדיניים בירושלים אומרים כי ישראל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה נגד ישראל משטח סוריה ולכן היא פועלת בתקיפות נגד כל פעולה משטחה.

ישראל חידדה את המסר בתקיפה נוספת אמש בשטח סוריה, משרד ההגנה בדמשק הודיע כי ישראל תקפה את שדה התעופה הצבאי 4-T שליד חומס.

על פי מרכז המעקב הסורי, 5 חיילים נהרגו בתקיפה, 3 מהם סורים, שני טילים יורטו על ידי מערכות ההגנה הסוריות, מחסן טילים ועוד כמה בנינים נפגעו בתקיפה.

התקיפה הישראלית אמש באזור חומס נועדה להבהיר למשטר הסורי את כוונות ישראל, ראש הממשלה נתניהו הבהיר כי מדובר ב "מדיניות עקבית" וכי ישראל איננה מכונה לסבול ירי לשטחה.

ישראל נהנית מגיבוי אמריקני מלא ועל פי גורמים מדיניים בירושלים ארה"ב הבהירה לרוסיה כי היא תומכת במאה אחוזים בתקיפות ישראל כל עוד האיראנים שוהים בסוריה.

מה שמדאיג הוא שיתכן ששיגור 2 הרקטות משטח סוריה לעבר ישראל הינו תחילת מהלך שתכליתו לכתר את ישראל מכל הכיוונים, בנוסף לחזית אפשרית מול חזבאללה בדרום לבנון וחזית מול ארגוני הטרור בגבול הדרום, לפתוח גם חזית חדשה ממזרח מגבול רמת הגולן.

בכך יושלם החזון האיראני להטיל מצור על ישראל בשלוש חזיתות כשעשרות אלפי טילים ורקטות מאיימים על כל שטח מדינת ישראל ובהם טילים מדוייקים.

ישראל חייבת להמשיך במדיניות תקיפה בסוריה כדי להרתיע את הנשיא הסורי בשאר אסד כדי שיוותר על הפנטזיות שלו כי ישראל נחלשה ולקטוע באיבן את כל הנסיונות לפתוח חזית חדשה ברמת הגולן.

הצבא הסורי נמצא בתהליך של שיקום מתקדם ועדיין לא סיים את מלחמת האזרחים בסוריה, לכן אם הנשיא אסד מתכנן לפתוח במלחמת התשה נגד ישראל הוא חייב להבין שישראל חזקה ממנו והיא יכולה גם להפיל את משטרו, התקיפה של שדה התעופה 4-T הייתה צעד חשוב ויש לקוות שבשאר אסד יפנים את המסר.