עבור לתוכן העמוד
Menu

סוף ימיו? עבאס מבהיר: "לא אסיים את חיי בבגידה"

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, יפרוש כנראה בקרוב מתפקידו בגלל מצב בריאותו והמסר שלו ליורשיו הוא לא לוותר על"הקווים האדומים" של הפלסטינים * עבאס אומר כי מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים בקווי 67 היא "קו אדום" וחריגה ממנו הינה בגדר בגידה

גורמים בכירים בתנועת פתח’ מעריכים כי יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, עשוי לפרוש מתפקידו בשבועות הקרובים על רקע מצב בריאותו המתדרדר, בנוסף לבעיות קשות בלבו, נראה כי מחמוד עבאס סובל גם מסרטן בקיבה.

יו"ר הרש"פ אמור גם עפ"י המלצת רופאיו לנוח הרבה וייתכן כי הוא יפחית בכמות הנסיעות לחו"ל ויתרכז בפעילות פוליטית במוקאטעה ברמאללה להעברה מסודרת של השלטון.

ההופעה הפומבית האחרונה של מחמוד עבאס הייתה בשבוע שעבר בפני חברי המועצה המהפכנית של תנועת פתח’ שהתכנסה ברמאללה לדון בנושא הפיוס עם חמאס וב"עסקת המאה" שאמור לפרסם הנשיא טראמפ.

מחמוד עבאס נאם בפני באי הכינוס אך באופן חריג נאומו לא הועבר בשידור חי בטלוויזיה הפלסטינית בגלל מצב בריאותו וגם לא פורסמה הודעה רשמית על ההחלטות שהתקבלו בכינוס.

עפ"י גורמים בפתח’ שהשתתפו בדיונים, מחמוד עבאס פשוט כפה על חברי המועצה לשנות את התקנון הפנימי של תנועת פתח’ כדי שסגנו, מחמוד אלעאלול, יוכל למלא את מקומו כיו"ר פתח’ לתקופה של 3 חודשים עד לעריכת בחירות פנימיות בתנועה, הוא נימק את החלטתו בכך שצריך להמשיך ב"התנגדות העממית" ומחמוד אלעאלול הינו ממשיכו בתחום הזה.

עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה, פרסם ב-4 במרץ ציטוטים מהדברים שאמר מחמוד בכינוס, גורמים בפתח’ מאשרים את הדברים שפורסמו בעיתון.

עפ"י הדיווח, מחמוד עבאס התנהג כמי שלא יהיה בקדמת הבמה הפוליטית לנהל את המאבק בישראל ובארה"ב בשלב הבא, הוא פנה לחברי המועצה המהפכנית ואמר להם: "יתכן שזו תהייה הישיבה האחרונה שלי עמכם, אף אחד מאיתנו לא יודע כמה הוא יחיה".

יו"ר הרש"פ התייחס גם להתקרבות מועד פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ הצפויה במחצית החודש הבא, כפי שהדברים נראים כעת, ואמר: "אם הם רוצים להודיע על "העסקה" שיודיעו מתי שהם רוצים ואיך שהם רוצים, אולם (בסוף) יהיה רק מה שאנו רוצים, אמרתי זאת קודם ואחזור על זה עכשיו, לא אסיים את חיי בבגידה, מי שהוא בנה של (תנועת) פתח’ בלתי אפשרי שהוא יוותר וימכור, "הקווים האדומים" הם קווים שאי אפשר לשחק בהם, לא נקבל פחות ממדינה פלסטינית שבירתה ירושלים בקווי 67".

יו"ר הרש"פ התייחס גם לאפשרות שממשל טראמפ יקצץ את הסיוע הכלכלי לרש"פ ואמר: " אף אחד לא מת מרעב".

אחד מחברי המועצה המהפכנית ששמו לא צויין בדיווח בעיתון "אל-אח'באר",הגיש מסמך למחמוד עבאס שבו הוא דרש כי יו"ר הרש"פ יודיע חד צדדית על מזרח ירושלים כבירת פלסטין וכי שטחי הגדה נתונים תחת כיבוש ואח"כ ייצא לרצועת עזה ויודיע משם על פתיחת מאבק מזויין נגד ישראל אך מחמוד עבאס דחה את הצעתו על הסף.

תנועת חמאס העבירה באחרונה איגרת למחמוד עבאס שבה קראה לו לאחד את המאמצים להתמודד עם "עסקת המאה" האמריקנית והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים והציעה לתמוך בו באופן נחרץ אם הוא ידחה את עסקת טראמפ.

מחמוד עבאס עדיין לא השיב על האיגרת אך בנאומו במועצה המהפכנית הוא מתח ביקורת נוקבת על תנועת חמאס.

הוא טען כי תנועת חמאס התישה אותו וכי הוא לא הותיר שום בירה או מדינה שבה לא ביקר כדי להשיג פיוס עם חמאס.

"אני רוצה מדינת חוק וממשלה שתיישם את החוק, לא מליציות ועבריינות וגניבות ונשק בידי כל אחד, יום אחד חמאס מרוצה ממני וביום השני היא דורכת על תמונותיי ומעלה אותן באש, זה קרה בעבר ואתם הייתם עדים לכך" הסביר עבאס.

"אינני יודע אם חמאס רוצה פיוס או את איראן? אם היא רוצה להיות חלק מאש"פ או לעמוד בראש אש"פ", התפלמס עבאס," אנחנו שולחים לרצועת עזה כל דבר והחברה של חמאס גונבים בגלוי וטוענים כי יו"ר הרש"פ מטיל מצור על הרצועה ומרעיב את בניה" הוא התלונן .

גורמים בפתח’ אומרים כי הדבר החשוב ביותר של מחמוד עבאס היה המסר שהוא העביר לדור הבא של ההנהגה שלא לוותר על "הקווים האדומים" דהיינו, מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים וכי כל ויתור עליהם הינו בגדר בגידה.

למעשה הוא חישק גם את יורשיו בהנהגה להמשיך באותו קו מדיני שהוא הוביל כיו"ר הרש"פ מאז שנבחר לתפקידו ב-2005.

צריך לזכור עובדה חשובה שרבים שוכחים לפעמים, מחמוד עבאס תמיד הוביל קו קיצוני בהנהגת אש"פ, במהלך ועידת קמפ דיויד בחודש יולי 2000 עזב מחמוד עבאס את הדיונים והשאיר את יאסר ערפאת לבדו מול הנשיא קלינטון וראש הממשלה דאז אהוד ברק מכיוון שלא הסכים להיות שותף לשום ויתור ב"קווים האדומים" של הפלסטינים ובכך חישק גם את יאסר ערפאת.

התוצאה של ועידת קמפ דיויד ידועה, האם ל "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ צפוי גורל דומה?