עבור לתוכן העמוד
Menu

סולימאני: מהשהיד החי של המהפכה לשהיד המת של המהפכה – יום חדש במזרח התיכון

הנשיא טראמפ קיבל החלטה אסטרטגית והורה על חיסולו של הגנרל האיראני קאסם סולימאני בזמן מערכת הבחירות ושיגר מסר חשוב: "די לטרור!" • איראן תנקום את מותו של סולימאני, המזרח התיכון בדרך להסלמה לאיראנים יש יכולות צבאיות להגיב כלפי ארה"ב, יתכן שינסו גם לגרור את ישראל ולהכלילה במסע הנקמה

חיסולו של הגנרל  האיראני קאסם סולימאני, מפקד גיס "קודס" ב"משמרות המהפכה" הינו הישג מודיעיני ומבצעי חשוב ביותר של ארה"ב ובעל משמעות אסטרטגית לגבי הנעשה במזרח התיכון. ארה"ב שיגרה באמצעות החיסול מסר חד משמעי לאיראן: לא נשלים עם התקפות הטרור שלכם בעיראק על מטרות אמריקניות בפרט ובמזה"ת בכלל.

קאסם סולימאני,"השהיד החי של המהפכה", כפי שכינה אותו המנהיג העליון ח'מינאי, הפך לשהיד אמיתי.

אחרי חיסולו המוצלח של מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי, קיבל הנשיא טראמפ החלטה אסטרטגית אמיצה לחסל את קאסם סולימאני למרות שהוא נמצא במערכת בחירות לנשיאות, האיראנים הופתעו, הם לא העריכו צעד כזה מצדו של הנשיא טראמפ,קאסם סולימאני נהג בשאננות והרגיש כמו מלך בעיראק, הוא חש בטוח ולא ניסה להסתיר את תנועותיו בעיראק, דבר שעלה לו ביוקר והוא שילם על כך בחייו.

הנשיא טראמפ הבין כי חיסולו של קאסם סולימאני פירושו חיסול הדיאלוג החשאי עם איראן בנושא הגרעין אך למרות זאת קיבל את ההחלטה על החיסול.

ההחלטה של הנשיא טראמפ על חיסולו של קאסם סולימאני הינה החלטה חשובה יותר מההחלטה של הנשיא אובאמה לחסל את מנהיג אל-קאעדה אוסאמה בן לאדן או ההחלטה של טראמפ עצמו לחסל את אבו בכר אלבגדאדי מנהיג דאע"ש.

קאסם סולימאני היווה איום משמעותי למזרח התיכון כולו, הוא היה ראש התמנון של הטרור האיראני במזרח התיכון והקבלן הראשי של ייצוא המהפכה הח'ומיינסטית ב-20 השנים האחרונות, הוא זה שהביא לחיזוק מעמדה של איראן בסוריה, לבנון, עיראק ותימן.

על ידיו של קאסם סולימאני יש דם רב של אמריקנים, ישראלים וערבים, הוא זה שהפעיל את שלוחות הטרור של איראן במזרח התיכון: חזבאללה, חמאס, הג'יהאד האסלאמי, המליציות השיעיות והמורדים החות'ים בתימן.

סולימאני היה מעורב בפיגוע בבניין הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994, בפיגוע אוטובוס התיירים הישראלים בבורגס בבולגריה ב-2012 ובניסיונות פיגוע בישראל דרך רמת הגולן.

הוא האחראי להתבססות הצבאית האיראנית בסוריה, חימש חזבאללה והצבא הסורי, חימוש ומימון המורדים החות'ים בתימן וארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועת עזה.

סולימאני פעל בשבועות האחרונים לתקוף באמצעות המליציות השיעיות את הבסיסים האמריקנים בעיראק, בהתקפה האחרונה באזור כרכוכ נהרג קבלן אמריקני דבר שהביא להסלמה האחרונה.

הוא הכווין את ההתקפה על השגרירות האמריקנית בעיראק, על פי הוראת המנהיג העליון ח'מינאי, הוא פעל בחודשים האחרונים לדכא את הפגנות הענק שפרצו בלבנון ובעיראק והוא היה האחראי למותם של מאות הרוגים ואלפי פצועים בעיראק עצמה.

כל מתקפות הטרור של איראן במזה"ת הוכוונו על ידו, כולל ניסיונות שנכשלו לתקוף את ישראל מרמת הגולן.

 

התגובה האיראנית

 

"משמרות המהפכה" האיראניים הבטיחו נקמה חריפה נגד ארה"ב על חיסולו של קאסם סולימאני.

איראן לא יכולה להימנע מתגובה, מדובר בפגיעה בכבוד הלאומי שלה ופגיעה מורלית ותדמיתית, קאסם סולימאני היה מבכירי המשטר, בן טיפוחיו של המנהיג העליון ח'מינאי וקבלן הביצוע של מדיניותו במזרח התיכון, על פי גורמים איראניים, היו לו סיכויים טובים להפוך ליורשו של ח'מינאי.

חוסר תגובה איראני יתפרש במזרח התיכון כחולשה גדולה ויפגע בתדמיתה ויוקרתה של איראן כמעצמה אזורית, גם ההרתעה שלה תיחלש.

בפני האיראנים יש קשת רחבה של דרכי פעולה אפשריות לתגובה על חיסולו של קאסם סולימאני, סביר להניח שהם הכינו תוכניות מגירה לאפשרות הזו, נוכח העובדה שהיו איומים בעבר ואף ניסיונות לחסל את קאסם סולימאני שנכשלו.

היעדים המיידיים לתגובה הינם הבסיסים האמריקנים במדינות המפרץ כמו בקטאר,בסיסים אמריקניים בעיראק, מיכליות ואונייות מערביות במפרץ הפרסי, שגרירויות וקונסוליות אמריקניות במזרח התיכון, פיגועים ביעדים אמריקנים ברחבי העולם.

התגובה האיראנית יכולה להתבצע עם חותמת ברורה על ידי "משמרות המהפכה" או באמצעות שלוחות הטרור שלה כמו חזבאללה, המליציות השיעיות והמורדים החות'ים בתימן, או מערך המודיעין והריגול של איראן הפועל בחו"ל.

 

הקשר לישראל

 

בישראל הוכרזה דריכות ועירנות מודיעינית בגבול הצפון והדרום מחשש לנקמה איראנית בישראל למרות שרשמית איראן האשימה את ארה"ב בלבד באחריות לחיסול.

המערכת המדינית והביטחונית מקיימת התייעצויות, אתר החרמון נסגר מכיוון שבעבר ניסה כוח "קודס" האיראני לפגוע בו ברקטות אך נכשל.

לא מן הנמנע שהאיראניים ינסו לכלול גם את ישראל במסע הנקמה שלהם באמצעות חזבאללה, חמאס והג'יהאד האסלאמי.

סביר להניח שישראל עודכנה מראש לקראת החיסול של קאסם סולימאני, החיסול קרה בדיוק בשעה שישראל מנסה לקדם הסכם הסדרה עם חמאס ברצועת עזה.

אולם, בשורה התחתונה ברור שהמשמעות המיידית של פעולת החיסול האמריקנית הינה הסלמה במזרח התיכון, האיראניים לא יוותרו וינקמו את כבודם בשורה של פעולות כדי לשקם את תדמיתם, הנקמה יכולה להיות מיידית או לקחת כמה זמן, ברור שהאיראנים מחפשים כעת פרצות ביטחוניות והזדמנויות מבצעיות לבצע את הנקמה.

עם זאת, נראה כי אין בכוונת האיראנים לצאת למלחמה עם ארה"ב וישראל, הם יודעים היטב את המשמעות החמורה של מהלך כזה לגביהם.