עבור לתוכן העמוד
Menu

סבא"א מציגה את אוזלת היד שלה

תא"ל במיל. יוסי קופרווסר על חשיפת ראש הממשלה בעצרת האו"ם • "לכולם ברור שמדובר בקנוניה" • על נאום עבאס: "נאום גזעני"

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה היום (שלישי) כי אנשיה "ערכו בדיקה לכל האתרים באיראן שדרשו זאת". בכך הגיבה הסוכנות לנאומו של ראש הממשלה נתניהו, בשבוע שעבר, מעל בימת עצרת האו"ם.

"צריך לקרות משהו ממש חמור כדי שהאירופאים יעזבו את הסכם הגרעין", כך אומר תא"ל במיל. יוסי קופרווסר, לשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגים וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני  ציבור ומדינה. הדברים באים על רקע חשיפתו של רה"מ נתניהו בעצרת האו"ם את המתקן הנוסף שמשמש את תכנית הגרעין האיראנית. בנאומו פנה נתניהו אל מדינות אירופה הממשיכות לתמוך בהסכם עם איראן ואל הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) לפעול ולחקור את המתקן.

לראיון המלא:

לדבריו של קופרווסר אין ספק כי החומר הועבר אל ארה"ב, מדינות אירופה והסוכנות לאנרגיה אטומית וכי גם לאחר שהועבר אליה החומרים מארכיון הגרעין האיראני אין היא מפרסמת את מסקנותיה בעניין. "הסוכנות היא חלק מן הבעיה", אומר קופרווסר וממשיך כי אמנו, הוא זה שנתן את ההכשר בשנת 2015 לחתימה על הסכם הגרעין למרות שידע, כך גם לפי טענותיו, כי האיראנים אינם חושפים בפניו את התמונה המלאה. "האינטרסים יותר חזקים מן המציאות,, קובע קופרווסר.

"הסוכנות לאנרגיה אטומית לא עשתה כלום בנוגע לאיתור מסמכי ארכיון הגרעין, לא פעלה ליצור קשר עם המדענים האירנים, שהם הנכס הגדול ביותר של תכנית הגרעין האירנית  ומראה פעם אחר פעם את אוזלת היד שלה. היא מעולם לא חשפה שום דבר חדש, אלא תמיד קיבלה אתה מידע מהמודיעין של מדינות אחרות", קורפווסר מוסיף כי לדעתו אין הסוכנות וראשיה מבקשים להציג את אוזלת היד שלה ולכן משתפים פעולה עם מדינות אירופה התומכות בהסכם ובאיראן.

 

"אני חושב שיש פה הפרה ברורה של הסכם הגרעין" ,אומר תא"ל במיל. קופרווסר משום שההסכם היה בראשיתו מבוסס על שקר. "בפתיחת ההסכם כתוב כי איראן מוותרת על הרצון לנשק גרעיני. מי שמבקש לוותר על הנשק הגרעיני – לא מחביא את ארכיון הגרעין שלו ולכן כל הבסיס הוא מעוות", קופרווסר ממשיך ותוקף את הסוכנות ואת השותפות שלה "הם ידעו שההסכם מבוסס על שקר, הם מודים בכך גם היום. מספיק לראות את התדרוך של בכירי הממשל בארה"ב לאחר חתימת ההסכם על מנת להבין את גודל הקנוניה".

נאום עבאס – המשך הנרטיב הפלסטיני

בהמשך הריאיון התייחס חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה לנאום עבאס מעל בימת עצרת האו"ם ואמר כיה נאום מוכיח כי עבאס ממשיך לדבוק בנרטיב הפלסטיני – אין עם יהודי, אין זכות למדינת לאום ולכן לדבריו זה נאום גזעני. "עבאס מחויב להמשך המאבק וחשוב לדקדק בדבריו".