עבור לתוכן העמוד
Menu

נשף המסכות של האייתוללות: כך מתכננת איראן לנצח במלחמה הקרה מול ארה"ב

סחר מתחת לשולחן עם טורקיה, סין ורוסיה, הפעלת טרור נגד בעלות הברית של הבית הלבן, ושכנוע של האירופאים שהסכם הגרעין עדיין רלוונטי • מומחים לאיראן ששוחחו עם "ישראל היום" מסבירים כיצד הרפובליקה האסלאמית תפעל נוכח הסנקציות האמריקניות • פרשנות

טענת תא"ל יוסי קופרווסר מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, איראן מחזיקה ביכולות לחימה רבות, בהן פרוקסיס במזרח התיכון ומעבר לו. בתימן הרפובליקה האסלאמית מסייעת למורדים החות'ים, בעיראק פועלות מיליציות שיעיות בשליחותה, בלבנון ובסוריה יש את חזבאללה, וברצועת עזה יש לה השפעה גדולה על הג'יהאד האסלאמי. מעבר לכך, היא השקיעה ואימנה גורמים שונים בעולם שדרכם היא מסוגלת להוציא לפועל פיגועי טרור. 

"למעשה זה נשף מסכות". כך טהרן מתכננת לפעול מול הסנקציות האמריקניות
עם זאת, קופרווסר מסביר כי "למעשה, המשטר האיראני בחן את המטרות שלו והגיע למסקנה שארצות הברית תבלע פיגועים נגד ידידים שלה באזור, אבל לא בכוחות אמריקניים. את זה פומפאו הבהיר בבגדד בביקור המהיר שהוא עשה בה. האיראנים מורתעים מכך כי הם לא רוצים מלחמה ולכן הם מבצעים לחימה דרך צד שלישי בתימן, בסעודיה, בפגיעה במיכליות הנפט".

המשטר לא מושך את החבל, אך מפעיל כוחות שאפשר להכחיש אחר כך שאיראן תמכה בהם", הדגיש קופרווסר, "למעשה זה נשף מסכות. האמריקנים יודעים מי עומד מאחורי הפיגועים, כולם יודעים, אבל ארצות הברית לא רוצה להיגרר למאבק צבאי. מבחינתה, הלחץ הכלכלי הפעם כבד מספיק וגם האיראנים מודים בכך. האיראנים מצד שני נוקטים בהתשה של פיגועים ובונים על כלכלה עצמאית מבית. אלא שקשה לדעת כמה הציבור באיראן מוכן להשלים עם המצב הזה".
מתוך כתבה ב"ישראל היום".