עבור לתוכן העמוד
Menu

נשיאת העליון אסתר חיות: נעשית פעילות ממשית להגיע לפתרון מושכל בשער הרחמים

ההודעה נמסרה לאחר שהמדינה הגישה הצהרה חסויה בבג”צ. “רגבים”: נשקול המשך עמידתנו על העתירה במצב שנוצר

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות אומרת כי בג”צ ביקש וקיבל הסברים על פעילות המדינה בעניין המסגד שהושמש על ידי המוסלמים בשער הרחמים. "נעשית על פי התרשמותנו פעילות ממשית להגיע לפתרון מושכל למצב שנוצר במקום", הבהירה חיות במסגרת דיון בעתירת תנועת “רגבים”, שביקשה לאכוף על המדינה על סגירת המתחם. דברי חיות נאמרו, לאחר שהמדינה הגישה הצהרה חסויה בבג”צ, כי היא "פועלת במגוון ערוצים" מול הוואקף המוסלמי שהקים מסגד לא חוקי בשער הרחמים בהר הבית.

כזכור, פלשו אנשי הוואקף בפברואר האחרון למתחם שהיה סגור שנים רבות על רקע פעילות עמותת חמאס במקום. בעבר פורסם כי המדינה מנהלת מגעים עם ירדן בעניין זה וכי עלו כמה הצעות לפתרון המשבר. אחת מהן דיברה על הפעלת ספרייה במקום, השנייה על הפעלת משרדים שם, והשלישית על השלמת שיפוצים במקום ואח"כ על העברתו לידי הוואקף ובלבד שמסגד לא יופעל שם.

בדיון שהתנהל בשבוע שעבר הבהיר בא כח העותרים, עו"ד אבי סגל כי הציפייה שלו היא שהמדינה תורה לסגור את המקום, וזאת על רקע הצהרתה שלה, בשלב מוקדם יותר של הדיונים בבג”צ, שבמקום נעברו עבירות.

שופט העליון מני מזוז אמר בדיון: "כולם מבינים את הסיטואציה. המדינה אומרת שזו מערכת סופר רגישה, ואנו מטפלים בה באמצעים שאנו מוצאים לנכון. מה אדוני מצפה? שבית משפט יחליט איך מתנהלים מול הוואקף בהר הבית?"

השופטים הציעו ל“רגבים” להסתפק בתשובת המדינה וב“רגבים” הבטיחו לספק תשובה בעניין מיד אחרי ראש השנה. מעבר לכך – על רקע הודעות עיריית ירושלים ורשות העתיקות לבג”צ שבמתחם שער הרחמים לא נעברו עבירות בניה ולא הייתה פגיעה בעתיקות, הסכימה “רגבים” למחוק את שני הגופים הללו מעתירתה.

בהמשך לדיון פרסמה תנועת “רגבים” הודעה האומרת כי "לא ייתכן שהמדינה ובג”צ ייכנעו לאלימות. פרקליט "רגבים", אבי סגל אמר לאחר הדיון כי "הסתבר שמדינת ישראל מאשרת שבמתחם שער הרחמים בהר הבית יש מסגד חדש, אך היא טוענת שהיא פועלת במגוון ערוצים כדי לטפל במצב. אנו סבורים כי העובדה שהמדינה נכנעת פעם אחר פעם ומיישרת קו עם מעשים זדוניים ובלתי חוקיים של הוואקף, היא חמורה ביותר. לא יתכן שגם המדינה וגם בית המשפט העליון ייכנעו לאלימות , וירימו דגל לבן נוכח איומים באלימות. המדינה חייבת להפסיק לאלתר את הפעילות הטרוריסטית שהיא עצמה מודה שמתרחשת במתחם"

גורם בטחוני אומר בתגובה: בהר הבית , אחד המקומות הרגישים בעולם, מתנהלים ברגישות ומתחשבים באינטרסים של כל השחקנים במקום. אנו הריבון, וכריבון יש לנו אחריות לא רק לאכוף את החוק במקום, אלא גם לדעת לאכוף אותו ברגישות ובחוכמה, ולעיתים גם במידתיות שמתחשבת במכלול של נסיבות.