עבור לתוכן העמוד
Menu

נצראללה מכין את הסבב הבא

מנהיג חזבאללה מנסה לקבע כללי משחק חדשים לקראת סבב לחימה נוסף עם ישראל • חסן נצראללה מעריך כי ישראל תתקוף בקרוב את אתרי פרוייקט דיוק הטילים בלבנון ומנסה לייצר הרתיעה מכך באמצעות הצבת משוואה חדשה

כמה שעות לאחר מתקפת טילי הנ"ט מסוג "קורנט" על אזור אביבים על גבול ישראל-לבנון, מיהר מנהיג חזבאלה חסן נצראללה להתייצב מול מצלמות הטלוויזיה ולנסות לקבע את כללי המשחק החדשים שלו בעימות עם ישראל.

נצראללה יודע כי התקפה ישראלית על האתרים בלבנון של פרוייקט דיוק הטילים היא רק שאלה של זמן, רשמית הוא משקר ומכחיש כי קיים פרוייקט כזה. גם לפני התקיפה של טילי הנ"ט לעבר אביבים הוא קיבל מסרים מישראל, באמצעות מתווכים, כי אם התגובה הצבאית שלו לא תהייה "מידתית", ישראל תהרוס בתגובה את כל אתרי פרוייקט הטילים המדוייקים.


ישראל כבר החלה להגביר את המודעות של הקהילה הבינלאומית לשקריו של נצראללה כדי לגרום לה להתערב וגם להכין את הלגיטימציה הבינלאומית לקראת תקיפתם של אתרי הטילים המדוייקים.
צה"ל חשף אמש צילומי לווין של מפעל ליצור טילים מדוייקים שהקים חזבאללה בבקאע הלבנוני באזור נבי שית,איראן סיפקה מכונות יחודיות והדרכות לפועלים.


פעילי חזבאללה החלו בימים האחרונים בפינוי ציוד יחודי ויקר מהאתר מחשש לתקיפה ישראלית.

המשוואה החדשה

מנהיג חזבאללה החליט לשנות את כללי המשחק ב-3 מישורים: בכל הקשור למל"טים הישראלים שחודרים למרחב האווירי הלבנוני, לתגובה הצבאית על גבול ישראל-לבנון ולירי הרקטות לעבר העורף הישראלי.

נצראללה הודיע כי ארגונו ינסה לפגוע בכל מל"ט ישראלי שחודר לשטח לבנון וכי ביצוע ההחלטה יהיה ב"רמת השטח", דבר שלא היה עד כה. גם צבא לבנון יהיה שותף למדיניות הזו על פי החלטת מועצת ההגנה העליונה של לבנון, ואכן, חיילי צבא לבנון ירו אש מנשק קל לפני כמה ימים לעבר 2 מל"טים ישראלים שחגו באזור מרג' עיון בלבנון.

חסן נצראללה נערך לסבב הלחימה הבא שלהערכתו יהיה בדמות תקיפה ישראלית של אתרי פרוייקט דיוק הטילים בלבנון ולכן שיגר בנאומו האחרון מסר ברור לישראל:

"זכרו את ה-1 בספטמבר 2019, זהו תחילתו של שלב חדש, עברנו מחוות שבעא הכבושות(הר דוב) אל פלסטין הכבושה (ישראל) בהגנה על לבנון, אין יותר קווים אדומים… נכה בעומק הישראלי".

תקיפת חזבאללה באזור אביבים כבר מסמנת כי חזבאללה הרחיב את אזור התגובה שלו, שהיה נהוג עד כה, מאזור חוות שבעא לנקודות נוספות על הגבול באורך 180 ק"מ עם ישראל.

אם תתקוף ישראל את אתרי פרוייקט דיוק הטילים, מאיים נצראללה לתקוף ברקטות את "העומק הישראלי".

נצראללה ניסה בדבריו ליצור משוואה חדשה והפנה את המסר לישראל:

"ההתנגדות שברה את הקו האדום הישראלי שהיה במשך עשרות שנים, היא שברה אותו ביום ראשון, אם תתקפו, הרי שכל הגבולות שלכם יהיו במעגל התגובה, זהו המסר וזוהי המשוואה".

כיפוף הידיים בין ישראל חזבאללה אמור להימשך. ישראל תקפה בשכונת א-דאחיה בלבנון מבלי לקחת אחריות רשמית כדי להבהיר לחזבאללה שלא תשלים עם פרוייקט הטילים המדוייקים שמסכן את ביטחונה, למרות ההבנות בתום מלחמת לבנון השניה, ועכשיו נצראללה מנסה לשנות את כללי המשחק כדי להרתיע את ישראל מלבצע תקיפות נוספות בשטח לבנון.

אכזבה בעולם הערבי

בעולם הערבי יש ביקורת נוקבת על התגובה "המידתית" של חזבאללה באזור אביבים שלא הצליחה לפגוע בחיילי צה"ל והסתיימה בכישלון מבצעי.
בניגוד לנשיא סוריה בשאר אסד שחוטף תקיפות ישראליות בשטחו במשך תקופה ממושכת ואיננו מגיב, נצראללה עמד במילתו ותקף את ישראל. אולם, בעולם הערבי התגובה שלו נתפסת כבלתי מספיקה ובלתי פרופורציונאלית לתקיפה של ישראל בסוריה ובשכונת א-דאחיה בביירות, העולם הערבי ציפה ליותר מחסן נצראלללה, הוא רצה לראות מכה כואבת בעומק ישראל, כפי שנצראללה הבטיח בנאומו אך שינה את דעתו והסתפק בתגובה על גבול ישראל-לבנון באזור אביבים.

ההערכה בעולם הערבי היא שעל חסן נצראללה הופעלו איומים פנימיים מתוך לבנון וגם לחצים חיצונים ,באמצעות מתווכים, מצד ישראל וארה"ב שלא להחריף את תגובתו הצבאית, שהוא לא היה יכול להתעלם מהם.

על פי גורמים מדיניים בכירים בישראל, המדיניות הישראלית בקשר לפרוייקט דיוק הטילים בלבנון היא ברורה, ישראל קיבלה החלטה אסטרטגית שלא לאפשר לארגון חזבאללה להצטייד בטילים מדוייקים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ב-3 בספטמבר במהלך ביקור אצל משפחה בקריית אתא
"הטילים המדויקים האלה מכוונים ישר לקריית אתא. אסור לתת להם את זה". נתניהו הוסיף: "אני נתתי הנחייה לצה"ל – אנחנו לא ניתן לאויבים שלנו להתחמש בטילים מדויקים, ואנחנו פועלים כל הזמן ".

לכן, סביר להניח שתקיפת אתרי יצור הטילים המדוייקים בלבנון היא שאלה של זמן והיא תתבצע כנראה בטווח הזמן הקצר מכיוון שארגון חזבאללה ינסה להוריד את קווי היצור של הטילים עמוק אל בטן האדמה כדי שישראל לא תוכל לפגוע בהם ביעילות.

על פי אותם הגורמים,האיומים של חסן נצראללה להכות בתגובה בעומק הישראלי ולאורך הגבול עם לבנון הם ניסיון ליצור הרתעה חדשה כלפי ישראל,האיומים נלקחים ברצינות אך איום פרוייקט הטילים המדוייקים הוא איום חמור שלא ניתן להתעלם ממנו וישראל תפעל נגדו בכל האמצעים, כל התקפה משטח לבנון על העורף הישראלי תענה בהתקפות בעומק לבנון על יעדי חזבאללה וגם על תשתיות מדינת לבנון שכן היא הריבון והיא הנושאת באחריות על כל התקפה משטחה לעבר ישראל.