עבור לתוכן העמוד
Menu

נעצר בנו של נביל שעת'

רמי שעת' עצור במצרים באשמה של "סיוע לארגון טרור" • הדברים בהמשך להידרדרות היחסים בין מצרים לרש"פ

רמי שעת' (48) בנו של הנושא ונותן מטעם הרש"פ אל מול ישראל ומאנשי אש"ף הבכירים, נעצר במצרים ב-5 ליולי 2019. הוא מואשם ב"סיוע לארגון טרור". אשתו הצרפתייה, סאלין לובראן-שעת', המתגוררת במצרים בשבע השנים האחרונות, גורשה ורק בני משפחה קרובים ראשים לבקרו, פעם בשבוע למשך 20 דקות בלבד. מעצרו מאורך על ידי בית המשפט המצרי ב-15 יום בכל פעם בו הוא מופיע מולו והוא מוחזק בבית המעצר הידוע לשמצה – "טורה".

ברזיל שוקלת להכריז על החיזבאללה כארגון טרור

נביל שעת', יועצו לשעבר של ראש הרשות הפלסטינית וראש אש"ף, יאסר ערפאת, הוא באופן רשמי האחראי לענייני החוץ של הרש"פ וחבר הועד המנהל  של אש"ף.

הסיבה למעצרו של שעת' הצעיר על ידי "היחידה לסיכול טרור" במצרים לא נחשפה, אבל מקורות בממשל המצרי רומזים מעל הרשתות החברתיות כי הוא קשור אל "האחים המוסלמים".

לפי הוריו, רמי שעת' נעצר בשל פעילות למען תנועת ה-BDS במצרים, שנוסדה ב-2015, וכן בגין פרסום ועידוד ססמאות אנטי-מצריות לאחר השתתפות מצרים בועידת בחריין. הוא מתנגד להמשך הקשרים בין ישראל למצרים והיה פעיל מאוד חברתית בנושא. שעת' הביע בפומבי ובצורה חריפה את התנגדותו ל"עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

לראשונה פגשתי את רמי שעת' במהלך המו"מ על הסכמי עזה ויריחו. שעת' הציג את המסמכים והמפות לחתימה לראש הרש"פ, יאסר ערפאת, בעת אירוע החתימה אל מול המצלמות והקהל הרחב ב-4 למאי 1993. הוא גילה אז עניין רב בכינון ובבניית דיאלוג עם ישראל, ובעקבות חתימת ההסכם קיבל מינוי כיועצו של יאסר ערפאת. רמי, עוזר צנוע, אדיב ויעיל לאביו, מעולם לא הראה סימני היסוס בהתמודדות מול ישראל. בהזדמנויות רבות במהלך המשא ומתן, אפילו חלקנו ארוחות והחלפנו דעות ודעות על כמעט כל נושא שמעניין אותו.

עם זאת, נראה כי מגוריו במצרים בה בחר לגור מאז 1977 (יש לו אזרחות מצרית ופלסטינית כפולה) הביא להקצנה שלו. רמי שעת' היה ידוע בקשר עם מתנגדי השלום והנורמליזציה עם ישראל. גישתו הביקורתית למדיניות שניהלה מצרים מול ישראל הפכה אותו וגרמה להקצנה בהשקפותיו. הוא חיפש דרכים להכריח את ישראל לוויתורים לפלסטינים, למשל באמצעות BDS. אחיו, עלי שעת ', איש הי-טק מצרי, חי גם הוא במצרים, ונפטר על אדמת מצרים ואפשר כי השפיע על אחיו בפעילות נגד ישראל.

השבר המצרי-פלסטיני

אין ספק כי המהלך המצרי נגד בנו של אחד האייקונים של הרשות הפלסטינית, על  כל המשמעות שהיא נושאת ליחסי מצרים-פלסטינים, הוא הביטוי למדיניות ה"אפס סובלנות" שמנהל משטר א-סיסי נגד מה שמתפרש כפעילות בלתי חוקית נגד המשטר. א-סיסי במצרים חושש מההשלכות של חוסר יציבות פנים על הגבול הצפון-מזרחי עם סיני. מצרים מבקשת לנטרל כל שיתוף פעולה אפשרי בין פעילי חמאס לג'יהאדיסטים לבין "האחים המוסלמים" במצרים ככלל, ובין סיני בפרט. א-סיסי במצרים מוצא את עצמו מעורב שלא ברצון ובאופן בלתי נשלט בסכסוך הפלסטיני ביחד עם ישראל, ומשמש כמתווך בין ישראל לחמאס תוך הפעלת לחץ על הרשות הפלסטינית להמשיך בשיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל.

ההצהרות האחרונות של הרשות הפלסטינית בגנותה של מצרים על השתתפותה בוועידת בחריין שיזמה ארצות הברית, הסירוב הבוטה לקבל כל חלק מ"עסקת המאה", וביקורת גלויה על נורמליזציה של מצרים עם ישראל, הרחיבה את השבר בין השניים. מבחינה מסוימת, מעצרו של רמי שעת' אינו אלא סימן של מה שעלול להתפתח אם היחסים בין הרשות לבין מצרים ימשיכו להתדרדר.

 

1 https://www.aljazeera.com/news/2019/08/egypt-arrest-palestinian-official-son-linked-activism-190822154204605.html

2 “Egyptian Tech Activist Ali Shaath Dies,” Mashable, https://mashable.com/2013/12/07/ali-shaath-dies/