עבור לתוכן העמוד
Menu

נמשכי מאבקי הכוח בין ישראל לירדן

ישראל מנסה להפעיל לחץ על ממשלת ירדן לסגור מחדש את שער הרחמים בהר הבית באמצעות צעדים נגד הווקף המוסלמי • ממשלת ירדן מגלה נחישות, מגבה את החלטות מועצת הווקף ואומרת כי השער ישאר פתוח

ההשתלטות על שער הרחמים בהר הבית נפלה לידי ירדן כ"פרי בשל" לקראת פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. ירדן משתמשת בצעדי ישראל בהר הבית כדי להדגיש את תפקידה המיוחד בהר הבית כאפוטרופוס של המקומות הקדושים עפ"י הסכם השלום בינה לבין ישראל משנת 1994.

למרות המסר שהעביר ראש הממשלה בנימין נתניהו לירדן לפני יותר משבוע שבו הוא מבקש להורות למועצת הווקף המוסלמי לסגור את מבנה שער הרחמים כדי למנוע את סגירת בכוח ע"י המשטרה, מתעלמת ממשלת ירדן מהמסר הזה ומפגינה עמדה נחושה בכוונתה להשאיר את מבנה שער הרחמים פתוח.

משרד הווקף הירדני פירסם ב-3 במרץ הודעה שבה נאמר כי שער הרחמים הוא חלק בלתי נפרד ממסגד אלאקצא ואיננו נתון למו"מ, לחלוקה או לשותפות.

בהודעה נאמר כי צעדי ישראל נגד מועצת הווקף בירושלים הם "פגיעה מכוונת"  ופגיעה ישירה באפוטרופסות הירדנית על המקומות הקדושים בירושלים.

משטרת ירושלים נמנעת עד כה מליישם את הנחיית ראש הממשלה לסגור את מבנה שער הרחמים בהר הבית, במקום זאת היא עסוקה בימים האחרונים בהרחקת נשים מוסלמיות מהר הבית שמשתייכות לארגון "אלמוראבטאת" ושומרים של הווקף האסלאמי, שמתעמתים עם המשטרה ועם האזרחים הישראלים שמבקרים בהר הבית, ושהיו שותפים להשתלטות על מתחם שער הרחמים לפני יותר משבוע.

ב-3 במרץ הרחיבה המשטרה את פעילותה ומסרה צווי הרחקה מהר הבית לשיח' עבד אלעזים סלהב, יו"ר מועצת הווקף האסלאמי, לשיח' נאג'ח בכיראת סגן מנהל הווקף האסלאמי, לנאצר קוס ראש מועדון האסיר הפלסטיני ולערפאת נג'יב, אחד משומרי הווקף המוסלמי.

חאתם עבד אלקאדר, בכיר פת"ח וחבר מועצת הווקף האסלאמי וד"ר מהדי עבד אלהאדי ראש מכון "פאסיה" וחבר מועצת הווקף זומנו לחקירה במשטרה בשל מעורבותם באירוע ההשתלטות על שער הרחמים, לאחר שנחקרו במשך 7 שעות הם הורחקו ל-7 ימים מהר הבית.

שומרי הווקף האסלאמי במסגד אלאקצא פרסמו ב-3 במרץ הודעה שבה הם מזהירים כי ישראל פועלת לחבל בהישג פתיחת שער הרחמים בהר הבית. בהודעה נאמר כי עד עכשיו עצרה המשטרה 14 משומרי הווקף שהיו מעורבים בפתיחת שער הרחמים והרחיקה אותם לתקופות שונות מהר הבית,ההודעה קוראת לציבור הפלסטיני להפגין בהר הבית החל מיום שישי הקרוב.

שר ההקדשים הירדני, עבד אלנאצר אבו אלבצל, אמר כי ההחלטה להרחיק מהר הבית את ראשי הווקף השיח' עבד אלעזים סלהב והשיח' נאג'ח בכיראת ולזמן לחקירה במשטרה 2 נוספים היא "התנהלות אסורה והסלמה חדשה שמטרתה לשתק את פעולות הווקף ולהפחיד את חברי מועצת הווקף שהורכבה באחרונה מחדש על ידי ממשלת ירדן".

ירדן הגיבה לראשונה על אירוע ההשתלטות על שער הרחמים בסוף השבוע שעבר ושר החוץ הירדני איימן ספדי שיגר מסר ראשון לישראל על עמדתה של ירדן בנושא.

ספדי הבהיר כי שער הרחמים בהר הבית לא ייסגר ואמר: "ירדן תשקיע את כל מאמציה לשמור על חופש הכניסה והיציאה להר הבית והשארת כל שערי הר הבית פתוחים כולל שער הרחמים".

אם ממשלת ישראל אכן נחושה להחזיר את המצב בשער הרחמים לקדמותו, הרי שככל שחולף הזמן היא תתקשה לעשות זאת, הווקף האסלאמי קובע עובדות בשטח וממשלת ירדן שאחראית עליו נותנת לו גיבוי מלא.

כל עימות עם ישראל בנושא משרת את האינטרסים המדיניים של ירדן כדי להבליט את תפקידה בהר הבית ולקבל גיבוי ערבי ובינלאומי לעמדתה.

עפ"י גורמים מדיניים בירושלים, ישראל איננה מעוניינת בהסלמת המצב הביטחוני לקראת הבחירות. לכן, סביר להניח כי המשטרה לא תפעיל כוח בתוך שטח הר הבית כדי לסגור את מבנה שער הרחמים שכן היא תיתקל בהתנגדות אלימה מצד המתפללים המוסלמים, בירדן וברש"פ נערכים לאפשרות הזו כדי לעורר גל הפגנות במזרח ירושלים ובשטחי הגדה שעלול לגלוש גם לגבול רצועת עזה.

"כיפוף הידיים" בין ישראל לירדן בנושא שער הרחמים נמשך כבר יותר משבוע ימים, ישראל מנסה להפעיל לחצים על הירדנים באמצעות צעדים בשטח נגד חברי מועצת הווקף האסלאמי ושומרי הווקף אך ספק רב אם הדבר יביא להיענות לדרישת ישראל לסגור מחדש את מבנה שער הרחמים.