עבור לתוכן העמוד
Menu

נמשך האיום על חיי המשלחת הפלסטינית לבחריין

מצבם הכלכלי של אנשי העסקים הפלסטינים שנסעו לועידת בחריין התדרדר,חייהם בסכנה וארה"ב איננה יכולה להגן עליהם,ישראל מתרחקת מהם ואינה מספקת להם כלי נשק • ישנו חשש כי תנועת פת"ח מתכננת לחסלם • חיסולם ירתיע ויחליש גורמים מתונים וארה"ב וישראל חייבות להזהיר את מחמוד עבאס כי האחריות על שלומם מוטלת עליו

עשרה ימים חלפו מאז שמשלחת אנשי העסקים הפלסטינים שיצאה לועידה הכלכלית בבחריין שבה לשטחי הגדה ועדיין חייהם נתונים בסכנה.

איש העסקים אשרף ראנם עדיין שוהה בביתו של ראש המשלחת, השיח' אשרף ג'עברי, בחלק היהודי של חברון ואיננו יכול לשוב בביתו בעיר מחשש שיעצר על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ.

המאבק על לוב: טורקיה של ארדואן נגד הסונים בלוב

לפני נסיעתו לועידה בבחריין הוא קיבל בשיחת טלפון איום ברצח מאחד מאנשי הביטחון הפלסטינים בעיר. גם חברים אחרים מהמשלחת קיבלו הודעות טקסט למכשירי הטלפון שלהם ובהן איומים על חייהם, חלק מהם חושש לצאת מהבית וממתין עד שיעבור זעמה של הרש"פ אם בכלל.

על פי גורמים בכירים בפת"ח, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס העביר את הטיפול בחברי המשלחת "הבוגדים" לתנועת פת"ח שאמורה לחסל אותם פיזית מבלי שהאחריות תוטל על הרש"פ ובאופן שירתיע כל פלסטיני מלשתף פעולה עם ארה"ב וישראל.

כתף קרה  מארה"ב וישראל

על פי גורמים במשלחת הפלסטינית, הממשל האמריקני הבטיח לאנשי העסקים שיצאו לבחריין הגנה מפני הרש"פ אך הוא איננו יכול לספק אותה בפועל.

לפני כמה ימים עצרו מנגנוני הביטחון של הרש"פ את איש העסקים צאלח אבו מיאלה בחברון ולאחר התערבות השגרירות האמריקנית אצל לשכתו של יו"ר הרש"פ ברמאללה הוא שוחרר ממעצר.

כשבאו אנשי הביטחון הפלסטינים לביתו של איש העסקים אשרף ראנם וצרו עליו כדי לעוצרו, הזעיקה השגרירות האמריקנית בירושלים את כוחות צה"ל אשר הכריזו על מצב ביטחוני מיוחד בעיר חברון וכוחות הביטחון של הרש"פ נאלצו לסגת, אולם, המצב הזה איננו יכול להימשך לאורך זמן, מדובר במשחק "חתול ועכבר" שבו ידן של הרש"פ ותנועת פת"ח על העליונה.

אנשי העסקים הפלסטינים אינם יכולים להמשיך ולנהל את עסקיהם במצב הזה. הם נפגעו קשה מאוד מבחינה כלכלית מאז הכריזה הרש"פ עליהם כבוגדים וגם הלחץ החברתי עליהם גובר והולך.

ישראל מצדה איננה מספקת שום הגנה לאנשי העסקים הפלסטינים שחייהם בסכנה,  לאנשי העסקים האלה אין שום קשר לישראל ולמנגנוני הביטחון שלה, כמו השב"כ או המנהל האזרחי, ואין להם גם כלי נשק מישראל להגן על עצמם.

ההגנה היחידה שלהם היא החמולות שאליהן הם משתייכים, אולם גם שם התגלעו בקיעים גדולים בעקבות הלחץ החברתי והיחס העויין של הרש"פ כלפיהם.

אנשי העסקים הפלסטינים שנסעו לועידת בחריין הם חברים בלשכת המסחר והתעשיה ביהודה ושומרון שהוקמה לפני כשנתיים ביוזמה ישראלית.  השיח' אשרף ג'עברי הינו יו"ר משותף של הלשכה אך גם הלשכה אינה יכולה לספק להם הגנה.

אנשי העסקים הפלסטינים פנו במצוקתם לראשי המתנחלים ביהודה ובשומרון ובהם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון כדי שיפעילו את קשריהם במערכת הביטחון הישראלית כדי לסייע להם, אך נראה שהדרג המדיני והביטחוני בישראל מסתייג מהם ומעדיף לשמור מרחק,"דיבורים כמו חול ואין מה לאכול" אומר אחד מאנשי העסקים.

את היחס החשדני מצדה של ישראל הם חשו היטב כבר במהלך הבדיקות הביטחוניות בנתב"ג כשיצאו לבחריין.

על פי גורמים בכירים במשלחת לבחריין, מתאם הפעולות בשטחים לשעבר, האלוף יואב (פולי) מרדכי נפגש עם אנשי העסקים בבחריין לשיחת נימוסין בלובי של מלון "ארבע העונות" בעיר הבירה מנאמה, לדבריהם, מרדכי הינו איש עסקים פרטי, אך הוא משמש גם כשליחו של ראש הממשלה נתניהו למדינות המפרץ. אחרי הפגישה יצא פולי מרדכי מבחריין לביקור בכווית בלווית איש מוסד, אולם לפני שנסע השמיע הערה חריפה ביותר בשיחה עם חבר בכיר במשלחת שממנה הובהר בצורה ברורה כי ישראל איננה רוצה בשום קשר עם אנשי העסקים הפלסטינים.

גם הפגישה שלהם בבחריין עם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט לא הייתה מעודדת. בפגישה הובהר להם כי ממשל טראמפ מעוניין בהמשך שלטונו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואיננו רואה בהם חלק מההנהגה הפלסטינית למרות השחיתות הגדולה בצמרת הרש"פ.

אחד מחברי המשלחת סיפר כי נראה כי הממשל האמריקני עדיין משלה את עצמו שיוכל להביא את יו"ר הרש"פ לשולחן הדיונים על "עסקת המאה" ולכן הוא מסתייג מהמשלחת הפלסטינית.

גורמים בתנועת פת"ח בגדה תוקפים את אנשי משלחת העסקים לבחריין ומתארים אותם כ"בוגדים רודפי בצע" שכל מה שמעניין אותם הוא לקבל כמה מיליוני דולרים מממשל טראמפ ואחר כך להיעלם עם הכסף, גם איש העסקים מוחמד מסאד מג'נין, אשר אמור היה לצאת עמם לועידת בחריין התנער מהם, ביטל את נסיעתו לבחריין והאשים אותם בשחיתות כספית דומה לזו שבצמרת הרש"פ.

הגורמים בפת"ח אומרים כי אין צורך כעת לחסל את כל אנשי העסקים, "מספיק שאחד מהם יחוסל כדי שהשאר יברחו כמו עכברים",לכן המאמץ הפלסטיני כרגע הוא למצוא את הקורבן המתאים.

השאלה היא מדוע לא מתייצבים בכירים בממשל האמריקני והישראלי לצדה של משלחת העסקים הפלסטינית ומזהירים בפומבי את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כי האחריות מוטלת עליו לכל רע שיאונה לחברי המשלחת הפלסטינית לועידה בבחריין.

צעד כזה עשוי להרתיע את יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, מפני נקמה בחברי המשלחת, הוא כבר הבין שמעצרם יחשוף אותו ללחצים מצד ארה"ב ולכן הוא מעדיף לחסלם בשיטות מאפיה.

חיסולם של אנשי העסקים הפלסטינים שנסעו לבחריין יחליש וירתיע גורמים מתונים בשטחי הגדה המעוניינים בדו קיום ושת"פ כלכלי עם ישראל.

גם מצבם הנפשי של אנשי העסקים הפלסטינים מחמיר והולך, הם מרגישים בתסכול רב וכמי שהופקר בשטח, החשש שלהם הוא שהבחירות הקרובות בישראל יביאו לחילופי שלטון ואז תתנדף "עסקת המאה" ויתחזק מעמדם של הרש"פ ומחמוד עבאס הרוצים לשפוך את דמם.