עבור לתוכן העמוד
Menu

ניסיון ההתנקשות בחמדאללה: רב הנסתר על הגלוי

ניסיון ההתנקשות בבכירי הרש"פ בעת ביקורם ברצועת עזה מעיד על כך שגורמים קיצונים מעוניינים לטרפד את תהליך הפיוס בין פתח’ לחמאס *ייתכן שהדבר גם קשור לקרב הירושה ברש"פ והוא ניסיון לחסל את הגנרל מאג'ד פרג' שהינו המועמד המוביל להיות יורשו של מחמוד עבאס.

ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה ובראש המודיעין הכללי הגנרל מאג'ד פרג' בעת שנסעו בשיירה בצפון רצועת עזה לטקס חנוכת מתקן לטיהור שפכים,מתרחש בשיא המאמצים שמשקיעה מצרים להביא לפיוס לאומי בין פתח’ וחמאס לפני פרסום "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

בעזה שוהה כבר כשבועיים משלחת בכירה של המודיעין המצרי שמנסה לפתור את המבוי הסתום בתהליך הפיוס.

ניסיון ההתנקשות אירע גם ערב כינוס ועידה מיוחדת לטיפול במשבר ההומניטארי ברצועת עזה שיזם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט. הועידה מתכנסת בבית הלבן בהשתתפות נציגים מישראל והקהילה הבינלאומית,אך מחמוד עבאס החליט להחרים את הועידה ולא שלח אליה שום נציג.

ניסיון ההתנקשות התבצע באמצעות מטען צד גדול שהופעל מרחוק אך פגע בכלי הרכב שהיו בסוף השיירה המאובטחת, עפ"י גורמים ברצועה  7 אנשים נפצעו קל מהפיצוץ, אחד המאבטחים פתח בירי לעבר חשודים באזור הפיצוץ.

בעקבות האירוע עצרו מנגנוני הביטחון של חמאס 3 חשודים.

הרש"פ הטילה את האחריות לניסיון ההתנקשות על תנועת חמאס מכיוון שהיא הריבון בשטח. נביל אבו רודיינה ,דוברו של מחמוד עבאס תיאר את הפיגוע כניסיון לפגוע במאמצי הפיוס והאחדות הפלסטינית.

מחמוד עבאס קטע את ביקורו לירדן ושב לרמאללה, הוא מקיים התייעצויות ואמור לקבל שורה של החלטות בעקבות התקרית, לא מן הנמנע שיטיל סנקציות נוספות על רצועת עזה.

קשה להעריך כעת מי עומד מאחורי ניסיון ההתנקשות בראש הממשלה ובראש המודיעין הכללי הפלסטינים אך קיימות מספר אפשרויות.

א.גורמים קיצונים בתוך חמאס המתנגדים לתהליך הפיוס שאותו יזם מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר ביחד עם המודיעין המצרי.

סינוואר נעלם לחלוטין בחודש האחרון לאחר שהודה כי תהליך הפיוס קרס, הוא גם לא השתתף בדיונים של הנהגת חמאס בקהיר על נושא הפיוס עם ראש המודיעין המצרי החדש עבאס כאמל.

ב.גורמים סלפים קיצוניים המזוהים עם דאע"ש כדי לחבל במאמצי הפיוס של מצרים לאור המבצע הצבאי הגדול נגד שלוחת דאע"ש בחצי האי סיני.

ג. מוחמד דחלאן, שיש לו מאחזי כוח גדולים ברצועת עזה, במסגרת קרב הירושה על ראשות הרש"פ.

הגנרל מאג'ד פרג' שהיה בשיירה הינו נאמנו של מחמוד עבאס והמועמד המוביל להפוך רשמית ליורשו בחודשים הקרובים, חיסולו מקל את פתיחת הדרך לחזרתו של דחלאן לחיים הפוליטיים הפלסטינים, בין השניים שוררת איבה גדולה.

ד.מדובר בפרובוקציה של הרש"פ כדי להתחמק מהפיוס עם חמאס, העיתון "אלערבי אלג'דיד" פירסם דיווח ב-12 בפברואר כי הגנרל מאג'ד פרג' העביר דו"ח מודיעיני למחמוד עבאס שבו הזהיר אותו כי הפיוס הינו "מלכודת" מצרית שנועדה לקדם את האינטרסים של מוחמד דחלאן ברצועה וכי מצרים תטיל עליו את האחריות לכישלון מאמצי הפיוס.

 

חמאס רומזת כי מאחורי ניסיון ההתנקשות עומדת ישראל, בהודעה שפרסמה היא כינתה את ניסיון ההתנקשות במילה "פשע" וטענה כי אותם הידיים שהתנקשו בחיי בכיר חמאס מאזן פוקהא וניסו להתנקש גם בחיי הגנרל תוופיק אבו נעים הם שעומדות מאחורי המעשה.

חמאס הוציאה להורג לפני יותר משנה 3 סלפים קיצוניים שאותם הרשיעה ברצח מאזן פוקהא וטענה כי פעלו בשירות השב"כ הישראלי.

הרש"פ מטילה את האחריות הכללית של ניסיון ההתנקשות על חמאס בתוקף היותה הריבון בשטח, היא טוענת כי חמאס איננה יכולה לחקור את המעשה שהיא חשודה בו ודורשת ממשלחת המודיעין המצרי השוהה ברצועה לחקור את ניסיון ההתנקשות.

גורמים ברש"פ טוענים כי ייתכן שאת ניסיון ההתנקשות ביצעו אנשיו של מחמוד דחלאן בתיאום עם חמאס כדי לאלץ את מצרים לחזור להבנות שהושגו בקהיר בקיץ שעבר בין מוחמד דחלאן ליחיא סינוואר בחסות מצרית.

עפ"י ההבנות האלה, הרש"פ נותרת מחוץ לתמונה ומוחמד דחלאן אמור לקבל תפקיד-על של מעין שר החוץ של רצועת עזה והאחראי על מעברי הגבול ועל הקשר עם ישראל, תפקיד שמקדם אותו לעבר תפקיד יו"ר הרש"פ.

 

בהחלט אפשרי כי מדובר בנסיון "להרוג שתי ציפורים במכה אחת" וכי המטרה העיקרית של ניסיון ההתנקשות הייתה לחסל את הגנרל מאג'ד פרג' במסגרת קרב הירושה שהתחיל להתעצם עקב מחלתו של מחמוד עבאס ופרישתו הצפויה בקרוב, ההחלטה האחרונה של מחמוד עבאס למנות את מחמוד אלעאלול כממלא מקום זמני של תנועת פתח’ מעוררת זעם רב קרב בכירים בצמרת פתח’ הרואים במהלך הזה מתן יתרון לאלעאלול בקרב על ראשות הרש"פ.

בינתיים, רב הנסתר על הגלוי, מדובר בהתפתחות מסוכנת של מעבר לשיטת החיסולים של בכירים ברש"פ, שייתכן שמסמלת את תחילת מרחץ הדמים הפנים-פלסטיני הצפוי לאחר פרישתו של מחמוד עבאס, כשברקע מרחפת כוונתו של הנשיא טראמפ לפרסם בקרוב את תוכניתו החדשה לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.