עבור לתוכן העמוד
Menu

נבחרת הכדורגל של איראן נגד המנהיג

 ח'אמנאי תקף את שחקני הכדורגל בנבחרת הלאומית שהביעו מחאה על תמיכת מדינתם בארגוני מחבלים פלסטינים ומדיניות האזורית של השלטון • רבים מאיראנים עמדו לצדם של הכדורגלנים והתייחסו בביטול לביקורת המנהיג

מספר מאמנים ושחקנים בנבחרת הלאומית של הנבחרת הלאומית , בהווה ובעבר, הביעו בימים האחרונים מחאה חריפה ויוצאת דופן על דברי מוחמד ג'ואד זריף, שר החוץ האיראני, בהקשר למדיניות התמיכה של המשטר האיראני בארגוני טרור פלסטינים ומדיניות האזורית של המשטר בעיראק, תימן, לבנון ועוד .

מחאת הכדורגלנים, לא מצאה חן בעיני האייתוללה עלי ח'אמנאי, מנהיג המשטר, שבהזדמנות הראשונה, הגיב בעצמו לביקורות וכינה את הספורטאים כאזרחים שלא יודעים להכיר תודה למדינה.

עשו לעמוד הפייסבוק שלנו לייק ותשארו מעודכנים בכל מאמרי ה-JCPA

נאומו של האייתוללה ח'אמנאי נגד הכדורגלנים, שודר בתקשורת, אך לשכת המנהיג, הוציא הודעה ברוח מתונה יותר, כנראה מתוך החשש שהפופולאריות של הכדורגלנים תפגע במעמדו של המנהיג בקרב הצעירים וכלל אזרחי המדינה.

הדברים החלו להתגלגל כששר החוץ האיראני, בשולי הופעתו משבוע שעבר בוועידת מינכן על ביטחון, אמר במספר ראיונות לתקשורת זרה כי הוא וממשלת רוחאני וכלל המשטר האיראני מודעים היטב לכך שהלחצים הקשים המופעלים על איראן הם בין היתר בגלל המדיניות העקרונית והמתמשכת של טהראן בתמיכתה בפלסטינים וארגוני "ההתנגדות". זריף הוסיף כי "אך אנו גאים בתמיכה בעם הפלסטיני…וכתוצאה מכך נכפו עלינו סנקציות…וקשה לנו, וקשה לכלל העם האיראני אך אנו עומדים איתנה".
עלי כרימי, קפטן נבחרת הכדורגל לשעבר וכיום מאמן באחת הקבוצות הכדורגל החשובות של איראן, היה הראשון שהגיב ברשתות החברתיות לדברי זריף, ושאל אותו: ד"ר זריף, למי קשה? לנו העם? או לכם בשלטון? הרי הלחצים האלה לא משפיעים עליכם ואנשי השלטון ובני המשפחות שלכם ממשיכים לחיות ברמה הטובה ביותר, אך הקושי שאתה מדבר עליו נכפה רק על מיליוני העם המסכן שכבר לא יכול להתפרנס בכבוד ואינו יכול לקנות אפילו קילו בשר בכל כמה חודשים. מי בדיוק נמצא תחת לחץ? נא דייק ותאמר מי בדיוק סובל מהלחצים, העם או אתם בשלטון?[1].

וריא ג'פורי, שחקן בהרכב הנוכחי של הנבחרת הלאומית, ממוצא כורדי איראני, גיבה את הביקורת של עלי כרימי וגם הוא הגיב בחשבון האינסטגראם שלו ציין כי האדונים בשלטון לא נמצאים תחת שום לחץ כתוצאה מהסנקציות אלא זה העם האיראני שסובל מהמדיניות של המשטר[2]. השחקן הצעיר אף הוסיף כי הוא אינו מפחד מאף אחד במשטר ואומר מה שהוא חושב לנכון.

שר החוץ במספר ציוצים והודעות ציין כי הוא מודה לעלי כרימי "בגלל הרגישות שהפגין כלפי המצב של העם האיראני", ואין לו שום טענה לא נגד כרימי ולא נגד וריא ג'פורי[3].

וריא גפורי (ימין) ועלי כרימי (שמאל): ח'אמנאי יצא למלחמה ישירה נגד שחקנים ומאמני הנבחרת

 

בניגוד לשר החוץ, אייתוללה ח'אמנאי לא ויתר על התגובה לדברי הביקורת, ובנאום שנשא ב-18.2.2019, הגיב ישירות לספורטאים, ואמר: "ישנם אנשים שמנצלים את הביטחון במדינה ועושים את עבודתם ואת הספורט שלהם, אך לאחר מכן שוברים על המלחייה…שלא נשכח איך הביטחון הזה מושג"[4].

"שובר את המלחייה" הוא ביטוי פרסי שמרמז לאדם שלא נשאר נאמן ובוגד בברית. ח'אמנאי באותו הנאום קרא לממשלתו של הנשיא חסן רוחאני "לנקוט בגישה חשדנית יותר כלפי ממשלות אירופה" כי גם הן "שקרניות ורמאיות ורוקמות מזימות" נגד איראן בדומה לממשל של טראמפ.

יום לאחר נאום המנהיג נגד שחקני הספורט, וריא ג'פורי, שחקן הנבחרת הלאומית, הוזמן למשרד הספורט הממשלתי ובכירי המשרד הזהירו אותו לבל יחזור על אמירותיו, אחרת הוא עלול למצוא את עצמו מחוץ לנבחרת הלאומית. ככל הנראה לעובדה שוריא ג'פורי בא ממשפחה כורדית ממחוז כורדסתאן, היה נוח יותר למשרד הספורט בממשלת רוחאני לזמן אותו ולהזהיר אותו מאשר לזמן את עלי כרימי, הקפטן לשעבר והמאמן המפורסם שבגיל 40 נהנה ממעמד חברתי חזק מאוד באיראן. בכל זאת, וריא ג'פורי גם לאחר שיחת הנזיפה/אזהרה ציין כי אין הוא חוזר מדבריו ואף גורם במשטר אינו יכול כבר להפחיד אותו.

 

בינתיים, איראנים רבים ניצלו את הרשתות החברתיות כדי להביע תמיכה גורפת בכדורגלנים בוויכוח שהתעורר ביניהם לבין מנהיג המשטר ושר החוץ. איראנים רבים כתבו ברשתות החברתיות כי "בשעה שגבו של העם האיראני נשבר תחת הלחצים הכלכליים הקשיים וההתייקרויות הנוראיות של החודשים האחרונים ושוררת שקט מוזר בחברה (הנובע מהשלטון הרודני), אמירות השחקנים היו מעין נחמה עבור חלק מהעם".

רבים מהאיראנים שתמכו בספורטאים הדגולים של מדינתם, הדגישו כי דברי זריף שהוא שר החוץ בממשלה "המתונה" הוכיחו יותר מאי פעם, שאין כל הבדל בין המחנה השמרני למחנה שכונה הרפורמיסטי, ושני המחנות מתעלמים מהסבל והקושי הרב שנכפו על העם[5].

 

 @Kasra217

FollowFollow @Kasra217

More

Kasra Retweeted Hossein Mahini

از علی کریمی ها و وریا غفوری ها و حسین ماهینی ها در همین حد هم باید تشکر کرد. قبول دارم که چیزی از سیاست نمی دانند. اما تو روزهایی که نمک های روی زخم مردم زیاد شدن پاسخ های این دوستان واکنشی است به سکوت مطلق حاکم بر فضای جامعه، خصوصا سلبریتی ها و خاصه بازیگران و ورزشکاران.

דוגמא לאלפי תמיכות של איראנים בכדורגלנים מול מנהיג המשטר

 

בינתיים, הנשיא חסן רוחאני אמר בישיבת ממשלתו מיום ד' 20.2. כי ארה"ב הפעילה את כל כוחה נגד איראן, והמתחים בין וושינגטון לטהראן הגיעו למקסימום. לדבריו, מדובר במאבק רציני בין הרצונות בשעה שאין כוונה לרפובליקה האסלאמית לוותר בקרב זה. רוחאני אף הוסיף כי הסנקציות הן מעין מעשה טרור נגד העם ומדינתו. הוא אמר בשבוע שעבר כי הסנקציות הן מלחמה אמתית שבינתיים לא נראו בה גופות אך הן קשות בדיוק כמו מלחמה שבה מפציצים יום יום את העם ואת המדינה.

 

[1] http://www.jamnews.com/detail/News/939669

[2] https://www.mashreghnews.ir/news/938139/%D8%AA%D9%88%D8%A8%DB%8C%D8%AE-%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7-%D8%BA%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1-%D9%BE%D8%B3%D8%AA-%D8%AC%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%84%DB%8C

[3] https://www.mojnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-3/265850-%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%81-%D9%87%DB%8C%DA%86-%D8%AF%D9%84%D8%AE%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%A7-%D8%BA%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

[4] http://www.bbcpersian.com/persian/sport-47291676

[5] https://www.radiofarda.com/a/ali-karimi-voria-ghafouri-ali-khamenei-social-media/29778816.html