עבור לתוכן העמוד
Menu

נאום דם היזע והדמעות של רוחאני : מוכנים לשלם את מחיר העמידה האיתנה מול ארצות הברית והציונים

נאומו של נשיא איראן בשבוע שעבר העמיד את בפני הציבור ובפני ההנהגה את 3 הברירות העומדות בפניהן • הזהיר מפני לחץ קיצוני

נשיא איראן רוחאני שמצא עצמו השבוע במוקד ביקורת נוקבת מצד גורמים שמרניים כמי שאחראי יחד עם ממשלתו למשבר הכלכלי, לאבטלה ולפיחות החד בשער המטבע האיראני מול הדולר, הגיב להאשמות שהופנו נגדו ובכללן לקריאות להתפטרותו ואמר כי  הוא ממשלתו "לעולם לא יתפטרו"[1].

נאום רוחאני
נאום רוחאני

הביקורת באה בעיצומן של הפגנות מצד סוחרים שהשביתו את הבזאר בטהראן ובערים  גדולות נוספות  על רקע הפיחות החד במטבע האיראני מול הדולר, אליהם הצטרפו גם אזרחים ברחבי איראן, שנצלו את מחאת הסוחרים כדי למתוח ביקורת על המשטר האסלאמי. לפני החלטת הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עמד ערך המטבע האיראני על 65000 ריאל לדולר וכיום הוא עומד על 90000 ריאל לדולר. בסוף 2017 עמד ערך המטבע האיראני על כ 43000 ריאל לדולר.

איראן תביס את ארה"ב

רוחאני נשא נאום "מהלב" לפני מנהלים במשרדי הממשלה  ואנשי עסקים במרכז הקונגרסים של טהראן וקבע כי הוא וממשלתו ימשיכו לעמוד איתן ו"אם מישהו חושב שהממשלה מפחדת או שהיא תתפטר הם טועים". קודם לכן קראו מספר חברי פרלמנט (מג'לס) לנשיא להחליף את מתווי הפעילות הכלכלית בממשלתו. מפקד משה"מ לשעבר, יחיא רחים צפוי, אף הגדיל לעשות ואמר כי איראן תנוהל טוב יותר גם בלי ממשלה.

רוחאני אמר כי איראן לא תיכנע לסנקציות אותן מאיימת ארצות הברית לחזור ולהטיל איראן  כבר מאוגוסט הקרוב ולדרישות שהציב הממשל האמריקני וכי איראן תשמור על כבודה ותהיה זו  "שתוריד את הממשל האמריקני על ברכיו במאבק על הנחישות". נשיא איראן הציג שלוש ברירות כדי להתמודד עם הסנקציות הצפויות : כניעה לדרישות ארצות הברית בכל הקשור להסכם הגרעין, קרי, להוסיף או לגרוע ממנו. רוחאני שלל גישה זו ואמר כי "אף פטריוט לא ייכנע ללחץ, עלבונות ותוקפנות".

פיצול פנימי יוביל את איראן לאסון

בה בעת רוחאני הגן על הסכם הגרעין ואמר לציונים, לאמריקניים ולגורמים הקיצוניים (מבית) ולאויבייה של איראן באזור היה קשה לסבול אותו "הקיצניים שהיו נגד ההסכם מיסודו מאיישים עתה את הבית הלבן…הנשיא טראמפ לא ציפה להתנהגות הגיונית מצידה של איראן לאחר יציאתו מההסכם". הוא הגן על פעילות משה"ח האיראני לשימור ההסכם מול שותפותיו האירופאיות (גרמניה, בריטניה וצרפת), רוסיה וסין ואמר כי העולם מעריך את "התנהגותה ההגיונית של איראן". בהקשר זה דווח כי נשיא איראן העביר לאחרונה רשימת דרישות לגרמניה, צרפת ובריטניה בתמורה להישארותה של איראן בהסכם הגרעין ב"טרם יהיה מאוחר מדי"[2].

אפשרות אחרת אותה הציג רוחאני , ובה ביקורת מרומזת על מבקריו, היא התמודדות עם הלחץ האמריקני מתוך פיצול פנימי שרק יגבה את המחיר הגבוה ביותר על העם האיראני ויוביל להרעה במצבו הכלכלי, לעליית מחירים ופגיעה בשכבות הנחשלות.

לקריאה של ניתוחים נוספים על המצב באיראן:

https://bit.ly/2KgIWSd

 

נשיא איראן הדגיש, כי האופציה המועדפת היא לשמור על אחדותה של איראן ובה בעת להתמודד "ביחד" עם הלחץ האמריקני הצפוי. הוא קרא לאחדות כלל הפלגים בתוך איראן ואמר כי הוא מייצג את כל העם האיראני, גם את אלו שהעליבו את ממשלתו,  ולא רק את אלה ששבו והצביעו עבורו "זהו יום בו אנו מניפים אל על את הדגל האיראני…אני מוכן לכרוע ברך לפני האופוזיציה וכל מבקרי ולנשק את ידיהם למען השגת אחדות ושתוף פעולה…פיצול רק מעצים את הלחץ החיצוני.

הנשיא רוחאני הבטיח לעם האיראני כי "לא יידע מחסור" וכי הממשלה תבטיח כי האזרחים ימשיכו לחיות כרגיל ולא יושפעו מהמאבק. עם זאת, הוא הזהיר כי החיים "עלולים להפוך לקשים יותר" והוסיף, כי חובתה הראשונה של הממשלה היא "לספק את צרכיהם החומריים הבסיסיים של השכבות הנחשלות בעלות נמוכה.

לחץ חיצוני בשילוב לחץ פנימי עלול להיות "קטלני" עבור איראן.

רוחאני הוסיף, בבמה שנראה כמו הכנת העם האיראני לקראת המחיר הכלכלי שהוא עתיד לשלם על הנחישות במאבק בסנקציות כי "אנו נעמוד בכל הקשיים הצפויים אך לא נסחור בעצמאותנו, בחירותנו, בתרבותנו בדמוקרטיה ובשיטה האסלאמית. נעמוד בכל הקשיים ביחד.

קונקרטית, אמר רוחאני כי הכרחי שהממשלה תקצץ בהוצאותיה והמליץ לשרים בממשלתו לטוס במחלקת תיירים בנסיעותיהם לחו"ל ולהתנהל בשקיפות מול הציבור האיראני בכל הקשור לפעולות הכלכלית של הממשלה ומחירי המוצרים. בהקשר זה אמר רוחאני, כי על הציבור לדעת למי מהסוחרים מכרה הממשלה דולר במחיר של 42000 ריאל (ובמשתמע, מי עשה מניפולציה ומכר בערך גבוה יותר). גורמי משפט ואכיפה באיראן קראו אף הם לחשוף את שמות אלה להם נמכר דולר במחיר נמוך והם מכרו במחיר גבוה, במסגרת הניסיונות להתמודד עם הפיחות החד בשער המטבע האיראני מול הדולר. גם מנהיג איראן, ח'אמנהאי, קרא לרשות השופטת להילחם יחד עם הרשות המבצעת נגד השחיתות הכלכלית ולהעניש באופן חמור את המעורבים בה[3].

רוחאני   הדגיש כי על הממשלה לעבוד קשה יותר ולהציג תוצאות מהר יותר והיא תתמקד ביצירת מקומות עבודה ומיגור האבטלה, הקמת מפעלים  ותלחם בעוני תוך ניהול נכון של המערכות הכלכליות ומציאת מומחים ויועצים חדשים כפי שמתחייב מהנסיבות החדשות. אם נעשה דברים כפי שעשינו אותם עד כה לא נשיג דבר.

כחלק מהערכות איראן להתמודד עם הסנקציות הצפויות וברוח "כלכלת ההתנגדות" של מנהיג איראן  אמר רוחאני, כי התנאים הנוכחיים בהם נאסר לייבא סחורות מחוץ לאיראן, מהווים הזדמנות פז לייצור מקומי. רואחני אמר עוד כי איראן תמשיך להתקדם תוך תיאום בין כל רשויות השלטון, הנחיית המנהיג ותמיכת העם. רוחאני פנה לאנשי עסקים מהמגזר הפרטי  ובעיקר חברות מבוססות ידע לסייע לממשלה במציאת פתרונות הולמים נוכח הקשיים שמציבים ארצות הברית  והציונים בפניה.

רוחאני אמר כי כאשר הלחץ מגיע רק מצידן (ארצות הברית וישראל) איראן ללא כל ספק תמצא דרך להתמודד איתו וכי אם קיים קושי נתגבר עליו יחדיו "הממשלה ניצבת בחזית המאבק במזימות הציוניות והאמריקניות…היו לנו זמנים קשים במהלך המלחמה (עם עיראק), אך עמדנו בהתנגדותנו…לקחנו סיכונים וניצחנו".

רוחאני הזהיר, כי לחץ חיצוני בשילוב לחץ פנימי עלול להיות "קטלני" עבור איראן.

[1] http://www.president.ir/en/104985

[2] http://dolat.ir/detail/309672

[3] https://twitter.com/khamenei_ir/status/1011940050265886722