עבור לתוכן העמוד
Menu

נאום אבו מאזן : החדשות הטובות והחדשות הרעות

בעקבות נאומו של עבאס במל"פ - הצדדים הטובים של הנאום

"אני לא מופתע", כך אמר ד"ר דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, בראיון לאסתי פרז בכאן ב', בעקבות נאומו של אבו מאזן במועצה הלאומית הפלסטינית.

"זה לא פעם הראשונה שאבו מאזן שלל הסדר עם ישראל", מציין ד"ר גולד וחוזר אל הפעם האחרונה בה אמר עבאס "לא" לקרי ואובאמה ,לאחר שהציגו לפניו את המתווה שלהם. גולד מציין כי אבו מאזן אמר כי "יחזיר תשובה", אולם מעולם לא חזר אל הנשיא אובאמה.

לראיון המלא:

נשיא המרכז הירושלמי לענייני  ציבור ומדינה ביקר את אבו מאזן וציין כי הוא מבין כיצד הצליח אבו מאזן לשכנע את בני שיחו כי הוא הפרטנר לשלום: "הוא איש נעים הליכות ולכן אפשר להשתכנע ממנו", אומר ד"ר גולד.

החדשות הטובות

אולם לדעתו של מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, המצב אינו רע עד כדי כך ומייאש. את נקודת החיוב רואה גולד דווקא בצד העולם הערבי.

מתוך דבריו של אבו מאזן שקרא לעולם הערבי "הניחו לנו" , מסיק ד"ר גולד כי ערב הסעודית בראשותו של המלך סלמאן דווקא מוכיחה כי ניתן להשיג מציאות חדשה במזרח התיכון בעזרת שחקנים נוספים וביניהם המלך עבדאללה והנשיא א-סיסי. לכלל השחקנים מציין גולד יש מכנה משותף – מניעת ההתפשטות האיראנית. לדעתו של ד"ר גולד גם ראש הממשלה נתניהו מודע לכך.

עוד הוסיף גולד כי אם אנחנו נמשיך בקונספט של שתי האופציות שכביכול נמצאות בשטח לא נגיע לכולם. "ישנה מציאות חדשה גם אם אבו מאזן יחליט שהוא לא חלק מן העסק" והמשיך בדבריו: "אם אנחנו חושבים על הסדר קבע וזהו, אז אבו מאזן הוא לא האיש לעשות זאת איתו".

ההסתה באה מלמעלה

"הנאום מוכיח כי עבאס מחנך לפי הנרטיב שאמר בנאומו", ציין גולד את דבריו השקריים והמעוותים של ראש הרשות הפלסטינית. לדעתו הדברים מעידים על כך שההסתה בעצם והחינוך של הדורות הבאים באה מלמעלה, מן ההנהגה הפלסטינית.

"אבו מאזן אינו פרטנר כרגע", מסכם גולד וממשיך "אבל אם הוא רוצה לשנות זאת, זה אפשרי".

אונר"א – "חייבים לשנות את המבנה של הארגון"

בסיום דבריו התייחס ד"ר גולד גם לארגון אונר"א שעלה לכותרות בזמן האחרון. לדבריו הארגון מנציח את הפליטות הפלסטינית, דבר הנוגד את המטרות של ארגון העולמי לטיפול בפליטים. "זה לא קורה עם פליטים פקיסטניים וסורים", מציין גולד וקורא לאו"ם לשנות את החוקים בנושא ואת המבנה של הארגון.

"חייבים הגדרות אחרות, אחרת הסכסוך בלתי פתיר", אמר.