עבור לתוכן העמוד
Menu

"מתוך רגישות רבה" – איראן עוקבת אחר ההפגנות בעיראק

באיראן פירסמו אזהרת מסע לערים הקדושות לאחר שהתפארו בטקסי הארבעין שאליהם הגיעו מליוני עולי רגל • ברשתות החברתיות בעיראק כבר נמתחת ביקורת חריפה על מקתצ'א אלצדר והוא מוצג כ"חברו של מנהיג איראן

איראן ממשיכה לעקוב מקרוב ובדאגה ו"מתוך רגישות רבה"  אחרי ההפגנות בעיראק ומהתגברות הקריאות להפסקת המעורבות האיראנית במדינה שאפיינו את הסבב האחרון של ההפגנות. משה"ח האיראני פרסם (29 אוק')  "אזהרת מסע" עבור עולי רגל איראניים לערים הקדושות בעיראק (נג'ף כרבלאא') בעקבות ההפגנות בעיראק והפגיעה באינטרסים איראניים בכרבלאא' ובבצרה.

כצפוי, משרד החוץ האיראני מפנה אצבע מאשימה כלפי "קבוצות מסוימות" המנצלות את קריאותיהם הלגיטימיות של העם העיראקי לשינוי ושיפור תנאי המחייה. דובר משה"ח, עבאס מוסוי, אמר כי הוא בטוח כי ממשלת עיראק וההנהגה הדתית השיעית במדינה יצליחו להתגבר על המכשולים יצעידו את עיראק קדימה מתוך אחדות. מוסוי הדגיש כי "איראן תמיד תמכה בממשלה ובעם העיראקי וסייעה להם בעתות משבר מתוך ידידות ויחסי שכנות טובה".

כלי התקשורת הממלכתיים של איראן – רשת שידור החדשות של איראן (IRINN)  ורדיו איראן – דיווחו כי מאחורי המהומות עומדים גורמים זרים ודיווחו כי עיראק הפסיקה זמנית את שידורי טלוויזיית אלחדת' הסעודית וכן את שידורי ערוץ אלערביה לאחר שנקטו ב "צעדים פרובוקטיביים" כמו ציטוט מנהיג המיליציה השיעית האדי אלעאמרי שאמר כי גם ישראל וארצות הברית מסיתות את קהל המפגינים. גם קיס אלח'זעלי, העומד בראש מיליציית עצאא'ב אהל אלחק האשים את ישראל באחריות למצב בעיראק[1].

כלי התקשורת האיראנים נמנעו גם מלדווח על שריפת דגלים איראנים באזור הקונסוליה האיראנית בכרבלא והתגודדות מאות מפגינים סביב בניין הקונסוליה תוך קריאות "איראן צאי צאי מעיראק…בגדאד תשאר חופשית" (איראן ברא ברא…בע'דאד תבקא חרה"). המפגינים  שרפו דגלי אירא וגרמו נזק כבד למבנה הקונסוליה[2] . הם גם דרכו והיכו בנעלים שחוקות (צורת ביזוי חריפה בעולם הערבי)  תמונות של מפקד כח אלקדס קאסם סלימאני[3]. גם מבנה הקונסוליה האיראנית בעיר הנמל בצרה הוצת[4] למרות ניסיונן של מספר מיליציות שיעיות להגן עליה תוך קריאות ל"הפסיק את הכיבוש הפרסי של עיראק הערבית".

 

ברשתות החברתיות הערביות רווח השימוש בהשתג "עיראק באנתפאצ'ה (#العراق_ينتقض) השתג הרווח גם במחאה בלבנון שגם במהלכה נשמעו קריאות ספורדיות להפחתת המעורבות האיראנית במדינה באמצעות "חזבאללה" . בהקשר זה, הודאתו של נצראללה כי הסיוע לארגון בנשק, בתקציב  באוכל ועוד מקורו באיראן וכי "כל עוד לאיראן יש כסף לנו יש כסף"  גררה ביקורת ברשתות החברתיות שהציגו אותו כסוכן איראני וכמי ש"עובד עבור האיראנים"[5]. (בציוץ נכתב : הסוכן והדובר הרשמי של איראן בלבנון לועג בצורה גסה לעם הלבנוני. חסן נצראללה:אני פקיד איראני בשכר).

 

קודם לגל ההפגנות האחרון טרחה איראן לפאר את טקסי  יום "הארבעין" לציון סיום האבל על מותו של האמאם חסין בקרב כרבלאא ' (680) והדגישה כי  למעלה " משלושה וחצי מיליון איראנים" נכחו  (ערב המחאה נגד איראן בכרבלאא') בטקסים בערים הקדושות לשיעים נג'ף וכרבלאא'.  כמד שנה השקיעה איראן משאבים עצומים הן בתקציבים והן באבטחת האירועים כדי להפוך את הטקסים – אליהם מגיעים שיעים מרחבי העולם, למפגן כוח המאדיר את הרפובליקה האסלאמית של איראן. במסגרת זו נכחו בטקסים אלפי אנשי ביטחון איראנים, מקרב  מאנשי משמרות המהפכה והבסיג' (זרוע המתנדבים של משה"מ), מערך לוגיסטי שכלל טבחים ועובדי עיריות של איראן שנשלחו לסייע לקיום הטקסים השיעים מבעוד מועד.

 

(קריקטורה בסוה"י פארס : ישראל וסעודים, נכנסו לפניקה, כשראו את הברית החזקה של איראן ועיראק במהלך טקסי הארבעין של אמאם חסין לפני שבועיים ולכן עשו מזימה להביא להפגנות בעיראק).
(קריקטורה בסוה"י פארס : ישראל וסעודים, נכנסו לפניקה, כשראו את הברית החזקה של איראן ועיראק במהלך טקסי הארבעין של אמאם חסין לפני שבועיים ולכן עשו מזימה להביא להפגנות בעיראק).

 

קאסם סלימאני הדגיש טרם חידוש ההפגנות בעיראק כי "אהבת (האמאם) חסין מלכדת את כולנו". כאמור, תמונותיו של קאסם סלימאני בוזו במהלך סבב ההפגנות האחרון, שכן הוא נתפס כמי שמוביל את ההשתלטות האיראנית על עיראק ואחראי, בסיוע המיליציות העיראקיות,  לדיכוי אלים של ההפגנות

 

אלצאדר – בין הפטיש האיראני לסדן העיראקי

באמצע ספטמבר ביקר באיראן. מקתד'א אלצדר מנהיג הזרם הצדריסטי בעיראק ובעל מעמד פוליטי דתי מיוחד. הוא  ופגש עם מנהיג איראן ואת מפקד כח אלקדס, קאסם סלימאני ובכירים נוספים. אלצדר הזהיר מספר פעמים ערב ביקורו מהגברת המעורבות האיראנית, באמצעות המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק, והפיכתה של עיראק לחזית במאבקיה האזוריים של איראן.

לטענתו, המעורבות האיראנית גוררת תגובות נגד עיראק הופכת ליעד לפעולות תגמול מצד יריבותיה של איראן והיא "משלמת בדם אזרחיה" על הפעילות האיראנית. לא ברור מה היו תוצאות הביקור באיראן, אך נראה כי איראן לא ויתרה על עיראק כבסיס לפעילותה האזורית בעיקר מול ישראל וערב הסעודית נוכח הקשיים בהם היא נתקלת בפעילותה בסוריה.

בהקשר זה דיווחו כתבים גולים איראנים ממתנגדי המשטר כי איראן משחקת משחק כפול  בעיראק ולמעשה מעודדת בעקיפין את מק'תדא אלצדר לתמוך בהפגנות כדי להביא לסילוק ממשלתו של עאדל עבד אלמהדי. על פי אותם דיווחים איראן הבטיחה לאלצדר לסייע לו להפוך לגורם הכוח החשוב ביותר בעיראק  (בדומה לחסן נצראללה בלבנון) לאחר שממשלת עבד אלמהדי תסולק. אלצדר הצטרף בימים האחרונים לשורות המפגינים בנג'ף  ואף הביע  קריאה פומבית לפזור ממשלה הנוכחית ולקיום בחירות מוקדמות. [6]

ברשתות החברתיות בעיראק כבר נמתחת ביקורת חריפה על מקתצ'א אלצדר והוא מוצג כ"חברו של מנהיג איראן, ח'אמנהאי בעיראק" תוך הדגשה כי העיראקים לא יולכו שולל אחריו. מספר האשתגים בסוגיה זו הועלו לרשת החברתית טוויטר : מקתדא אלצדר הוא ח'מיני של עיראק  (#مقتدى_الصدر_هو_الخميني_العراق ) לצד תמונותיו עם מנהיג איראן ח'אמנהאי ומפקד כח קדס קאסם סלימאני[7]. עוד נכתב לא (מקתצ'א אלצדר) ולא  (עבד) אלהדי – ארצי תישאר חופשית (لامقتدى ولاهادي حره تظل بلادي)

ההתפתחויות הצפויות בהפגנות בעיראק ובלבנון ובעיקר סימונה של איראן כאחד הגורמים למצב הקשה במדינות אלה מהווים אתגר מרכזי למשטר באיראן, הנתפס על ידי אזרחים ב"רחוב הערבי" כגורם מסכסך ומי שמלבה את העדתיות לטובת האינטרסים של איראן.

 

מספר כלי תקשורת באיראן ובעיראק הודיעו כי אלצאדר, אשר הופיע בפתאומיות בקרב המפגיניםב נג'ף, חזר מאראין באותויום בטיסה ישירה מטהראן.  צדר

לא ברור אם אלצדר היה מאז יום עאאשורא (לפני 7 שבועות) באיראן או שלאחר חידוש המהומות הגיע שוב לאיראן. כזכור אלצדר נכח בטקסי עאאשורא בביתו של ח'אמנהאי לצדו של ק'אסם סולימאני וצמרת המשטר האיראני.

עם חזרתו לנג'ף, אלצדר קרא מייד להאדי אלעאמרי, ראש סיעת אלפתח וסגן מפקד כוחות "חשד אלשעבי" לסייע לו כדי לגרום לסילוק ממשלת עאדל

עבדאלמהדי. עאמרי ענה מייד בחיוב לקריאה זו.

איראן ככל הנראה מעודדת מאוחרי הקלעים את מפקדי הכוחות "חשד אלשעבי" ואת אלצדר לגרום לסילוק ממשלתו של עבדאלמהדי כדי שהממשלה העתידית

של בגדאד תהיה מזוהה יותר עם איראן.

מעבר לזאת להפגנות הנמשכות חשיבות רבה לגבי עתיד הלכידות של העדה השיעית בעיראק וזיקתה לאיראן ובעיקר בכל הקשור לתפיסת עקרון  שלטון איש הדת (ולאית אלפקיה). ההנהגה הנוכחית בעיראק בהובלתו של איש הדת הבכיר האיתאללה עט'מא, עלי חסיני סיסתאני מתנגדת למעורבות רבה מדי, אם בכלל, של אנשי הדת בניהול המדינה, בניגוד לתפיסה עליו מבוסס השלטון הדתי הנוכחי באיראן. איראן חוששת מהתגברות התמיכה בתפיסותיו של סיסתאני ומעוניינת לחזק את תפיסותיה בקרב ההנהגה השיעית בעיראק. לאחר השתחררות עיראק מעולו של צדאם חסין עוברים בהדרגה מרכזי הכוח וההשפעה מאיראן למקומות הקדושים – נג'ף וכרבלאא' – בעיראק על חשבון העיר הקדושה קום באיראן.

 

 

[1] https://tinyurl.com/y46dxvn8

[2] https://twitter.com/s_alharthi11/status/1188256845573578755

[3] https://twitter.com/neserST/status/1188246372815949824

[4] https://twitter.com/fedaky_/status/1188337747821498373

[5] https://twitter.com/6wee6er/status/1188035110274248704

[6] https://twitter.com/Mu_AlSadr/status/1188824832366055425

[7] https://twitter.com/drjashfaqani/status/1189419793931231232