עבור לתוכן העמוד
Menu

משחק הפוקר של חמאס

ארגון חמאס התנתק מהבנות הרגיעה, דחה את המענק הכספי הקטארי ונערך לחידוש העימות הצבאי עם ישראל • המהלך של חמאס נבע מהביקורת הקשה עליו בשטחים, מהתנאים החדשים שהציבה ישראל להעברת הכסף ומההבנה כי לא יקבל שום דבר מישראל עד לבחירות

יותר מחודשיים ימים חלפו מאז החלו הבנות הרגיעה בין חמאס לישראל והבלון ששמו "שקט תמורת דולרים" התפוצץ. נראה כי שני הצדדים לא היו מרוצים מההבנות ומההסדר להעברת מזומנים בסך 15 מיליון מדי חודש מקטאר דרך ישראל לחמאס ברצועת עזה.

הפעימה ה-3 של הכסף הקטארי התעכבה מאז תחילת חודש ינואר, בגלל ההסלמה של חמאס בגבול הרצועה, וישראל הסכימה בסופו של דבר להעביר את הכסף בסוף השבוע שעבר אך דרשה שינויים בקשר לדרך העברתו לחמאס.

ארגון חמאס החליט להתנתק  מהסדר המענק הקטארי, שגם כך היה קצוב רק לתקופה של 6 חודשים, והשגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי הצליח להגיע להבנות עם האו"ם בדבר העברת המענק הקטארי אליו כדי שיעבירו למשפחות נזקקות ולתוכנית העסקת תושבים ברצועה בעבודות זמניות לתקופה של 4 עד 6 חודשים.

השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי כינס ב-25 ביונאר מסיבת עיתונאים בעיר עזה שבה מסר פרטים על השינויים במענק הכספי הקטארי לרצועת עזה.

"אחרי שארגון חמאס הודיע לנו כי הוא לא יקבל את הכסף, הוחלט להקצות אותו לפרוייקטים הומניטאריים בתיאום עם האו"ם", הסביר אלעמאדי," הכסף יועבר למשפחות עניות או לפרוייקטים לשיפור החשמל, משרד הבריאות ותוכניות תעסוקה".

השגריר אלעמאדי רמז כי ממשלת ישראל ניסתה לנצל את ההבנות לגבי המענק הקטארי לצורך מטרות לא עניניות  " צדדים אחרים היו מעוניינים לנצל את הכסף הזה לשם תעמולת בחירות או הישגים פוליטיים", הוא אמר.

ארגון חמאס והפלגים הפלסטינים האחרים ברצועה הסכימו לתוכנית הקטארית החדשה, קטאר תעביר בימים הקרובים סכום של 20 מיליון דולר וההסכם יחתם עם האו"ם כבר ביום שני הקרוב.

מדוע דחה חמאס את הכסף הקטארי?

ארגון חמאס דחה ב-24 בינואר את קבלת המענק הכספי הקטארי בסך 15 מיליון דולר שהגיע באיחור בעקבות העיכוב הישראלי בהעברת הכסף בעקבות ההסלמה בגבול הרצועה מאז תחילת חודש ינואר במהלכו נורו 2 רקטות לעבר ישראל והניסיון להרוג קצין צה"ל בירי של צלף פלסטיני.

גורמים בכירים בארגון חמאס אמרו כי עיכוב העברת הכסף ע"י ישראל הוא ניסיון לסחוט אותו במסגרת קמפיין הבחירות של ממשלת נתניהו.

אתר האינטרנט "פלסטין אליום" דיווח ב-24 בינואר כי ישראל רצתה להעביר את הכסף בשיקים ולא במזומן, כמו כן היא דרשה להתערב ברשימת השמות של פקידי החמאס שיקבלו את המשכורות, חמאס התעקש לעמוד על ההבנות שסוכמו בעבר.

העיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המקורב לחזבאללה דיווח ב-25 בינואר מפי גורמים בחמאס כי ישראל ניסתה לפסול שמות של פקידי חמאס ברשימת מקבלי המשכורות, כמו כן היא דרשה כי שליש מסכום המענק החודשי בסך 15 מיליון דולר יועבר למשפחות נזקקות בצורה של מוצרי מזון בסיסיים ואילו ארגון חמאס דרש להגדיל את המענק החודשי הקטארי לסכום של 22 מיליון דולר במקום 15 מיליון דולר.

ייתכן שקיימים גם שיקולים פוליטיים בדרישה הישראלית אבל ברור שהיה כאן ניסיון של מערכת הביטחון הישראלית להגביר את הפיקוח על הכסף הקטארי שנכנס לרצועה כדי שלא יגיע למטרות טרור, השאלה הנשאלת כמובן היא מדוע לא דרשה זאת ישראל מלכתחילה כשהסכימה להעברת המענק הקטארי לחמאס? האם התגלו סימנים שחמאס הצליח להערים על ישראל והכסף הקטארי או חלקו מגיע למטרות טרור? סוף מעשה במחשבה תחילה.

הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה תמכו בעמדה החדשה של ארגון חמאס, הארגון זכה לביקורת קשה בחודשים האחרונים בהסכמתו ל"רגיעה תמורת כסף" והואשם במכירת הבעיה הפלסטינית בעבור חופן דולרים, עכשיו הוא קיבל הזדמנות פז לנקות את המוניטין שלו כארגון "התנגדות".

חמאס בדרך להסלמה חדשה

ארגון חמאס השתחרר מכבלי הבנות הרגיעה וממחויבותו למודיעין המצרי לעמוד בהן, המשחק נפתח מחדש.

חמאס משחק עכשיו משחק פוקר עם ישראל והוא מעביר מסרים באמצעות השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי כי המצב הביטחוני עלול  להסלים ברצועה ותגובתו הצבאית תהייה הרבה יותר גדלה מאשר היה  בחודש דצמבר האחרון לאחר שנחשפה פעילות הכוח המיוחד של צה"ל באזור ח'אן יונס שכללה ירי של כ-400 רקטות לעבר ישראל.

ישראל מצדה נערכה להסלמה האפשרית ופרסה מראש סוללות כיפת ברזל" בדרום הארץ וגם באזור גוש דן.

גורמי ביטחון בכירים בישראל מעריכים כי הפיצוץ במשא ומתן על גורל המענק הכספי הקטארי היה מכוון על ידי ארגון חמאס שמתכנן להגביר את האלימות והטרור העממי על גבול רצועת עזה.

ואכן, עיתון "אלאח'באר" הלבנוני המקורב לחזבאללה, דיווח ב-26 בינואר מפי גורמים בחמאס כי הארגון הגיע למסקנה כי ישראל לא תיתן לו שום דבר לפני הבחירות ולכן דחה את המענק הכספי הקטארי והחליט ללכת להסלמה.

עפ"י הדיווח, חמאס נערך לאפשרות עימות צבאי קרוב כדי להשיג מטרות ברורות בעניין המצב ההומניטארי ברצועה, המהלך החדש של חמאס הינו בהסכמת כל הפלגים לחזור להתנגדות העממית תוך שימוש באמצעי לחץ חדשים נגד הישובים ברצועת עזה ועמדות צה"ל על הגבול.

העובדה שארגון חמאס הסכים לוותר על המענק הכספי הקטארי כמקור מימון למשכורות של אלפי פקידיו מעידה על כך שיש לו מקורות מימון אחרים לתשלום המשכורות.

ממשלת ישראל משתחררת עכשיו מהדימוי כי ישראל שילמה "פרוטקשיין" לארגון חמאס תמורת שקט בגבול הרצועה אך חמאס השתחרר מהכבלים של הבנות הרגיעה וישראל איבדה את מנוף הלחץ היעיל שהיה על חמאס בכך שעיכבה את המשכורות לאנשיו כל אימת שהסלים את האלימות בגבול.

כתוצאה מהמהלך החדש הזה התחזקו מעמדה של קטאר ודריסת הרגל שלה ברצועת עזה, למורת רוחה של מצרים, קטאר הינה מדינה התומכת בטרור ומארחת את מפקדת חמאס בדוחא ואת ראשי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים.

כמו כן התחזק מעמדו של שליח האו"ם ניקולא מלדאנוב, הוא יחזק את הכלכלה הפלסטינית באמצעות הכסף הקטארי וכל הצדדים יצטרכו להתחשב בעמדתו בחודשים הקרובים עד שיאזל הכסף.

המצב בגבול הרצועה נשאר מתוח, צאלח אלעארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר בראיון לערוץ אל-אקצא ב-25 ביונואר כי הרצועה נמצאת על פיו של הר געש וכי חמאס במערכה נגד ישראל וצעדות השיבה יביאו לתוצאה של שבירת המצור.

הוא האשים את ישראל כי ניסתה לכפות עובדות חדשות על חמאס כדי לכרסם בהבנות הרגיעה.