עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס וטורקיה – חיבוק חם

ישראל עוקבת בשבע עיניים אחרי הקשרים בין טורקיה לבין תנועת חמאס מאז פרשת ההשתלטות על ספינת "המרמרה" במאי 2010 וחשיפת הקשרים העמוקים בין נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן לבין יו"ר הלשכה המדינית דאז של חמאס ח'אלד משעל

ישראל עוקבת בשבע עיניים אחרי הקשרים בין טורקיה לבין תנועת חמאס מאז פרשת ההשתלטות על ספינת "המרמרה" במאי 2010 וחשיפת הקשרים העמוקים בין נשיא טורקיה רג'ב טייפ ארדואן לבין יו"ר הלשכה המדינית דאז של חמאס ח'אלד משעל.

מפלגת "הצדק והפיתוח", שבראשה עומד ארדואן הינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שהינה גם תנועת האם של חמאס. אמנם חמאס הודיעה על התנתקותה מהתנועה הזו אך בפועל הקשרים עמה נמשכים.

משוחררי עסקת שליט
משוחררי עסקת שליט

 

חמאס הורידה פרופיל בקשר שלה עם תנועת "האחים המוסלמים" במצרים כדי שתוכל להתקרב למשטרו של  הנשיא א-סיסי, מתוך האינטרס של הקלת המצור על רצועת עזה, אך היא ממשיכה בקשריה עם שאר שלוחות "האחים המוסלמים" ברחבי העולם, פשוט מדובר במשחק כפול.

שירות הביטחון הכללי של ישראל פרסם הודעה רשמית לפני כמה ימים על חשיפת פעילות של חמאס להעברת כספים לפעיליה בגדה דרך טורקיה, מדובר בסכומים גדולים מאוד בהיקף של מיליוני דולרים.

מחקירת השב"כ מסתבר כי צאלח אלעארורי, יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, שהיה ראש המשרד של חמאס בטורקיה וגורש משם בלחץ ישראלי לפני חתימת הסכם הפיוס בין שתי המדינות, ממשיך למשוך בחוטים למרות שהוא התמקם באחרונה במעוז החזבאללה בשכונת א-דאחיה בבירות שבלבנון ומשמש כאיש הקשר של הנהגת חמאס עם איראן.

אחד מאנשיו של אלעארורי בשם זיאד אלג'בארין ששוחרר במסגרת "עסקת שליט" ב-2011 ופעל עפ"י הנחיית אלעארורי, הוא שגייס את חברי הרשת שנעצרו ע"י השב"כ.

ג'יהאד ירמור, רצוח נחשון ווקסמן
ג'יהאד ירמור, רצוח נחשון ווקסמן

בחודש שעבר עצר שירות הביטחון הכללי את כמיל טקלי,אזרח טורקי המשמש כמרצה למשפטים, עפ"י המידע שבידי ישראל, פעל טקלי לסייע לפעילי חמאס, רובם ממגורשי "עסקת שליט", בשנים האחרונות להתבסס בטורקיה והיה שותף ברשת הלבנת הכספים, לאחר חקירה הוא גורש מהארץ.

שבוע לאחר מכן עצר השב"כ את דרע'אם ג'בארין שהיה מעורב בהעברת הכספים, הוא נסע מספר פעמים לטורקיה ושם גוייס לשורות חמאס,לפני שנעצר הספיק להעביר לפעילי הזרוע הצבאית של חמאס בגדה סכום של 200 אלף יורו וברשותו נתפס סכום נוסף של 91 אלף יורו, הכספים האלו נועדו לממן פעילות טרור נגד ישראל והוא יועמד בקרוב לדין.

מחקירת השב"כ התברר עוד כי פעילי חמאס בטורקיה מחזיקים בבעלותם חברה בשם IMES שמשמשת את חמאס להלבין הון בהיקף של מיליוני דולרים שמועברים לגדה ולרצועת עזה.

 

משוחררי "עסקת שליט" מפעילים את משרד חמאס באיסטנבול

 

הזרוע הצבאית של חמאס מחזיקה באיסטנבול שבטורקיה משרד העובד באופן הדוק עם "מטה הגדה" של חמאס ברצועת עזה המכווין את פעילות הטרור בגדה,אחד הפעילים שאליהם הוא קשור הוא פורסאן ח'ליפה האחראי על צפון הגדה שהפעיל את חוליית הטרור בראשות המחבל, אחמד ג'ראר, מג'נין שרצחה את הרב רזיאל שבח ז"ל ליד חוות גלעד שבשומרון.

המשרד הזה פועל בידיעת ובאישור גורמי הביטחון של טורקיה. איש הקשר של חמאס לשלטונות טורקיה הינו ג'יהאד יע'מור, פעיל חמאס שהיה מעורב בחטיפת חייל צה"ל נחשון ווקסמן ז"ל ושוחרר גם הוא ב"עסקת שליט".

פעיל חמאס נוסף ששוחרר ב"עסקת שליט" ופועל מהמשרד באיסטנבול הינו סלאמה מרעי שהיה מעורב בפיגוע ירי ב-1993 באזור ברקין בצפון הגדה שבמהלכו נרצח חייל צה"ל.

במסגרת המגעים להסכם הפיוס עם טורקיה דרשה ישראל את סגירת המשרד של חמאס באיסטנבול, טורקיה סירבה אך הסכימה להרחיק משטחה את ראש המשרד, צאלח אלעארורי, שנאלץ לעבור לקטאר משם עזב אח"כ ללבנון.

אלעארורי ממשיך להפעיל את המשרד מרחוק עד היום, המשרד הזה אחראי בין היתר לחטיפת ורצח 3 הנערים הישראלים בגוש עציון ביוני 2014, אירוע שהביא בדיעבד לפרוץ מבצע "צוק איתן"ברצועת עזה, וגם להפעלת חוליית הטרור שרצחה את בני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל באזור שכם באוקטובר 2015.

כמו כן היה המשרד הזה בקשר הדוק עם מאזן פוקהא, משוחרר "עסקת שליט" שפעל מ"מטה הגדה" ברצועת עזה ושהכווין פעולות טרור בגדה, מאזן פוקהא חוסל בנסיבות מסתוריות בביתו בעזה בחודש מרץ 2017  ובחמאס טוענים כי נרצח ע"י משתפי פעולה בשליחות ישראל.

צאלח אלעארורי הפעיל גם מהמשרד בטורקיה רשת טרור גדולה שמנתה יותר מ-60 פעילים בגדה שפעלה כדי לערער את יציבות הרש"פ ובאופן אישי את משטרו של מחמוד עבאס.

השב"כ עצר את חברי הרשת וברשותם נשק חומרי חבלה, ראש השב"כ דאז יורם כהן נסע אישית  למוקאטעה ברמאללה ועדכן את יו"ר הרש"פ.

מחמוד עבאס הודה לישראל על עזרתה ומנגנוני הביטחון הפלסטינים, שלא היה להם מושג על תמנון הטרור החמאסי שצמח מתחת לאפם, המשיכו במעצר חברי הרשת שהסתתרו בתחומי הרש"פ

המשך הפעילות של משרד חמאס באיסטנבול ממנו מוכוונת פעילות טרור נגד ישראל הוא למעשה הפרה של ההבנות בין ישראל לטורקיה שסוכמו לקראת החתימה על  הסכם הפיוס בין שתי המדינות, ישראל מכירה בחשיבות האסטרטגית של היחסים עם טורקיה ולא מנתקת את הקשרים עמה למרות שהפעילות של חמאס נעשית באישורו של הנשיא ארדואן שמחשיב את עצמו כמנהיג החשוב ביותר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית ומאמץ לחיקו את תנועת חמאס ומנהיגיה.

הנשיא ארדואן איננו נותן רק "אור ירוק" לפעילות הטרור של חמאס נגד ישראל משטח טורקיה, הוא תומך ביחד עם שליט קטאר בפעילות הטרור של תנועת "האחים המוסלמים" ושל דאע"ש נגד שלטונו של הנשיא המצרי א-סיסי.

בימים אלה עומדים לדין במצרים חברי רשת טרור גדולה של "האחים המוסלמים" שתכננה ביוני 2013 ביחד עם המודיעין הטורקי להפיל את השלטון המצרי ב-3 שלבים, התוכנית כללה גם ביצוע פיגועים באמצעות מכוניות תופת כדי לערער את יציבות השלטון המצרי.