עבור לתוכן העמוד
Menu

משה"מ: "יבוא יום וזעמה הקדוש ונחישותה של חזית ההתנגדות יהלמו בישראל "  

על רקע התגובה של איראן לתקיפה של ארה"ב את כוחותיה הנאמנים ממשיכה איראן להציב את המשוואה כי עיראק תמשיך לשלם בדם אזרחיה את מחיר האסטרטגיה האיראנית

משמרות המהפכה האיראניים גינו את התקיפה האמריקנית על בסיס של פלוגות חזבאללה (כתאא'ב חזבאללה), אחת המיליציות הפרו-איראנית של כוחות הגיוס העממי (אלחשד אלשעבי ) והגדירו אותן הפרה של הריבונות העיראקית.  בהודעה שפרסם משה"מ נכתב, כי לעיראקים ולכוחות הביטחון של המדינה "שמורה הזכות הטבעי לנקום ולהגיב" על ההתקפה באזור אלקאא'ם במחוז אלאנבאר סמוך לגבול סוריה בה נהרגו לפחות 25 איש.

ההודעה טענה כי מדובר "בהתקפת טרור  של ארצות הברית נגד אלחשד אלשעבי הקדוש והאצילי הניצב בקו החזית במלחמה בארגון המדינה האסלאמית" וכי ארצות הברית היא הגורם המרכזי לאי יציבות באזור. משה"מ גם מזכיר בהודעתו את "הישות הציונית המזוייפת" ומזהיר כי "יבוא יום וזעמה הקדוש ונחישותה של חזית ההתנגדות יהלמו בישראל "[2].

 

(משה"מ : חזית ההתנגדות תהלום בישראל)
(משה"מ : חזית ההתנגדות תהלום בישראל)

 

איראן מצידה הכחישה,  כי הייתה מעורבת בירי הרקטה על בסיס בעיר כרכוכ שגרמה להרג אזרח אמריקני שעבד ופצעה אחדים. דובר הממשלה, עלי ראביעי גם הגדיר את התגובה האמריקנית – ההתקפה על בסיס "כתאא'ב חזבאללה"  – "טענה ללא בסיס עובדתי איננה יכולה להצדיק הפצצה והרג של אזרחים בניגוד לחוק הבינלאומי". דובר משרד החוץ,  סיד עבאס מוסוי, הגדיר את ההתקפה "מעשה טרור נפשע".

סוף ההבלגה האמריקנית בעיראק

חזבאללה הלבנוני גינה, ברוח דברי פטרוניתו איראן , את "ההתקפה האמריקנית  הנפשעת" על אלחשד אלשעבי,  שניצב בחזית המאבק נגד המדינה האסלאמי, ועל העם והריבונות של עיראק. בהודעה שפרסם הארגון נכתב, כי "מחשף פרצופה האמיתי של ארצות הברית כאויבת של העם העיראקי" הנאבק בארגון המדינה האסלאמית הנהנה מתמיכת ארה"ב . בנמה מאיימת נכתב, כי "אין כל ספק שאלו שהחליטו  בטיפשותם לבצע תקיפה זו יגלו בקרוב את השלכותיה ותוצאותיה".

בתוך כך איים אבו מהדי אלמהנדס, מפקד בכיר ב"אלחשד אשעבי" המחזיק באזרחות איראנית, המקורב למשמרות המהפכה כי "דם החללים והפצועים העיראקים לא יהיה הפקר והתגובה נגד הכוחות האמריקניים תהיה קשה". אלמהנדס שמש כסגן מפקד "אלחשד אלשעבי", קודם החלטתו של ראש הממשלה היוצא עדל עבד אלמהדי לשנות את מבנה הכוח, במסגרת הניסיונות לשלב את המיליציות השונות בצבא העיראקי, אז הפך אלמהנדס ל"רמטכ"ל". "אלחשד אלשעבי", הנתמך על ידי איראן, מהווה מסגרת על של לפחות ארבעים מיליציות שהוקמו בהתאם לפתוה (פסק הלכה) שפרסם האיתאללה עט'מא עלי חסיני אלסיסתאני, זמן קצר לאחר שהמדינה האסלאמית הכריזה על ח'ליפות מהעיר מוצול באמצע 2014.

הודעת משה"מ הקושרת את ישראל לתקיפה בעיראק כמי שמשתפת פעולה עם ארצות הברית ותגובות  המתואמות עם טהראן של חזבאללה הלבנוני והמיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן בעיראק מעידות, כי ישראל נתפסת בעיניהן  כיעד תגובה לגיטימי למתקפה האמריקנית.

באמצעות אזכור "חזית ההתנגדות" וישראל  בהודעת משה"מ מבקשת איראן לאותת כי המערכה בעיראק היא חלק מהמאבק הכולל בישראל. במסגרת זו מוסיפה, איראן באמצעות חזבאללה הלבנוני, בו היא רואה את המודל לשאר הקבוצות השיעיות אותה היא מטפחת באזור, להביא מפקדים ולוחמים שיעים מ"ליגיון הזרים השיעי" הפועל בלבנון מטעמה, לדרום לבנון כדי "לחוות" מקרוב את חזית העימות מול ישראל. במסגרת זו כבר בקרו בדרום לבנון מפקדים של  מליציות שיעיות : אלחשד אלשעבי,  חטיבת אלבאקר ועצאא'ב אהל אלחק[3].

דם עיראקי נשפך בגלל המדיניות האיראנית

איראן ממשיכה לראות בעיראק ובמיליציות השיעיות הפועלות בה, מרכיב מרכזי במאמציה לאחסן ולהעביר לסוריה וללבנון אמצעי לחימה בעיקר רקטות וטילים מדויקים וכן לגיוס לוחמים שיעים אותם תוכל להטיל לתוך מערכות עתידיות עם ישראל ועם ארצות הברית . הפעילות הישראלית הנמשכת למניעת  ההתבססות האיראנית בסוריה גרמה לאיראן לנסות ולהיערך מחדש בצורה שונה ולאחסן חלק מאמצעי הלחימה שלה בעיראק, בסיוע המיליציות השיעיות הנתונות למרותה כדי לקדם את תוכניתה באזור . אסטרטגיה זו הובילה לביקורת נרחבת נגד המלך בפרט ונגד המשך הנוכחות האיראנית בעיראק בפרט המוצאת ביטויה בהמשך ההפגנות בעיראק נגד איראן ואף תקיפת קונסוליות איראניות בדרום עיראק[4] ולאחרונה גם קריאות להחרמת מוצרים המיוצרים באיראן[5]. המפגנים בעיראק קוראים לגירוש איראן מעיראק, שכן עיראק  משלמת בדם אזרחיה על מלחמותיה של איראן המנסה לקדם את אינטרסיה על חשבון העם העיראקי[6].

אלצדר שב ומגנה את התנהגות המליציות השיעיות הכפופות לאיראן

לאחר התקיפה האמריקנית (29 ספט')  אמר מקתצ'א אלצדר, מנהיג הזרם הצדריסטי ומבכירי המנהיגים השיעים בעיראק, כי בעבר הוא הזהיר מפני הכנסת עיראק למשוואות האזוריות והבינלאומיות והדגשנו כי אזרחי עיראק לא ישלימו עם התנהגות פזיזה כזאת. אלצדר מתח ביקורת התנהלות "חלק מהמיליציות הצבאיות" (במשתמע אלאה הנאמנות לאיראן) המעדיפות להיות נאמנות לאיראן ולא חלק מכוחות הביטחון של עיראק. אלצדר גם מתח ביקורת על התקיפה האמריקנית ועל הנשיא טראמפ, אך גם אלה אלאה שנתנו צידוק בידו של הממשל לתקוף בעיראק[7].

באמצע חודש ספטמבר 2019 ביקר מקתצ'א אלצדר באיראן ונפגש עם מנהיגה, ח'אמנהאי ועם הצמרת האיראנית וכן עם קאסם סלימאני, מפקד כוח אלקדס, שעל פי מספר דיווחים מספר מאנשיו נפגעו בתקיפה האמריקנית.

ביקור של אלצדר באיראן התקיים  בעקבות הכללתה של עיראק במשוואות התגובה הישראליות על הפעילות האיראנית מול סוריה ומול לבנון. זאת, לאחר  התקיפות המיוחסות לישראל בעיראק והגברת פעילותו העצמאית של "אלחשד אלשעבי"  ומליציות שיעיות אחרות הקשורות לאיראן  על אדמת עיראק, תוך התעלמות ממשלת עיראק והמסגרות הצבאיות במדינה – התפתחות מסוכנת מפניה שב מזהיר אלצדר בשנה האחרונה וביתר שאת לאחרונה בהתבטאויותיו הפומביות וברשתות החברתיות.

במהלך השנה האחרונה, וביתר שאת לאחר התקיפות האחרונות המיוחסות לישראל, מתח אלצדר מספר פעמים ביקורת על מדיניותה האזורית  של איראן ותמיכתה במיליציות השיעיות, וקרא לחזרתן מסוריה לעיראק, שכן את מחיר המלחמות, במשתמע שמנהלת איראן באמצעותן, כולל בשטח עיראק משלם בסופו של דבר העם העיראקי בדמו[8].

במהלך ביקורו בעירק אלצדר גם הדגיש בהקשר זה את חשיבות הצורך בפעילותן של המליציות העיראקיות תחת פיקוד צבאי עיראקי אחד ובפיקוח הממשלה . זאת, נוכח דיווחים אודות הגברת פעילות “כח קדס”  האיראני  בעיראק תוך הידוק השת"פ בין  מפקד הכח, סלימאני, לאבו מהדי אלמהנדס במסגרת כוחות "אלחשד אלשעבי", המגלים לאחרונה עצמאות רבה בפעילותם, שלא במסגרת כוחות הביטחון העיראקיים, כולל כוונה להקים זרוע אוויר. גם מליציות שיעיות אחרות, שפעלו נגד המדינה האסלאמית, ונאמנות לאיראן, נותרו בשטח עיראק ובכלל זאת בחבלים הכורדים בצפון  ומסרבים להיות כפופים לממשלה המרכזית[9].

הפיכתה של עיראק לזירת כחלק ממשוואות התגובה הישראליות והאמריקניות על פעילות איראנית נגד אינטרסים ישראלים, אמריקניים וייתכן גם של חלק ממדינות המפרץ עשויה להגביר את ההתנגדות לנוכחות האיראנית במדינה ואת הפעילות העיראקית נגד המשכה. את ההתנגדות מובילים בכירים בעדה השיעית בעיראק ובהם מקתצ'א אלצדר שלמרות ביקור ובאיראן והכבוד לא זכה בפגישה עם המנהיג ממשיך להביע התנגדות לנוכחות ולהשפעה האיראנית במדינה .

לסוגיה זו עתידות להיות גם השלכות מרחיקות לכת על מעמדה הדתי של איראן בעולם השיעי נוכח בכירותה של עיראק בה מצויים האתרים הקדושים ביותר לשיעה ההופכים בהדרגה לאבן שואבת עבור השיעים בעולם על חשבונה של איראן.

 

.

[1] https://twitter.com/aawsat_News/status/1211912371607785473/photo/1

[2] https://tinyurl.com/w7ragxz

[3] https://jcpa.org/iran-ignores-israels-warnings/

[4] https://twitter.com/rahimy355/status/1211917698566967296

[5] https://twitter.com/iraq88aamm/status/1211543565148536834

[6] https://twitter.com/zo6pk1N/status/1211319771754614790

[7] https://twitter.com/Mu_AlSadr/status/1211692255037313024

[8] https://twitter.com/Mu_AlSadr/status/1211692255037313024/photo/1

[9] https://jcpa.org.il/article/%d7%90%d7%9c%d7%a6%d7%93%d7%a8-%d7%9e%d7%91%d7%a7%d7%a8-%d7%91%d7%90%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%9f-%d7%a2%d7%99%d7%a8%d7%90%d7%a7-%d7%9e%d7%a9%d7%9c%d7%9e%d7%aa-%d7%91%d7%93%d7%9d-%d7%a2%d7%9c/