עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר האסירים: בחמאס טוענים כי הדיווחים על עסקת שבויים – לחץ ישראלי

ביום ראשון מאיימים האסירים הביטחוניים לפתוח בשביתת רעב גדולה כולל שתייה • מערכת הביטחון נמצאת בכוננות מחשש להתפרצות אלימה

מאות אסירים פלשתיניים צפויים לפתוח ביום ראשון הקרוב, כיומיים לפני הבחירות, בשביתת רעב ללא מגבלת זמן. הפעם, באופן חריג, הודיעו האסירים כי השביתה תכלול גם שתייה, כדי לגרום לאסירים להתמוטט מהר יותר וכך גם לנסות ולהפעיל לחץ על ישראל. בשבועיים האחרונים בערי הגדה וברצועה ישנם הפגנות רבות בתמיכה באסירים.

בשב"ס ובמשרד לביטחון פנים מתכוננים לשביתת הרעב במלא הרצינות. רופאים במילואים גויסו ומתקני הזנה אוישו לקראת אפשרות של הזנה בכפייה לאסירים מסוימים. לחלק מן האסירים המארגנים הועברו איומים בשלילת זכויות.

הקבינט הביטחוני אמור לדון בסוגיה מכיוון שהוא נוגד את הסכם ההבנות מול מצרים.

נושא האסירים הוא נושא חוצה פלגים בחברה הפלסטינית ובעל פוטנציאל נפיץ ביותר העלול להביא לגל אלימות גדול.

לדברי בכיר ב"מועדון האסיר הפלשתיני" ברמאללה, מדובר ביוזמה של הנהגת אסירי חמאס הכלואים בישראל, אליהם צפויים להצטרף עשרות אסירי פת"ח ומזכ"ל התנזים לשעבר, מרואן ברגותי, המרצה חמישה מאסרי עולם.

מוסא דודין, האחראי על תיק האסירים בחמאס אמר היום לערוץ "אל קודס": "הדיווח על עסקת חילופי שבויים – שמועות שנועדו להשקיט את האסירים בבתי הכלא".

אתר האינטרנט הפלסטיני סווא דיווח כי בפגישת הנהגת חמאס עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדינוב, הנושא הראשון שהועלה הוא התקנת המכשירים החוסמים את הקליטה הסלולרית בבתי הכלא. עוד נמסר כי מנהיג חמאס, איסמאעיל הנייה, הדגיש כי זהו אחד הגורמים העלולים לגרום לפיצוץ.

מתווה השביתה

בצעד ראשון הודיעה הנהגת האסירים הביטחוניים על ביטול החלוקה הארגונית בתוך בתי הכלא בישראל כדי להקשות על הנהלת שב"ס להתמודד עם האסירים על פי החלוקה הארגונית, פת"ח, חמאס, ג'יהאד אסלאמי וכו'.

קדורה פארס, ראש מועדון האסיר הפלסטיני, מסר ב-28 במרץ לעיתון "אלקודס אלערבי" כי הוחלט לפתוח בשביתת רעב פתוחה במחאה על המשך התקנת המערכות לשיבוש קליטה סלולארית על ידי שב"ס.

השביתה תכלול את כל הפלגים הפלסטינים, בשלב הראשון ישבתו רעב מנהיגי האסירים ואחרי 10 ימים יצטרפו אליהם יותר מ-2000 אסירים ביטחוניים מתוך כ-6000 אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל.