עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים דורשת הוכחות להפרות ההסכמות מחמאס

מצרים מנסה לשמור על הרגיעה היחסית שהושגה ברצועת עזה  ולא לאפשר גלישה להסלמה שתציג במערומיה את כישלון היוזמה המצרית • גם לארגון חמאס אין אינטרס בהסלמה, המטרה של חמאס היא לשמור על הרגיעה ברצועה ולפתוח חזית חדשה בשטחי הגדה

מצרים מנהלת ביומיים האחרונים מגעים עם הנהגות חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה במאמץ למנוע הסלמה, לאחר שהחמ"ל המשותף של הארגונים ברצועה הודיע כי יום שישי הקרוב הינו "יום מבחן" להבנות שהושגו בעניין הרגיעה.

מצרים קראה לפלגים הפלסטינים ברצועה לריסון, לאחר שהם התלוננו בפני בכירי המודיעין המצרי כי ישראל הפרה ביום שישי האחרון את ההבנות על גבול הרצועה, דבר שהביא למותם של 4 פלסטינים ופציעתם של 40 נוספים.

מצרים שיגרה משלחת ביטחונית לרצועת עזה כדי לנסות ולהרגיע את הרוחות לקראת יום שישי הקרוב, המצרים דרשו מארגוני חמאס והגי'האד האסלאמי לספק להם הוכחות כי צה"ל אכן הפר את הבנות הרגיעה ופגע בירי במפגינים שעמדו במרחק של יותר מ-300 מטר מגדר הגבול, זוהי רצועת הביטחון שנקבעה במסגרת הבנות הרגיעה האחרונות בתיווך המודיעין המצרי.

עיתון אלאח'באר הלבנוני המקורב לארגון חזבאללה דיווח ב-24 בדצמבר, כי  ישראל העבירה באמצעות מצרים מסר לראשי החמאס והג'יהאד האסלאמי כי היא מחוייבת להבנות שהושגו באחרונה  ואיננה מעוניינת בהסלמה ברצועת עזה.

עפ"י הדיווח, הפלגים הפלסטינים דחו ניסיון מצרי לקשור בין הרגיעה ברצועה לבין ההסלמה בשטחי הגדה.

ראשי חמאס והגיהאד האסלאמי אמורים כעת לספק הוכחות למודיעין המצרי, כי 4 ההרוגים הפלסטינים נפגעו מירי צלפים של צה"ל וכי לא התקרבו לגדר הגבול או איימו על שלומם של חיילי צה"ל.

גורמים בחמאס אומרים כי צעדות השיבה הגיעו לצומת דרכים. או שימשכו בצורה שקטה כפי שהיה בשבועות האחרונים או שתהייה הסלמה נוכח הפרות הרגיעה מצד ישראל.

בחמאס טוענים כי ישראל הסלימה את האירועים ביום שישי האחרון כדי להסיט את תשומת הלב מההסלמה שהייתה בשטחי הגדה בעקבות הפיגועים בצומת עופרה ובצומת גבעת אסף.

הגורמים בחמאס אומרים כי יש בבירור ניסיון ישראלי להצית מחדש את גבול הרצועה כדי לחפות על הכישלון של צה"ל בשטחי הגדה וגם כדי להסיט את ההתעניינות הציבורית בחקירות הפליליות של ראש הממשלה נתניהו.

ארגון חמאס מנסה למנוע מישראל לשקם את ההרתעה שלה ולהגיב בתקיפות על הניסיונות להתקרב לגדר הגבול ולשחוק את הבנות הרגיעה.

לכן, למרות שארגון חמאס איננו מעוניין בהסלמה ובאיבוד תשלומי הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר לחודש, לא מן הנמנע שהארגון יסלים, באופן זמני בלבד, ביום שישי הקרוב את הפעילות שלו על גדר הגבול וישחק משחק של "הליכה על הסף" כדי להראות שהוא לא נכנע לישראל.

 

כישלון מאמץ התיווך המצרי

 

ההודעה של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס על פיזור המועצה המחוקקת הפלסטינית (הפרלמנט), שנשלטת ע"י ארגון חמאס ברוב של 2 שלישים, נחשבת לכישלון צורם של מצרים במאמציה להביא לפיוס בין פת"ח לחמאס.

יו"ר הרש"פ התעלם מבקשותיה של מצרים והחריף את המשבר מול חמאס ע"י פיזור המועצה המחוקקת דבר שהרגיז והביך את מצרים.

לכן, למצרים יש כעת אינטרס עליון למנוע את ההתדרדרות במצב הביטחוני ברצועה כדי שהכישלון שלהם לא יהיה כולל ולמנוע את האפשרות שגם הבנות הרגיעה שהושגו בתיווכם יקרסו גם כן.

בצמרת חמאס לא מעוניינים בהסלמה חדשה מול ישראל ברצועת עזה, המגמה של הנהגת הארגון היא להמשיך ולקבל את הכסף הקטארי בסך 15 מליון דולר מדי חודש. ראשי הזרוע הצבאית של חמאס יודעים היטב כי מדובר בסיוע כלכלי חשוב המחזק את הארגון והם אינם רוצים לאבד את ההישג הזה, כל הסלמה ביטחונית מול ישראל מעמידה בסכנה גדולה את האפשרות של חמאס לקבל את הכסף הזה.

גורמים בחמאס אומרים כי האסטרטגיה של הארגון לא השתנתה בעקבות האירועים על גבול הרצועה ביום שישי האחרון, המגמה היא להמשיך ברגיעה ברצועת עזה ולפתוח בחזית חדשה נגד ישראל שתחומי הגדה באמצעות פיגועים נגד המתנחלים וחיילי צה"ל.

כדאי לשים לב לדברים שאמר השבוע מאהר צלאח, מנהיג חמאס בחו"ל, במהלך האירועים לציון יום השנה ה-31 להקמת ארגון חמאס בטקס רב משתתפים בצידון שבלבנון.

הוא התייחס לאירועים האחרונים בגדה ואמר, תוך שהוא מבליט את חלקם של 2 בכירי הזרוע הצבאית של חמאס בגדה במאבקם נגד ישראל:

"הפיגועים האיכותיים בגדה יצאו לדרך והם יחזירו את המתנחלים לימי(יחיא) עיאש ו(מחמוד) אבו הנוד-אללה ירחיק את הרוע של מחמוד עבאס ומלאכי החבלה שלו מההתנגדות מכיוון שהם עומדים בדרכה של ההתנגדות המבורכת".

היעד של חמאס הינו להבעיר כעת את הגדה נגד ישראל ונגד משטרו של מחמוד עבאס ולא לחזור אחורה ולהבעיר מחדש את רצועת עזה.