עבור לתוכן העמוד
Menu

מנהיג איראן: "מו"מ כמוהו כרעל"

מפקד משה"מ : איראן ניצבת לפתחו של "עימות כולל עם האויב" • מנהיג איראן: לא צפויה מלחמה ולא יהיה כל מו"מ

הנהגת איראן ממשיכה להיערך להמשך העימות עם ארצות הברית במישור הכלכלי, המדיני והצבאי כאשר במקביל ממשיכה ארצות הברית לבנות את כוחה הצבאי באזור המפרץ הפרסי. לפי  מספר דיווחים נושאת המטוסים "אברהם לינקולן" אמורה להגיע לאזור על מנת לשמר את הלחץ  האמריקני באמצעות סנקציות. במקביל באיראן נמשך המאמץ מצד צמרת והמשטר ובראשם המנהיג ח'אמנהאי להכשיר את דעת הקהל באיראן לעימות מתמשך עם ארצות הברית ובעיקר להשלכותיו הכלכליות הצפויות במסגרת מה שמגדיר המשטר "כלכלת המאבק". בפועל נמשכת ההתדרדרות המהירה במצב הכלכלי עם נסיקת מחירי מוצרי הצריכה ומחסור גובר בהם.

איראן החלה במימוש צעדיה בניגוד להתחייבויותיה מהסכם הגרעין

גם בזירה האזורית גוברת המתיחות נוכח התקפת המל"טים שבצעו החות'ים – הנתונים להשפעתה של איראן בתימן  (14 מאי) על תשתיות שאיבת נפט של חברת הנפט הסעודית "ארמקו"  בשטח סעודיה (במחוז דואדמי ועפיף) וקודם לכן (12 מאי) הפגיעה במכליות נפט סעודיות סמוך לחופי נסיכות פג'ירה בים של עומאן. בשני המקרים מדובר באיתות איראני כי נוכח הסנקציות המתהדקות עליה והמעמיקות את המשבר הכלכלי בו היא נתונה ביכולתה לפגוע נקודתית בתשתיות נפט רגישות במפרץ הפרסי ובים עומאן וכן בלב תעשיית הנפט של סעודיה.

הפיגוע במכליות הסעודיות סמוך לנמל פג'ירה הוא סמלי שכן הנסיכות משמשת מוצא לצינור נפט עוקף מיצרי הורמוז שמקורו בחבשן שבאבו דאבי. אשר לתקיפה באמצעות מל"ט בתימן הרי שזו הפעם הראשונה בה תוקפים החות'ים – הזוכים לסיוע קרוב של משה"מ וחזבאללה בתחום המל"טים והטילים – יעד המרוחק 800 ק"מ מגבול תימן (בהנחה שהמל"ט לא שוגר משטח הממלכה). גם בעבר בצעו החות'ים תקיפות דומות באמצעות מל"טים בשטח הממלכה.

יודגש, כי סוכנות הידיעות "תסנים" המזוהה עם משמרות המהפכה פרסמה בעקבות התקיפה בתימן קריקטורה המאדירה את החות'ים ומציגה באור מגוחך את סעודיה[1].

אם תחשוף ארצות הברית או מי מבעלות בריתה באזור מידע מודיעיני המצביע, כי איראן עמדה מאחורי הפיגועים במכליות הסעודיות ואולי אף תתחיל ללוות כלי שיט מסחריים באזור ולהגביר את החיכוך עם הנוכחות הימית האיראנית הרי שצפויה הסלמה נוספת עד כדי חיכוך צבאי מוגבל בין איראן לבין ארה"ב.

המצב המסוכן ביותר שידעה המהפכה האסלאמית עד כה

מפקד משמרות המהפכה הטרי של איראן, מחמד סלאמי, אמר כי "אויביה של איראן מיישמים אסטרטגיה חדשה של לחץ מרבי על איראן ומשמשים בכל יכולותיהם כדי לזרוע בלבול וחוסר יציבות במוחותיהם ובלבבותיהם של האיראנים  במטרה לשבור את רוחו ונחישותו". הוא הדגיש, כי אויביה של איראן אינם מודעים שיכולת העמידה האיתנה והספיגה כמו גם כבודו של העם הם הם המהווים את שכבת המגן שלו.

סלאמי, הידוע בהתבטאויותיו הבוטות נגד ארצות הברית וישראל, הגדיר  את המצב הנוכחי כמסוכן והרגיש ביותר שידעה המהפכה האיראנית עד כה והעריך, כי איראן ניצבת לפתחו של עימות כולל עם האויב. . לדבריו, אויביה של איראן מיצו את כל המשאבים שעמדו לרשותם ולמרות חזותם האיתנה הם מתפוררים מבפנים וסופם שיובסו על ידי איראן[2].

הנכבה של 2019

באותו עניין  אמר שר ההגנה האיראני , אמיר חאתמי,  כי איראן נמצאת ברמת מוכנות צבאית גבוהה להתמודד עם כל סוג של עימות ו"דרישות מופרזות" ותביס את הברית האמריקנית – ישראלית. חאתמי הדגיש כי בשנה האחרונה ולמרות התנאים הקשים בפניהם ניצבת איראן, היא לא זנחה את תחומי הפיתוח הצבאיים כדי לחזק ולקדם את ההרתעה מול האויבים.

בתוך כך שב מנהיג איראן, ח'אמנהאי, ודחה במהלך פגישה עם בכירים בהנהגת המשטר  כל אפשרות לניהול משא ומתן עם ארצות הברית תוך שהוא סוקר בהרחבה את היסטוריית היחסים הקשה עם " השטן הגדול" והדגיש כי "מנהיגי ארצות הברית משרתים את האינטרסים של המשטר הציוני יותר מכל מדינה אחרת. מנהיג איראן התייחס גם בהרחבה לבעיותיה של ארצות הברית מבית המובילות אותה להחצין את בעיותיה וחפש אויבים.

"המו"מ כמוהו כרעל"

ח'אמנהאי אמר,  "מו"מ פירושו מסחר, תן וקח, אך כל מה שמעניין את ארצות הברית זה כוח…הם אומרים בוא נדון ביכולות ההגנה שלכם ובסיבות בגינן את מפתחים טילים לטווחים מסוימים (ארוכים), תפחיתו מטווח הטילים כך שאם נכה בכם לא תוכלו להכות בחזרה. בואו  נדון בהשפעתכם האסטרטגית באזור שמשמעות של 'ותרו עליה' ". ח'אמנהאי הוסיף, כי "מו"מ כמוהו כרעל כל עוד ארה"ב מתנהלת כפי שהיא מתנהלת ובהינתן הממשל הנוכחי (של טראמפ) – שאינו הגון ואינו מציית לשום חוק – הרעל חזק במיוחד וכפועל יוצא שום איראני אציל וחכם לא יישא ויתן על נקודות החוזק שלו…איש מבין אנשינו הנבונים אינו מבקש משא ומתן".

מנהיג איראן חזר על הערכתו כי לא צפויה מלחמה בין איראן לבין ארצות ברית "אין המדובר בעימות צבאי בין שתי המדינות שכן לא צפויה מלחמה…אין אנו רוצים מלחמה וכך גם ארה"ב שיודעת כי מלחמה לא תניב לה כל רווחים…מדובר במאבק של רצונות ותודעה וכח הרצון האיראני חזק יותר, שכן איראן שמה את מבטחה באללה..לאויב מתרברב ומאיים אין כוח אמיתי".  ח'אמנהאי התייחס לקריאות ארצות הברית לכך שאיראן תשנה את מדיניותה ואמר כי התנהגות איראן אכן השתנתה ו"עתה העם האיראני שונא את ארצות הברית פי עשר והיא אינה יכולה עוד להתערב בענייניו"[3].

(קריקטורה : נושאת הטלפונים של טראמפ – אני רוצה שהאיראנים יתקשרו אלי אבל ג'ון קרי אומר להם לא להתקשר[4]).
(קריקטורה : נושאת הטלפונים של טראמפ – אני רוצה שהאיראנים יתקשרו אלי אבל ג'ון קרי אומר להם לא להתקשר[4]).
דבריו המפורשים של המנהיג באו בהמשך להצעותיו של נשיא ארצות הברית טראמפ לנהל מו"מ ומתן עם איראן ומספר הטלפון שהעביר לשווייץ ה מייצגת את האינטרסים של ארה"ב באיראן. הצעתו זו של טראמפ זכתה לגל קריקטורות נלעגות במרבית כלי התקשורת באיראן.

 

 

[1] https://www.tasnimnews.com/fa/media/1398/02/25/2012368/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D9%84%D8%AD-%DB%8C%D9%85%D9%86-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D9%85%D9%82-%D8%AE%D8%A7%DA%A9-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/photo/1

[2] https://tinyurl.com/TasnimSalami

[3] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42512https://www.farsnews.com/photo/13980223000797/%D9%86%D8%A7%D9%88-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE

[4] https://www.farsnews.com/photo/13980223000797/%D9%86%D8%A7%D9%88-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%BE