עבור לתוכן העמוד
Menu

ממדריד לרמאללה – תמימי מסתבכת עם הנהגת הפת"ח

עהד אלתמימי מאיימת בארגון מרד נגד הפלגים הפלסטינים אם לא יתאחדו למען "שחרור פלסטין" • גורמים בכירים בתנועת פת"ח אומרים כי מדובר ב"גולם שקם על יוצרו" ושהינו יצירה של התקשורת הישראלית

לפני כשבועיים התירו שלטונות ישראל לנערה הפלסטינית עהד אלתמימי לצאת לחו"ל למסע במדינות העולם.

הייתה זו נסיעתה הראשונה של עהד אלתמימי לחו"ל מאז שוחררה מהכלא הישראלי.

הנערה הפלסטינית הפכה לאייקון בקרב הפלסטינים ומדינות ערב בעקבות מעצרה לאחר שתקפה את חיילי צה"ל בכפר נבי צאלח באזור רמאללה.

העיתון "אלקודס אלערבי" הכתיר אותה לקראת שחרורה מן הכלא  במילים "סמל המאבק הפלסטיני".

היא שוחררה מהכלא ב-29 ביולי לאחר שריצתה 8 חודשי מאסר בכלא הישראלי, היא הורשעה במסגרת עסקת טיעון לאחר שצולמה כשהיא סוטרת לחייל צה"ל ובועטת בו בעימותים בכפר נבי צאלח באזור רמאללה כשלצידה אמה וצעירות נוספות.

במסגרת עסקת הטיעון היא הודתה גם בשני אישומים של הפרעה לחייל והסתה.

עם שחרורה ערך לה יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, קבלת פנים בלשכתו במוקאטעה ברמאללה. עבאס ניסה לנכס אותה לתנועת פת"ח למרות שהיא הצהירה בראיונות לתקשורת כי איננה משתייכת לשום פלג פלסטיני.

בקבלת הפנים הוא אמר כי "עהד אלתמימי היא המודל למאבק הפלסטיני לחופש ולעצמאות ולהקמת המדינה הפלסטינית".

 

עד ליציאתה לחו"ל המשיכה עהד אלתמימי לייצר כותרות. בסרטון שהופץ היא שיבחה את מנהיג חזבאללה השיח' חסן נצראללה על תמיכתו בפלסטינים והודתה לו על מאבקו בישראל ובראיון

לעיתון הבריטי "גארדיאן" ב-1 באוגוסט אמרה כי במהלך שהותה בכלא הישראלי למדה את החוק הבינלאומי וכי היא תפעל להילחם  בישראל באמצעות החוק הבינלאומי כדי לחשוף את ההפרות שלה בבתי הדין הפליליים.

לא כל הפלסטינים מתייחסים אליה כ"גיבורה" חדשה או "אייקון חדש" של המאבק הפלסטיני, יש הרואים בה "פרובוקטורית" המנסה לתפוס כותרות בסיועם של אמצעי התקשורת אשר מחפשים "גיבורים" חדשים של המאבק הפלסטיני מאז החל קמפיין "צעדת השיבה".

לכן, הדברים שאמרה ב-3 באוקטובר בתוניס, במהלך טקס קבלת פנים לכבודה, לאחר שנשיא תוניסיה אלקאיד באג'י אלסבסי אירח אותה בלשכתו, עוררו זעם רב בקרב גורמים בתנועת פת"ח הגדה.

עהד אלתמימי קראה לכל הפלגים הפלסטינים להתאחד אחרת "היא ובני דורה יתמרדו כנגדם".

"לא נחזור על מה שעשה הדור שלפנינו ולא נסכים לשום ויתור על אף שעל מאדמת פלסטין ההיסטורית" היא טענה, "אם הפלגים הפלסטינים לא יתאחדו למען המטרה הראשית של שחרור פלסטין נמצא להם תחליף ונמרוד נגדם".

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי "השתן עלה לראשה של עהד אלתמימי", "מדובר בנערה שאין לה שום מושג מי הוביל את המהפכה הפלסטינית ואת המאבק בישראל, מדובר בגולם שקם על יוצרו".

גורמים אחרים בפת"ח אומרים כי אלתמימי היא יצירה של התקשורת הישראלית אשר ניפחה אותה מעבר לכל פרופורציה, הם מאשימים את מערכת הביטחון הישראלית כי היא איפשרה לה לצאת למסע יחצ"נות בחו"ל כדי לנפח אותה עוד יותר.

הדברים שאמרה עהד אלתמימי נתפסים בקרב רבים מתושבי השטחים כדברי רהב בעוד כ-200 פלסטינים נהרגו עד כה ואלפים אחרים נפצעו בהפגנות נגד צה"ל על גדר הגבול ברצועת עזה.

"היא ישבה בכלא הישראלי בסך הכל 8 חודשים וכבר היא רוצה להנהיג את הפלסטינים ולהתמרד נגד ההנהגות הותיקות " אומר בלעג פעיל בכיר של פת"ח שבילה יותר מ-10 שנים בכלא הישראלי.

גם אנשי תקשורת בכירים בעולם הערבי מותחים ביקורת נוקבת על עהד אלתמימי, העיתונאי והפרשן הידוע ד"ר פייצל אלקאסם תיאר את הפסטיבל התקשורתי סביב שחרורה של עהד אלתמימי מהכלא הישראלי כ"הצגה".

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו ב- 30 ביולי השנה כתב פייצל אלקאסם כי "אלפי לוחמים פלסטינים עצורים שנים רבות בבתי הכלא של ישראל, חלק מהם אף מת בכלא ולא שומעים עליהם אף מילה והנה אמר מי שאמר כי היא(עהד אלתמימי) הינה האייקון של המאבק,כמה עלובים הם אלה שמאמינים להצגה הנחותה הזו שמשחקת במוחותינו לטובת ישראל".

גם הסופר הפלסטיני אחמד דעדוש כתב בחשבון הפייסבוק שלו ב-30 ביולי "מדוע מהיום הראשון למעצרה הפכה עהד אלתמימי לאייקון? מדוע הערבים חוגגים את שחרורה לאחר 8 חודשים בעוד 300 ילדים עדיין במאסר מבלי שאף אחד לא מוסר לנו את שמותיהם?"

עהד אלתמימי זכתה גם לפני כמה ימים לכבוד גדול כאשר התארחה בספרד אצל קבוצת הכדורגל "ריאל מדריד", בראיונות שהעניקה בספרד היא טענה כי התנאים בכלא הישראלי "קשים ביותר", בניגוד לדברים שסיפרה בעבר באמצעי התקשורת כיצד היא בילתה ונהנתה בחברת האסירות הביטחוניות שעימן ישבה בכלא.

ברשתות החברתיות בעולם הערבי יש המלגלגים עליה וטוענים כי היא עלתה במשקל בגלל "התנאים הקשים" בכלא הישראלי.

כך או כך, עהד אלתמימי עדיין לא אמרה את המילה האחרונה, אולם נוכח ההתבטאות האחרונה שלה אי אפשר להוציא מכל אפשרות כי גורמים פוליטיים פלסטינים בכירים יראו בה גורם שמאיים ומסכן את מעמדם ויפעלו כדי לגמד את מעמדה ולהכשיל אותה, ניתן להעריך כי עוד נשמע עליה רבות.

בתחילת אוגוסט עם שחרורה של תמימי מהכלא הישראלי פרסם פנחס ענברי, מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה כי לא תמימי, בעלת השיער הבלודני יוצרת לה אויבים גם בקרב החמאס וכי  דמותה כ"אייקון" תרבותי פלסטיני עומדת בסתירה גמורה לדמות האישה המסורתית שהחברה המסורתית בגדה יכולה להכיל: אישה בעלת שיער בלונדי, פרוע המאתגרת את דמות האישה הצנועה העטופה בחיג'אב.

בסיור באחד הכפרים בגדה הבחנתי בכתובת על הקיר בנוסח: "יופייך בחיג'אב שלך" (ג'מאלכ בחיג'אבכ"). גרפיטי של תמימי עלול להתפרש כהתגרות בערכים המסורתיים שהחברה הפלסטינית הולכת בתלמם.

זאת ועוד – הנשיקה שנתנה עהד תמימי לקבר ערפאת, עלול להעמידה בפני בעיה מסוג אחר אל מול הסלפים. פולחן קברים הוא קוו אדום עבורם, והם הורסים קברים לאורכו לרוחבו של המזרח התיכון. דאעש למשל הרסה את קבר אבו ג'יהאד במחנה ירמוכ.

"When I was 11 years old, they arrested my father. Since then, I have decided to become a lawyer," says Ahed Tamimi, who was released after an eight month imprisonment, vowing to continue fighting against Israeli injustice for more Palestinians https://t.co/Iiy7pL9Mn5 pic.twitter.com/0STHaIClEN

— China Xinhua News (@XHNews) 4 באוגוסט 2018

 

\