עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה לג'ודו האיראני

פדרצית הג'ודו העולמית החליטה להשעות את איראן מכל פעילות בעקבות האיומים שספג הג'ודקא האיראני בטוקיו 2019

פדרציית הג'ודו העולמית החליטה להשעות את איראן מתחרויות, פעילות מנהלתית ואת חבריה, זאת בעקבות האירועים סביב סעיד מולאי, הגו'דוקא האיראני שלפי טענות מארגני אליפות העולם בטוקיו אוים ונאלץ להפסיד את הקרבות שלו על מנת שלא יתמודד נגד המתמודד הישראלי מוקי שגיא.

בהודעת הפדרציה נכתב כי לארגון הג'ודו הבינלאומי נודע כי ב-28.8.19, במהלך אליפות העולם בטוקיו, הג'ודקא מאיראן, סעיד מולאי (81 ק"ג), קיבל הוראה מהרשויות באיראן ומפדרצית הג'ודו באיראן לפרוש מהתחרות במקרה שיצטרך להתחרות בג'ודקא הישראלי, מוקי שגיא.

"העובדות הללו הן הפרה חמורה של תוכן המכתב שנשלח על ידי איגוד הג'ודו העולמי ב-8.5.19 לנישא איראן ולאיגוד הג'ודו,, נכתב בהודעה. בהודעה צוין כי מדובר בהפרה חמורה של כללי האיגוד, הלגיטימיות שלו, עקרונותיו, הקוד האתי והקריטריון האולימפי.

בהודעה הוזכרו מקרים קודמים בהם החרימו איראנים מפגשים ספורטיבים עם ישראלים, בהוראת המשטר. "יש לנו את כל הסיבות להאמין שהאיראנים ימשיכו בהתנהגות הבלתי הולמת ולהפר את עקרונות ארגון הג'ודו העולמי".

ערק או לא ערק?

בתחילת החודש התראיין מולאי לערוץ "IRAN INTERNATIONAL" , ערוץ בריטי המשדר בשפה הפרסית וסיפר כי "אני לא מהגר לגרמניה. אתחרה באולימפיאדה תחת הדגל האולימפי. אני אוהב את את איראן אבל רוצה לזכות במדליית זהב וזו הסיבה שאעשה זאת".

"ירח איסלאמי": איראן וחזבאללה נערכות לעימות עם ישראל

מולאי סיפר כי "אחרי ששגיא מוקי עלה לגמר, הפעילו עלי לחץ מטעם המשטר שאפסיד בכוונה בחצי הגמר. באתי להתחרות ולא לעשות שואו".

בנוסף דווח היום יו"ר איגוד הג'ודו העולמי מריוס ויזר אישר את הדיווחים מאמש (שישי) לפיהם הג'ודקא האיראני סעיד מולאי, המריא לגרמניה במקום בחזרה לאיראן והחל בתהליכי בקשת מקלט מדיני. בראיון לכלי התקשורת ביפן סיפר ויזר כי מולאי פנה לאיגוד הג'ודו העולמי בבקשה שיעזרו לו לברוח מאיראן ולהתחרות תחת דגל "נבחרת הפליטים" באולימפיאדה הקרובה.

על פי דיווח ב-BBC איראן, סיפר ויזר לעיתון היפני "אשאי שימבון" שמולאי הציג בפני איראן את התנאים של בקשת המקלט שלו. עוד סיפר ויזר כי הרשויות האיראניות אילצו את מולאי לא להתחרות עם מוקי, והפעילו לחצים על משפחתו.


מולאי המתוסכל מכך שנאלץ פעם אחר פעם בהוראת המשטר האיראני לוותר על אפשרות לזכייה בתחרות עלומית בה הוא עלול להתמודד מול ג'ודקא ישראלי, גרמה לכך שערק לגרמניה. את הדיווחים הראשונים על התסכול של מולאי פורסמו לראשונה באתר המרכז הירושלמי לעניני ציבור ומדינה בחודש מרץ האחרון.
בחודש פבאור 2019 אמר מפקד הביסג' של ארגון האתלטיקה באיראן, דאווד אזארנוש, כי הוא מקווה כי ישראל תמחק לפני המשחקים האוליפים בטוקיו 2020.
הדברים באו לאחר התמודדות נוספת עליה ויתרו הגו'דוקאים האיראנים נגד מתמודדים ישראלים, אז אמר הגנרל בדימוס: "אני מקווה שישראל תימחק ותושמד לפני המשחקים האולימפיים הבאים, וכולנו נוכל לנשום לרווחה."

 

אזארנוש, התייחס למולאי שנמנע בתחרות בפאריס ממפגש מול הנציג הישראלי מוקי שגיא. מולאי, במבט זועף, נכנע לירבו הקאזחי לאחר 20 שניות בטענה כי נפצע וזאת על מנת להמנע מתחרות מול שגיא.

עם זאת, הג'ודוקא האיראני, 81 ק"ג, הצליח להפליא "להתאושש" בצורה מפליאה בהתמודדות על מדלית הארד זכה בה.

בהמשך נאלץ מולאי לביים פציעה בברכו על מנת

מפקד הביסג' של ארגון האתלטיקה באיראן, דאווד אזארנוש
מפקד הביסג' של ארגון האתלטיקה באיראן, דאווד אזארנוש

מעמידה על הפודיום במשותף עם הג'ודוקא הישראלי ופונה לבית החולים.

בתגובה לשאלה באשר לאפשרות להתמודדות נוספת בין מולאי למוקי ישראל באולימפיאדה הבאה, טוקיו 2020, טען הגנרל בדימוס אזארנוש, "המשטר הציוני (הישראלי) הוא קו האדום של הרפובליקה האסלאמית, ובארבעת העשורים האחרונים שלנו ספורטאים תמיד עמדו בציפיות של המשטר בכך שהם נמנעים מלהתמודד איתם (ישראלים). "

המקרה הראשון

ב-, מספר שנים לאחר המהפכה האיסלאמית,1983 באליפות העולם בהיאבקות שנערכה בקייב (אז חלק מברה"מ) המתאבק האיראני-גרמני-רומי, 74 ק"ג, בייג'אן סייפחאני, התמודד מול רובינסון קונאשווילי מישראל באירוע וניצח בקלות 7-4. לאחר ניצחונו הזעיק שר החוץ דאז עלי אכבר וילאטי את הנבחרת חזרה אל איראן ונזף קשות במאמנים, בעוזרים בסגל וב סייפחאני בפרט, כך לדברי אתר איראני.
אזרונש טען בראיון לסטודנטים איראנים כי הסיבה שאיראן אינה מתמודדת מול מתחרים מישראל היא התמיכה של איראן אל מול הפלסטינים והאימאם., כך דווח באתר SANA.

רבים מהספורטאים האיראנים, כולל מדליסט הזהב האולימפי, ראסול חאמד, ציינו שוב ושוב כי תושבי פלסטין אינם מודעים ל"הקרבה "שהספורטאים האיראניים מקריבים בשמם. אם עלינו להמשיך במדיניות אי התחרות נגד ספורטאי המשטר הציוני", אמר ראסול חאד לשעבר ראש התאחדות ההיאבקות האיראנית, "האחריות אינה יכולה ליפול על כתפי המאמן והמתאמן. האילוץ של האתלטים להיכנע מראש ולמצוא סיבה רפואית מראש, אינו דבר תקין."

ראסול חאד
ראסול חאד

בעקבות דבריו של חאד, הזהיר תא"ל גולם-חסין ג'יבאפרוואר "רגליו של ההולכים בכיוון זה יישברו", חאד נאלץ להתפטר לאחר דבריו.

חמינאי עצמו שיבח את החלטתו של המתאבק האיראני Alireza Karimi Machiani, שנמנע מלהתמודד מול יריבו הישראלי בנובמבר 2017 באליפות העולם U-23. הוא קיבל אותו בלשכתו והגיש לו אחת מתנה.


בהמשך הוא צייץ בשפה האנגלית כי ישראל מקוללת ו "לא תראה את 25 השנים הבאות; ברוך השם, לא יהיה שום דבר כמשטר ציוני עוד 25 השנים הבאות".

https://t.co/iPUH8lcOo9?amp=1

htt