עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה כפולה לג'יהאד האסלאמי

ישראל חיסלה את בכיר הג'יהאד האסלאמי בההא' אבו אלעטא בעיר עזה שאחראי לשיגור הרקטות לעבר ישראל ותקפה גם בכיר אחר בדמשק • בתגובה פתח הארגון במתקפת רקטות לעבר ישראל,לא ברור עדיין אם מדובר בסבב לחימה נוסף או תחילתו של מבצע צבאי נרחב

ישראל הנחיתה מכה כפולה על ארגון הג'יהאד האסלאמי, השלוחה של איראן ברצועת עזה, באמצעות פעולה אווירית בו זמנית ב-2 חזיתות, חיל האוויר הישראלי חיסל מהאוויר בעיר עזה את בכיר הזרוע הצבאית של הארגון בהאא' אבו אלעטא ואילו בדמשק הותקף ביתו של אכרם אלעג'ורי, ראש המועצה הצבאית של הארגון ויד ימינו של זיאד נח'אלה, מזכ"ל הארגון היושב בשכונת א-דאחייה בביירות.

 

 

על פי הדיווחים, בתקיפה בדמשק נפצע אכרם אלעג'ורי ובנו נהרג.

ארגון חמאס גינה את חיסולו של בהאא' אבו אלעטא ועל פי דיווחים מעזה, מנהיגי החמאס מסתתרים מחשש לחיסולים.

הפלגים הפלסטינים ברצועה מאיימים כי "האוייב ישלם מחיר כבד".

בתגובה פתח ארגון הג'יהאד האסלאמי במתקפת של ירי עשרות רקטות לעבר ישראל, מנהיג הארגון זיאד נח'אלה פירסם הודעה שבה נאמר: "אנו הולכים למלחמה, נתניהו חצה את הקווים האדומים בכך שחיסל את בהאא' אבו אלעטא".

כדי לנסות ולהרגיע את המצב הביטחוני פירסם דובר צה"ל הודעה כי ישראל לא חידשה את מדיניות הסיכולים הממוקדים.

המודיעין המצרי פתח במגעים עם ישראל וארגוני חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועה בניסיון לעצור את ההסלמה.

חיסולו של בהאא' אבו אלעטא, שהיה אחראי על הגזרה הצפונית של הרצועה מטעם הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, הוא מהלך חשוב בדרך לריסונו של ארגון הגי'האד האסלאמי המתנגד להבנות הרגיעה בין ישראל לחמאס שהושגו בתיווך מצרי.

אבו אלעטא איתגר את הנהגת חמאס ברצועה שחששה להתעמת עמו ולא פעם היו לו מחלוקות גם עם מנהיג הארגון זיאד נח'אלה, הוא הוביל את הקו כי ארגונו הינו הארגון שמוביל את "ההתנגדות" ברצועת עזה.

על פי גורמים בעזה, היה לו גם קשר ישיר עם הגנרל קאסם סולימאני, ראש כוח "קודס" ב "משמרות המהפכה" של איראן. ישראל מגדירה את בהאא' אבו אלעטא כי היה בבחינת "פצצה מתקתקת" ולכן חוסל.

ישראל ניסתה בעבר לחסלו במבצע "עמוד ענן" וביתו הושמד במבצע "צוק איתן".

בימים האחרונים הוא קידם פיגועים נגד ישראל במתווים שונים נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל בהם אימון חוליות לפיגועי חדירה וצליפה,שיגור רחפנים והיערכות לירי רקטות לטווחים שונים.

בהאא' אבו אלעטא היה אחראי למרבית הפיגועים בשנה האחרונה מרצועת עזה ובהם ירי על פסטיבל שדרות ומטח הרקטות האחרון לעבר ישראל בתחילת החודש.על פי ההערכה, הוא אחראי גם לירי על אשדוד לעבר הבחירות בעת שראש הממשלה נתניהו השתתף בכנס בחירות של הליכוד.

לפני כמה שבועות ביקר בהאא' אבו אלעטא במצרים ביחד עם מנהיג הארגון זיאד נח'אלה לשיחות עם ראשי המודיעין המצרי על המשך הבנות הרגיעה.
המצרים עשו מחווה לג'יהאד האסלאמי ושחררו עשרות עצורים של הארגון שהיו בכלא המצרי בתקווה שהדבר יעודד את ראשי הארגון להמשיך ולשמור על הרגיעה.

אולם, הג'יהאד האסלאמי מציית רק להנחיות מאיראן ובראשית החודש הוא שיגר מטח של רקטות לעבר אשדוד וישובי עוטף עזה שעליו היה אחראי בהאא' אבו אלעטא.
בעקבות הפרסומים בישראל כי הוא האחראי לירי וצפוי לחיסול הוא ירד למחתרת והסתתר, אח"כ יצא ממסתורו והקיף עצמו בנשים ובילדים כמגן אנושי. ישראל המתינה לרגע המתאים מבחינה מבצעית ואז חיסלה אותו בביתו בשכונת שג'עיה ברצועה.

עדיין לא ברור אם מדובר בסבב לחימה נוסף שימשך כמה ימים או בתחילתו של מהלך צבאי נרחב יותר, ישראל מגיבה בזהירות לירי הרקטות בניסיון לשמור את ארגון חמאס, שהוא הארגון החזק ביותר ברצועה, מחוץ למעגל הירי וכדי למנוע הסלמה מיותרת.

אולם, צריך לזכור כי מנהיג הג'יהאד האסלאמי זיאד נח'אלה הודיע הבוקר כי מדובר במלחמה שבה ישראל חצתה את הקווים האדומים.
על פי מקורות ברצועה, התגובה הרצינית יותר של הג'יהאד האסלאמי תגיע לאחר הלוויתו של בהאא' אבו אלעטא הבוקר.

ישראל מנסה לתחם את העימות הצבאי מול ארגון הג'יהאד האסלאמי בלבד, אך הדבר לא תלוי בה, ארגון חמאס מקבל גם הוא הוראות מאיראן ומודע להלכי הרוח ברחוב העזתי ויתכן שיצטרף גם הוא לירי הרקטות לעבר ישראל.

ההערכה בישראל היא שארגון חמאס יאלץ להצטרף לירי הרקטות, למרות שאינו מעוניין בעימות צבאי נרחב עם ישראל, וזאת בגלל לחץ הרחוב העזתי, הוא ינסה להגיב באופן מידתי והשאלה אם הולכים לעימות צבאי נרחב תלויה גם באופי התגובה של ישראל על ירי הרקטות.

 

פורסם ב-12 לנובמבר 2019