עבור לתוכן העמוד
Menu

מי רוצה להכשיל את הפיוס?

משלחת חמאס יצאה לאיראן בפעם השנייה השנה וזאת על מנת לנסות ולהגיע לעמק השווה אל מול ההתקרבות לרש"פ ולמצרים • בחמאס מקווים כי גם תורכיה תשוב אל חיקה

עיקרי המאמר:

  • משלחת חמאס מבקרת באיראן
  • חמאס ממשיכים לקוות כי היחסים עם טורקיה ישתפרו
  • באיראן זועמים על ההתקרבות בין חמאס – מצרים – פתח' 

הסכם הפיוס הפנים פלסטיני עומד במוקד היחסים של תנועת חמאס עם המדינות שתמכו בה כמו איראן, טורקיה וקטאר.

ההנהגה החדשה של חמאס שינתה כיוון מבלי להתייעץ עם המדינות האלה, היא קבעה אסטרטגיה חדשה של התקרבות למצרים כדי להקל משמעותית את המצור על רצועת עזה ועכשיו היא מתמודדת עם תוצאות המהלך הזה.

משלחת בכירה של תנועת חמאס בראשותו של סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, צאלח אלעארורי, יצאה בסוף השבוע לביקור רשמי באיראן שבמהלכו היא תפגש עם הצמרת האיראנית.

מדובר בביקור שני השנה של הנהגת חמאס בטהרן. בחודש אוגוסט שעבר ביקרה באיראן משלחת של חמאס בראשות עזת אלרישק, חבר הלשכה המדינית, ונפגשה עם שר החוץ האיראני ג'וואד זריף.

הביקור הנוכחי אמור לעסוק בשיפור היחסים בין חמאס לטהרן ובהשלכות הסכם הפיוס בין פתח לחמאס.

גורמים בחמאס אומרים כי בין היתר מהווה הביקור תשובה לנתניהו על דרישתו שחמאס תתנתק מאיראן ועל מדיניותו של הנשיא טראמפ כלפי איראן.

מאז שנבחרה ההנהגה החדשה בחמאס לפני כחצי שנה בראשות אסמעיל הניה ויחיא סינוואר חל שיפור משמעותי ביחסים בין חמאס לאיראן. היחסים נפגעו ב-2011 בגלל עמדתו של מנהיג חמאס דאז ח'אלד משעל ביחס למלחמת האזרחים בסוריה, גם מינויו של צאלח אלעארורי המקורב לאיראן לתפקיד סגן יו"ר הלשכה  המדינית מסייע להתקרבות התנועה לאיראן.

אלעארורי התמקם באחרונה בשכונת א-דאחיה בבירות שבלבנון וקיבל את חסות ארגון חזבאללה, עפ"י דברים שאמר ראש השב"כ נדב ארגמן בישיבת הממשלה הוא עוסק בהקמת מאחז של תנועת חמאס בלבנון.

ההנהגה החדשה של חמאס גורסת כי על התנועה לשמור על יחסים טובים עם כל המדינות הערביות והאסלאמיות ועל "נייטרליות" ביריבות בין המחנה השיעי לבין המחנה הסוני, למרות שתנועת חמאס היא תנועה סונית.

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה ו "האיש החזק" בתנועה נפגש לפני כמה ימים עם נציגי הדור הצעיר ברצועת עזה ושיבח בפומבי את איראן, הוא אמר : "איראן היא התומכת הגדולה ביותר של הזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" בנשק, בכסף ובאימונים, מי שחושב שננתק את הקשר עם איראן חי באשליות, הכוח שיש לנו היום בחלקו הגדול מקורו באיראן, במהלך השנים 2015-2016 הכנסנו נשק לרצועה יותר מאשר 10 השנים האחרונות".

באיראן לא אוהבים בדיוק את ההתקרבות של חמאס לרש"פ במסגרת הסכם הפיוס ואת החסות המצרית להסכם, אך משלחת חמאס תסביר בוודאי לאיראן כיצד היא רואה בהסכם אפשרות להתחזק ואף להתקדם לעבר היעד הבא שלה שהוא השתלטות על הגדה המערבית.

אתר האינטרנט "אלריסאלה" המזוהה עם חמאס מסר ב-21 באוקטובר כי התנועה מחפשת בביקור משלחתה באיראן "מטרייה שתגן על הבעיה הפלסטינית מפני רוחות הקונספירציה שנושבות נגדה מצד כמה גורמים".

סגן שר החוץ האיראני, חוסיין שיח' אלאסלאם אמר כי הקשר עם תנועת חמאס הוא "אסטרטגי ומיוחד" וכי היחסים עמה הגיעו לשלב של חשיבה משותפת בכל הקשור לסוגיות השונות של הבעיה הפלסטינית.

הציר הסוני נגד הפיוס

הציר הסוני המסורתי שתמך בתנועת חמאס במשך שנים רבות בראשות טורקיה וקטאר החל להתרחק ממנה בשבועות האחרונים בעקבות התקרבותה למצרים והשגת הסכם הפיוס בין חמאס לפתח.

טורקיה וקטאר, ניסו כל אחת בתורה, לתווך בין חמאס לפתח אך ההנהגה החדשה של חמאס החליטה לבחור במצרים בתפקיד המתווך העיקרי והנשיא המצרי א-סיסי הוא שקטף את הקרדיט.

היחסים בין הנשיא המצרי א-סיסי לנשיא טורקיה ארדואן ושליט קטאר השיח' תמים בן חמד הם גרועים, טורקיה מארחת בשטחה את מנהיגי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים ומאפשרת שידורי הסתה משטחה נגד המשטר המצרי, גם קטאר מתנהגת באופן דומה, בשלושת החודשים האחרונים גברה המתיחות בין קטאר למצרים על רקע העובדה שמצרים מובילה את החרם על קטאר בעולם הערבי בגלל תמיכתה בטרור.

עפ"י גורם בכיר בתנועת חמאס, קטאר פועלת להכשיל את הסכם הפיוס בין חמאס לפתח כדי לפגוע בהצלחת המשטר המצרי וגם מכיוון שזו שיטת מדיניות החוץ שלה, לפלג ולסכסך ואז להתערב ולהביא לפתרון כדי לגזור את הקופון.

הגורם הבכיר אמר לעיתון המצרי "אליום א-סאבע" ב-19 באוקטובר כי קטאר הפסיקה את המימון הכספי לתנועת חמאס וכי יש מתיחות ביחסי התנועה עם קטאר.

גם נשיא טורקיה ארדואן זועם על הנהגת חמאס על ההבנות שהושגו בינה לבין מצרים בכל הקשור למלחמה בדאע"ש בצפון סיני והקלת המצור על הרצועה.

עפ"י גורמים ברצועה, מנהיג חמאס יחיא סינוואר הודה בפני המצרים כי יחסי חמאס עם קטאר וטורקיה נפגעו בעקבות ההתקרבות למצרים, התהליך התחיל בחודש יוני האחרון כשסינוואר נפגש בקהיר עם מוחמד דחלאן המזוהה כאויב הגדול ביותר באזור של תנועת "האחים המוסלמים".

בסופו של דבר מדובר במשחק של אינטרסים אזורי, ההנהגה החדשה של חמאס פועלת מתוך האינטרסים שלה ורוצה להחזיק את המקל משני קצותיו מבלי לריב עם שום מדינה.

בחמאס מעריכים כי בסופו של דבר טורקיה וטורקיה יתרצו והיחסים ישובו לתיקונם, בינתיים עובדת התנועה חזק על התקרבות מחודשת לאיראן שהיא ספקית הנשק הראשית והתמיכה הכספית לחמאס, זו היא הסכנה העיקרית מבחינתה של ישראל.

מבחינה פלסטינית, ההתנגדות של איראן, טורקיה וקטאר להסכם הפיוס איננה מחזקת בלשון המעטה את הסיכויים להצלחתו.