עבור לתוכן העמוד
Menu

מי המפקד העליון ב"מלחמה הפסיכולוגית כלכלית" נגד איראן – הנשיא או המנהיג ?

נמשכים המאבקים הפנימיים באיראן בין ח'תאמי לבין הנשיא רוחאני • המשבר על רקע ביקור אסד גם הוא עדיין לא נרגע

נשיא איראן, חסן רוחאני, קבע (6 מרץ) במהלך נאום (ששודר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית הממלכתית)  שנא בפני קהל בעיר להיג'אן (מחוז גילאן), כי לא ניתן לגשר על פני הפערים בין איראן לבין ארצות הברית. לדבריו, האיבה עם ארצות אינה עניין של "חילוקי דעות שניתן לגשר על פניהן במשא ומתן …ארצות הברית מעוניינת להשיב את איראן 40 שנה לאחור לתקופה שלפני המהפכה…אנחנו מדגישים כי אין בכוונתו לעשות כן…עלינו להכריח את האויב (ארצות הברית ובעלות בריתה) לסגת ולהבין, כי האומה האיראנית תמשיך בדרך הגאווה והכבוד" גם אם תאלץ כפי שעשתה בעבר להתמודד בהצלחה עם סנקציות.

רוחאני הביע תמיכה עקיפה בהמשך דבקותה של איראן בהסכם גרעין הגרעין ואמר, כי ארצות הברית ניסתה להסית את איראן להפר את התחייבויותיה (להסכם הגרעין), כדי שהמערכת הבינלאומית תצטרף אליהם בהטלתן מחדש של סנקציות נגד איראן, אך נכשלה. הוא הגדיר את פרישתה של ארצות הברית מההסכם כהפרה של החוק והתקנות הבינלאומיות וכ"התייצבות נגד האו"ם והעולם". בהקשר זה אמר הנשיא כי "ארצות הברית ניסתה גם לאחד את העולם נגד איראן בכינוס הביטחון בוורשה אך נכשלה".

במהלך סיורו במחוז גילאן, במהלכו מספר פרוייקטים בתחום התשתיות, הגדיר רוחאני את השלכות הסנקציות האמריקניות נגד איראן כ"פשע נגד האנושות", האשים את משרד האוצר האמריקני כי הוא מאיים על משקיעים זרים באיראן ואמר כי ארה"ב מנהלת מדיניות דומה גם נגד ונצואלה ותימן[1].

מי המפקד ?

בחלק אחר בנאומו שפך הנשיא מעט אור על מערכת היחסים המורכבת בין משרד הנשיא ללשכת המנהיג, ח'אמנהאי, כשאמר, כי ח'אמנהאי הטיל עליו להוביל את המלחמה הכלכלית שמנהלת איראן נגד אויביה. הנשיא ן הדגיש, כי איראן נמצאת "במלחמה פסיכולוגית וכלכלית נגד ארצות הברית ובעלות בריתה כדי להפיל את המשטר, אך היא תכשל בכך". מלחמה כזו מחייבת מנהיג (מפקד) שביכולתו לאחד את המדינה.

לדבריו, הציג סוגיה זו פעמיים במהלך השנה האחרונה בפגישותיו עם המנהיג ח'אמנהאי "הצעתי כי המנהיג עליון של איראן (שהוא גם מפקד הכוחות המזויינים האיראניים), כמי שמוביל את המהפכה האסלאמית, יקבל עליו את פיקוד על המדינה, בעוד הממשלה ומשרדיה יבצעו את תפקידם בהתבסס על הקווים המנחים שיציג". רוחאני הוסיף כי ח'אמנהאי הסכים עמו , כי המדינה אכן זקוקה למפקד ואמר כי על הנשיא לקחת אחריות וליטול את הפיקוד על "המלחמה הפסיכולוגית והכלכלית" שמנהל האוייב נגד איראן.

מבין השורות של דברי רוחאני משתמעת שוב המחלוקת בין ממשלתו – הרשת המבצעת  –  לבין המנהיג ומשמרות המהפכה והממסד הדתי – שמרני. זו באה לידי ביטוי לאחרונה בהדרתו של שה"ח ט'ריף מהפגישה בין המנהיג, ח'אמנהאי  לנשיא סוריה אסד בה נכח גם מפקד כוח אלקדס, קאסם סלימאני.

כח אלקדס ליווה את אסד בנסיעתו מסוריה לאיראן

 

בהקשר זה אמר סגן מפקד כח אלקדס של משמרות המהפכה, אסמאעיל קאא'ני (Esmaeil Qaani), כי אנשי הכוח ליוו ב"משימה רגישה" את הנשיא אסד לאיראן ב-25 פברואר לקראת פגישתו עם מנהיג איראן. כזכור, בעקבות פגישה זו הודיע שה"ח ט'ריף על התפטרותו אותה לא קבל הנשיא. מכל מקום קאא'ני אמר כי הנשיא רוחאני היה מודע לביקור וככל הנראה טעות גרמה לאי הזמנתו של ט'ריף וזו "בעיה של הממשלה". לדבריו, "סלימאני וט'ריף חברים טובים" ואויביי איראן מנסים לנצל את האירוע כדי לתקוע טריז בין חברי ההנהגה הבכירה של איראן[2]

(סגן מפקד כח אלקדס : ליווינו את אסד לטהראן, מקור https://www.mojnews.com)
(סגן מפקד כח אלקדס : ליווינו את אסד לטהראן, מקור https://www.mojnews.com)

מקלות בגלגלי הממשלה

כך או אחרת המשך מעורבותם העמוקה של משמרות המהפכה  (שרבים מהגופים הקשורים אליהם נתונים תחת סנקציות אמריקניות ) בכלכלת איראן תמשיך להקשות  על הממשלה בראשות רוחאני לממש את הבטחת הבחירות שלהם ולהביא לשיפור של ממש  בכלכלת איראן, כפי שרמז רוחאני יותר מפעם אחת.  מעבר לזאת השמרנים פועלים לסכל את מאמציה של ממשלת  רוחאני להצטרף לאמנות בינלאומיות העוסקות בהלבנת כספים ומימון (חקיקה העלולה לפגוע בהכנסות משה"מ וקרנות דתיות שונות).   הממשלה מנסה לקדם חקיקה כזו כדי לסייע לקדם את כינון מנגנון עקיפת הסנקציות האמריקניות, ולהציג בפני העם האיראני כי הסכם הגרעין עליו נותרה איראן חתומה, למרות פרישת ארצות הברית,  מניב הישגים כלכליים עבור איראן.

מאבק האיתנים בין לשכת המנהיג ומשמרות המהפכה לבין הממשלה ימשך מתחת לפני השטח כאשר מדי פעם הוא יקבל ביטוי פומבי, כאשר שני הצדדים מנסים להטיל את האחריות על המשך המצב הכלכלי הקשה על הצד השני.

יתכן, כי בדבריו של הנשיא לפיהם הפערים עם ארצות הברית לא נתונים לגישור מצביעים על השלמה והערכות של איראן להתמודדות עם סנקציות קשות ברוח "הכלכלה הלוחמנית" עליה הכריז ח'אמנהאי לפני מספר שנים.

[1] http://www.president.ir/fa/108446

[2] https://www.isna.ir/news/97121507964/%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88