עבור לתוכן העמוד
Menu

מי היורש של אלבגדאדי?

מצב בריאותו הרעוע של אלבגדאדי הוביל אותו להודיע על יורש ב-7 באוגוסט • כיצד יקבלו את הדברים בכירים בארגון?

חיסולו היום (ראשון) של מנהיג דאע"ש אבו באכר אלבגדאדי, ע"י צבא ארה"ב מהווה נקודת ציון חשובה במלחמה בטרור, אולם ברור לכל כי הארגון והרעיון לא חוסלו יחד עם הטילים שפגעו במבנה או בהתאבדותו של מנהיג ארגון הטרור.

ב-7 באוגוסט 2019 דיווחה סוכנות הידיעות של דאע"ש "אמאק" מינה את עבדאללה קארדאש כיורשו. המינוי הגיע לאחר שורה של ניסיונות של המערב לחסל את אלבגדאדי ולאחר דאגה ממצב בריאותו המדרדר, כפי שדווח המשך השנים וזאת לאחר פציעתו בקרב בח'אג'ין.

חשוב לסייג כי דבר המינוי אמנם פורסם ברבים, אך לא ידוע מה תהיה תגובת מנהיגים אחרים בארגון הרואים עצמם ראויים להנהיג את ארגון הטרור ולהמשיך את תורתו של אלבגדאדי. חשוב לציין כי אלבגדאדי הוא בין האחרונים לשרוד את המצור הגדול של כוחות הכורדים על הערים בהם שלטה המדינה האיסלאמית וכי מנהיגים רבים של הארגון חוסלו.

ערוץ אלמיאדין המזוהה עם חזבאללה משדר ממקורותיו הביטחוניים שמות של 2 מועמדים לרשת את אבו בכר אלבגדאדי בתפקיד ראש ארגון המדינה האסלאמית:

א.אבו עבד אלרחמן אלג'זראווי

ב.אבו עות'מאן אלפרנסי

גורמים אחרים בעולם הערבי טוענים כי המועמד המוביל הוא אבו עומר(עבדאללה)קרדאש.

מיהו עבדאללה קארדאש?

קארדאש, נולד בתל אפאר, בצפון מערב עיראק באזור סוני. הוא סיים את לימודיו בקולג' במוסול בהתמחות במדעי האיסלאם ושימש כקצין בצבאו של צאדם חוסיין.

הוא כיהן כעוזרו הקרוב ביותר של אלבגדאדי החל משנת 2016 לאחר שיד ימינו הקודם, אבו עלא אל-אפראי, חוסל. הכינוי לו זכה בארגון הוא "הפרופסור" וכן "המשמיד" משום שסימן ההכרות שלו היה מדיניות חסרת פשרות כלפי הנאמנות לארגון. מספר מומחים טענו כי הוא הצליח לזכות לכבוד בקרב הלוחמים ונודע בחיסול המתנגדים לאלבגאדי.

לשניים היסטוריה ארוכה יחדיו. שניהם ישבו בכלא בבצרה על ידי צבא ארה"ב בשל הקשרים לאלקעידה בשנת 2013. קארדאש שירת כקצין דת וכשופט שריעה באל-קעידה לפני שנשבע אמונים לדאעש.

מומחים מעריכים כי ההודעה על קארדאש כיורשו, לקחה בחשבון את הנאמנות שלו לארגון והאדיקות שלו לדת ולכן הוא צפוי לקבל תמיכה רחבה בקרב הלוחמים. משפחת קארדאש הינה משפחה ידועה בשמה ובהשתייכותה אל משפחת הנביא.

המומחים מציינים כי ישנם מעומדים נוספים בשדרת הפיקוד שעדיין בין החיים ובינהם אמיר מוחמד סייד עבדאל ראמאן אל מאוולה, סאמי ג'סמי מוחמד אל ג'ובארי ומוטאז נאום עבד נייאף אל ג'וברי, האחרון צויין כמבוקש על ידי ארה"ב.