עבור לתוכן העמוד
Menu

מי היה מאמין: דאעש נגד חמאס

ארגון הטרור מבקש להעניש את החמאס על בגידתו

שלוחת דאע"ש בסיני מונעת הברחות אמצעי לחימה וסחורות מצפון סיני לרצועת עזה במסגרת המאבק שלה נגד תנועת חמאס.

חמאס שהייתה בת ברית של ארגון דאע"ש, הפכה לאויב מר בגלל התקרבותה למודיעין המצרי. הפסקת ההברחות תקשה עליה להצטייד בנשק מתקדם שאמור להגיע מאיראן.

המלחמה בין שלוחת דאע"ש בסיני לבין תנועת חמאס מחריפה ונכנסת לשלב חדש.

קשה כמעט לזכור שעד לפני כשנה היה שיתוף פעולה הדוק בין השלוחה הזו המכונה בשם "מחוז סיני"(ווילאיאת סינא) לבין הזרוע הצבאית של חמאס "עז א-דין אלקסאם".  במסגרת הברית אימנו אנשי הזרוע הצבאית של חמאס את הפעילים החדשים של דאע"ש בצפון סיני, והשתתפו בפיגועים נגד מטרות מצריות. כמו כן, אפשרו לפעילי דאע"ש להיכנס לרצועה דרך המנהרות ולקבל טיפול רפואי בבתי החולים ברצועה.

בתמורה, סייעו פעילי דאע"ש בהברחות של אמצעי לחימה מסיני לרצועת עזה.

עם הזמן, שינתה חמאס את האסטרטגיה שלה בעקבות חילופי ההנהגה בבחירות הפנימיות.

המנהיג החדש של רצועת עזה וראש הזרוע הצבאית, יחיא סינוואר, החליט להחליף צד וכרת שותפות אסטרטגית חדשה עם המודיעין המצרי, בתמורה להקלות משמעותיות במצור על רצועת עזה ופתיחת מעבר רפיח באופן קבוע וזאת בתנאי שיסיעו למודיעין המצרי להילחם בדאע"ש בצפון סיני.

תנועת חמאס עצרה עשרות פעילים של דאע"ש ברצועה ועוד כמה מאות פעילים של הארגונים הסלפים הקיצוניים התומכים בדאע"ש, רובם עדיין מוחזקים במעצר.

המידע שהוצא מהם במהלך החקירות על פעילות דאע"ש בצפון סיני הועבר ע"י חמאס למודיעין המצרי.

עתה החליטה שלוחת דאע"ש בצפון סיני ללמד את חמאס לקח ולהשיב לה כגמולה על בגידתה בה.

ב-4 בינואר פרסמה שלוחת דאע"ש בסיני סרטון שבו נראית הוצאה להורג של אחד המבריחים בצפון סיני,מוסא אבו זמאט, מהכפר אלמהדיה בדרום רפיח המצרית.

הוא נורה למוות ע"י מוחמד דג'אני, פעיל דאע"ש ממוצא פלסטיני מרצועת עזה באשמה כי סייע בהברחת נשק מסיני לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס ברצועה.

הסרטון צולם לפני יותר מחודש אך רק עכשיו פרסמה אותו שלוחת דאע"ש וסיבותיה עמה. בסרטון יש גם קריאה לפעילי דאע"ש לתקוף את ארגון חמאס השולט ברצועה בכל האמצעים והתקפה על חמאס על כך שלא הצליחה למנוע את הכרזת הנשיא טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

אולם, נראה כי מדובר בשלב חדש במלחמה בין שלוחת דאע"ש בצפון סיני לבין חמאס. לא מדובר רק בחיסול של אחד מהמבריחים הפלסטינים אלא בתופעה רחבה של מניעת הכנסת אמצעי לחימה וסחורות אזרחיות לרצועת עזה.

במילים אחרות, שלוחת דאע"ש החליטה להטיל מצור משל עצמה על רצועת עזה, העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-7בינואר כי שלוחת דאע"ש השתלטה על רוב האזורים בצפון סיני שבהם מתקיימת פעילות הברחה של סחורות לרצועה וכי היא מטילה עונשים על כל מי שמעז להבריח סחורות לתוך עזה.

כזכור, צבא מצרים פועל גם הוא בצפון סיני למנוע הברחות לרצועה וכניסתם של מחבלים מהרצועה לתוך סיני דרך המנהרות במגמה להצטרף לשורות דאע"ש.

גם תנועת חמאס, הקימה, בהתאם להבנות עם המודיעין המצרי, אזור חיץ באורך של 14 ק"מ על גבול הרצועה עם מצרים כדי למנוע העברת נשק מהרצועה והסתננות פעילים קיצוניים לצפון סיני, אולם היא לא שיערה לעצמה כי ארגון דאע"ש ימנע הברחות נשק וסחורות לתוך הרצועה.

כתוצאה מכך נוצר בחודשים האחרונים "יובש" בהברחות מסיני לרצועת עזה ונראה כי לשלוחת דאע"ש יש הצלחה בנושא, המבריחים בצפון סיני חוששים ממנה ולא רוצים להסתבך ולמעשה היא הצליחה לנתק את צינור החמצן של חמאס שפעל בצפון סיני.

שלוחת דאע"ש איננה מוכנה שההתקרבות בין חמאס למודיעין המצרי תהייה על חשבונה ותפגע באינטרסים שלה, מכיוון שמעבר רפיח סגור ברוב ימי השנה הפסקת הברחת הסחורות מסיני לרצועה מגבירה את הלחץ על תושבי הרצועה.

גם חמאס וארגון הגי'האד האסלאמי נפגעים מבחינה צבאית, רק באחרונה שיפרה חמאס את היחסים עם איראן ובהתאם לסיכומים של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס והג'יהאד האסלאמי עם הגנרל קאסם סולימאני, ראש יחידת "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים, אמורים היו להגיע בקרוב אמצעי לחימה מתקדמים מאיראן לרצועת עזה.

האיראנים יצטרכו עתה למצוא נתיבי הברחה חדשים ושיטות מתוחכמות להכניס את הנשק לרצועה, חיל הים הישראלי שולט היטב בנתיבים המובילים לחופי עזה בים התיכון ונראה כי שלוחת דאע"ש מצליחה להקשות מאוד על חמאס והגי'האד האסלאמי.

לכן, האינטרס של חמאס לסייע לצבא המצרי במלחמתו בדאע"ש בצפון סיני גובר מכיוון שהיא עוצרת את כל תופעת ההברחות שהייתה קיימת במשך עשרות שנים ברצועת עזה, גם פרנסתם של המבריחים הבדואים בסיני נפגעת ונראה כי לכל הצדדים יש אינטרס להיפטר משלוחת דאע"ש בצפון סיני מהר ככל האפשר.

השלב החדש של המלחמה בין דאע"ש לחמאס שוב מוכיח כי ישראל לא ניצבת בראש סדר העדיפויות של שלוחת דאע"ש בצפון סיני, היא כמובן תרוויח באופן עקיף מכך שנעצרה בינתיים הברחת הנשק מצפון סיני לרצועת עזה, אולם לחמאס ולג'יהאד האסלאמי יש ארסנל נשק גדול בתוך הרצועה וסביר להניח שהמבריחים הבדואים המתוחכמים יצליחו לפתח שיטות חדשות להברחות מסיני לרצועה למרות האיסור של דאע"ש, הכל עניין של זמן.