עבור לתוכן העמוד
Menu

מילים וגינוים – שתיקת העולם הערבי

העולם הערבי ממשיך בשתיקתו נוכח צעדי הנשיא טראמפ נגד הרש"פ ואיננו מעוניין בעימות עם הממשל האמריקני • בכירים בפת"ח מעריכים כי מנהיגי ערב יפעילו לחצים על יו"ר הרש"פ להתפשר ולחדש את ההידברות עם ממשל טראמפ

שרי החוץ של הליגה הערבית התכנסו בתחילת החודש בקהיר כדי לדון במצבה של אונר"א נוכח הפסקת הסיוע האמריקני לארגון. בתום הכינוס פורסמה הודעה המזהירה מפני הפגיעה באונר"א או קיצוץ בשירותים שהיא מעניקה עלולים להגביר את המשבר במזה"ת. בהודעה לא נכתבה שום מילה המגנה את החלטות טראמפ נגד הרש"פ, כולל ההחלטה האחרונה לסגור את משרדי אש"פ בוושינגטון.

שר החוץ הסעודי, עאדל ג'וביר, המשיך לשלם "מס שפתיים" לפלסטינים באומרו כי סעודיה תתנגד לכל צעד שיפגע במעמדה ההיסטורי והחוקי של ירושלים, "פלסטין היא בראש סדר העדיפויות שלנו" שב והבטיח ג'וביר.

ואילו מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אלריט הסתפק במתיחת ביקורת על כוונת ארה"ב לפגוע באונר"א והעריך כי מטרתה היא להכניע את הפלסטינים.

כך מתנהלת הליגה הערבית מול  כל ההחלטות של הנשיא טראמפ נגד הפלסטינים. הרבה גינויים, אזהרות והבטחות לתמיכה בפלסטינים – בפועל לא קורה שום דבר. מדינות ערב התרגלו למדיניות של הנשיא טראמפ שאפשר לכנותה במילים מדיניות "בעל הבית שהשתגע", הן לא מעוניינות בעימות עם ארה"ב בגלל הפלסטינים, הבעיה הפלסטינית אינה בראש מעייניהן אלא הסכנה מהטרור של דאע"ש ובעיקר הסכנה האיראנית.

מנגנוני הביטחון של המשטרים הערבים מונעים בצורה מתוחכמת גילויי מחאה בבירות ערב נגד ממשל טראמפ. אין הפגנות ברחובות נגד ארה"ב והודקה השמירה על השגרירויות שלה. כל עוד אין מספר גדול של הרוגים פלסטינים מירי צה"ל ברצועת עזה וכל עוד המצב בהר הבית שקט אפשר להמשיך הלאה.

המשטרים הערבים המתונים זקוקים לוושינגטון ונכנעים לרצונותיה ונדמה כי הבעיה הפלסטינית הפכה לעול על כתפיהם והיא איננה באמת בראש סדר העדיפות שלהם למרות ההצהרות לתקשורת.

לאן מוביל יו"ר הרש"פ?

התגובה הפלסטינית המיידית להחלטת ממשל טראמפ לסגור את משרדי אש"פ בוושינגטון הייתה הגשה למחרת היום תלונה נוספת לבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג על כוונת ישראל להרוס את הכפר הבדואי ח'אן אלאחמר הסמוך לירושלים.

כך למעשה מתנהלת הרש"פ בתגובה להחלטות הממשל נגדה, עד כה הוגשו 8 תיקים לבית הדין הבינלאומי בהאג נגד ישראל בנושאים שונים:

השתלטות על 150 אלף דונם שסופחו להתנחלויות ב-10 השנים האחרונות, החזקת אסירים פלסטינים במעצר מנהלי ללא משפט, החזקת כספי מיסים שנגבו ע"י ישראל עבור הפלסטינים בניגוד להסכם פאריז ועוד.

גורמים בכירים בפת"ח מודים כי ממשל טראמפ הצליח להתיש את הרש"פ וכי בפני יו"ר הרש"פ קיימות עכשיו 3 אפשרויות נוכח השתיקה והאדישות של מדינות ערב כלפי הסנקציות האמריקניות.

  • התססת הרחוב הפלסטיני ופתיחה באינתיפאדה חדשה במזרח ירושלים בלבד ולא בשטחי הרש"פ כדי שהאחריות לא תוטל עליו, ראה אינתיפאדת הסכינים ב-2015.

עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס ייתן "אור ירוק" לגל מחאה פלסטיני חדש במסגרת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם ב-27 בחודש.

ב. המשך הסטטוס קוו, הכלת המצב והמתנה עד שהנשיא טראמפ ימצה את הסנקציות שלו נגד הרש"פ.

ג. התקפלות איטית בפני לחצי הנשיא טראמפ וניסיון להגיע עמו להבנות.

 

גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי מחמוד עבאס חושש מבידוד מדיני בינלאומי בעקבות הסנקציות של הנשיא טראמפ וכי מדינות ערב המתונות יפעילו עליו לחצים למשוך חלק מהתלונות שהגישה הרש"פ נגד ישראל בכמה פורומים בינלאומיים כמחווה של רצון טוב ונכונות להידבר עם הממשל האמריקני.

מחמוד עבאס נקלע למצב קשה ביותר. ישראל וחמאס מנסות לעקוף אותו ולהגיע להסכם רגיעה ברצועת עזה בלעדיו,תהליך הפיוס הפלסטיני תקוע וקיים חשש שהוא יאבד לחלוטין את הסיכוי לחזור לרצועת עזה  ויביא לניתוקה הסופי מהגדה המערבית.

עבאס יצטרך לעשות הערכת מצב ולהחליט לאן מועדות פניו, גם בצמרת פת"ח יש ביקורת חריפה עליו בגלל החלטתו להחרים לחלוטין את ממשל טראמפ בעקבות ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל.

בכירים בפת"ח מגדירים את ההחלטה הזו כהחלטה נמהרת "מן הבטן" מבלי להתייעץ עם מוסדות התנועה, אך אינם מעיזים למתוח ביקורת בגלוי על יו"ר הרש"פ מכיוון שהם משתתפים בקרב הירושה וחוששים שמחמוד עבאס יתנקם בהם ומעמדם יפגע.

נצטרך להמתין לנאומו של יו"ר הרש"פ באו"ם בעוד כשבועיים, בכירי הרש"פ ובראשם צאיב עריקאת מתחילים כבר להכין את דעת הקהל הפלסטינית כי מדובר ב "נאום מפתיע וחשוב".

האם מחמוד עבאס יפתיע אותנו? נמתין ונראה.