עבור לתוכן העמוד
Menu

מטרת החמאס – לחץ אלים על ישראל

ארגון חמאס מסלים את ההפגנות על גבול הרצועה במטרה להשיג הסרה מלאה של המצור • הארגון מתכנן לחטוף חיילים כדי שיהיו בידיו קלפי מיקוח מול ישראל שיזרזו את הסרת המצור

סוף השבוע על גבול רצועת עזה היה אלים במיוחד. כ-15 אלף איש השתתפו בהפגנות  שבמהלכן נהרגו 7 פלסטינים ו-250 איש נפצעו. האירוע החמור במיוחד התרחש באזור בוריג' במרכז הרצועה.

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הופיע במפתיע באחת ההפגנות ושילהב את הרוחות.

ארגון חמאס פרסם הודעה ב-13 באוקטובר שבו הגיב על האירועים האלימים בגבול הרצועה שבה נאמר כי "לעם הפלסטיני יש ארסנל אסטרטגי של גבורה ויכולת הקרב בלתי מתכלים, דבר ההופך את הניסיון של הכיבוש להכניעו בלתי אפשרי".

ההפתעה שמכין החמאס לישראל

בהודעה נאמר עוד כי "העימות הגדול בגבול הרצועה מבטא התקדמות של ממש בעמידה מול האויב בטווח אפס".

מתחקיר צה"ל עולה כי הפלסטינים פוצצו מטען חבלה גדול על גדר הגבול. המטען התפוצץ ופער פרצה בגדר דרכה חדרו לישראל, בחסות מסך העשן הכבד של הצמיגים הבוערים, כ-20 מחבלים. כוח של צה"ל ביצע לעברם ירי הרחקה, רובם נסוגו לתוך הרצועה, אך 3 מהם שהמשיכו להתקדם לעבר עמדה צבאית נורו ונהרגו.

נראה שמדובר בניסיון לבחון את תגובות צה"ל לאפשרות ביצוע פיגוע הרג או פיגוע חטיפה של חיילים על גבול רצועת עזה כדי לשנות את משוואת העימות ולהטות את הכף לטובת חמאס באמצעות לקיחת חיילים שבויים שתמורתם ידרשו הפלסטינים את ההסרה המלאה של המצור המוטל על הרצועה.

אין להתפלא על האירועים האלימים בגבול הרצועה. מי שסבר במערכת המדינית-ביטחונית כי הכנסת הסולר התעשייתי הקטארי לרצועת עזה לצורך הגדלת אספקת החשמל תרגיע את המצב טעה בגדול, התיאבון בא עם האוכל, חמאס לא פתח ב-30 במרץ במלחמת התשה נגד ישראל כדי להסתפק בצעד מינורי של הגדלת אספקת החשמל לרצועה.

ארגון החמאס פירש את הכנסת הסולר התעשייתי הקטארי לרצועה כתחילת הכניעה של ישראל. לאחר 6 חודשים של הפגנות ללא הישגים בכל הקשור להקלת המצור, לכן הוחלט בחמאס להגביר את הלחץ הצבאי על ישראל.  היעד הסופי של חמאס לא השתנה והוא הסרה מלאה של המצור הישראלי, עד אז ימשכו ההפגנות האלימות על הגדר.

שר הביטחון אביגדור ליברמן הורה להפסיק את הכנסת הסולר התעשייתי לרצועה בתגובה לאירועים האלימים שהיו על הגבול בסוף השבוע, צעד זה בא גם לאחר צמצום מרחב הדיג שמותר לתושבי הרצועה, אך הוא לא יעצור את ההחלטה האסטרטגית של חמאס להמשיך בהפגנות עד ההסרה המלאה של המצור.

ניסיון להשיג קלפי מיקוח

בשבועות האחרונים העלה ארגון חמאס את רף האלימות על הגבול בעקבות כישלון שיחות הפיוס והרגיעה עם המודיעין המצרי בקהיר וסירובו של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, להסיר את הסנקציות שהטיל על רצועת עזה.

מספר המשתתפים בהפגנות עלה והגיע עד לכ-20 אלף איש. נעשה שימוש נרחב בהשלכת מטעני חבלה ורימוני רסס לעבר חיילי צה"ל וחלה עלייה בטרור ההצתות באמצעות בלוני ועפיפוני תבערה המשוגרים לעבר ישראל.

ביום שישי האחרון החל ארגון חמאס להפעיל באזור רפיח יחידה חדשה הנקראת "יחידת החץ" העושה שימשו בחץ וקשת נגד חיילי צה"ל.

כמו כן החל ארגון חמאס להשתמש במחוללי עשן על הגבול כדי ליצור מיסוך כבד נגד חיילי צה"ל כדי לאפשר למפגינים להתקרב לגבול ולחדור דרך הגדר לישראל.

ארגון חמאס הפך את האירועים האלימים על גבול הרצועה לאירועים יומיומיים במטרה להרגיל את חיילי צה"ל לנוכחות קבועה של פעילים פלסטינים על הגדר כולל בשעות הלילה.

את הפעילות הלילית עושה יחידה מיוחדת הנקראת "יחידת ההתשה הליילית" באמצעות הבערות צמיגים, השמעת צפירות אזעקה, סינוור חיילי צה"ל בקרני לייזר ועוד.

המטרה היא להפתיע את צה"ל, לפוצץ את הגדר במספר נקודות ולחדור לשטח ישראל במטרה לפגוע בחיילי צה"ל או לחטוף חיילים לתוך שטח הרצועה.

ארגון חמאס עושה מאמצים גדולים להפתיע את צה"ל, תקדים "עסקת שליט" ב-2011 חיזק את התחושה  בקרב חמאס כי  ישראל מוכנה לשלם מחיר כבד עבור החזרת חיילים שבויים חיים.

לכן, המטרה של חמאס היא לפרוץ את הגדר בחסות מיסוך של עשן כבד, לבצע פעולות הטעיה ולחדור לשטח ישראל כדי לחטוף חיילים מעמדותיהם על גדר הגבול.

התשת צה"ל

בויכוח הפנימי בקרב הפלגים הפלסטינים ברצועה ניצחה האסכולה הגורסת כי אין למתן את ההפגנות על הגדר כדי לצמצם את הפגיעה בצעירים הפלסטינים מירי צה"ל ולשמור על האופי של ההפגנות כ"הפגנות שלום בלתי אלימות" כדי לזכות באהדת הקהילה הבינלאומית.

המסקנה שאליה הגיע ארגון חמאס היא כי היעדר חיכוך אלים עם חיילי צה"ל מפחית את הלחץ על ישראל ולכן ההפגנות חייבות להיות אלימות כדי שתהייה להן השפעה.

הקמת "יחידות ההתשה הלילית" נועדה להתיש את צה"ל בכל שעות היממה ולהקשות עליו לפגוע במפגינים הפועלים בחסות החשיכה.

גורמים בחמאס טוענים כי המשך קמפיין "צעדות השיבה" מערער את תחושת הביטחון של תושבי יישובי עוטף עזה ומרתיע "מתנחלים" נוספים לבוא ולגור בישובים סמוך לגבול, בכך משבש הקמפיין את התוכניות של ישראל להרחיב את ההתיישבות בנגב ובדרום הארץ.

בחמאס סבורים כי המשך צעדות השיבה מחזק את מעמדו של הארגון בחברה הפלסטינית וגורם לקהילה הבינלאומית להבין כי הבעיה הפלסטינית חיה וכי יש לתת לתושבי הרצועה את מלוא זכויותיהם.

הנהגת חמאס איננה מעוניינת בעימות צבאי כולל עם ישראל. הרחוב העזתי מתנגד לכך בתקיפות והנהגת חמאס מבינה כי מלחמה חדשה עם ישראל תגרום לה נזק רב, לכן, המגמה היא להמשיך בקמפיין צעדות השיבה שאיננה גובה מהארגון מחיר גבוה מדי ושומר על שלטונו מבלי לשלם מחיר יקר מדי עבור הטרור.