עבור לתוכן העמוד
Menu

מטרתו של נצראללה: הגנה על ממשלת לבנון

המחאה בלבנון שנולדה עקב המצב הכלכלי הקשה במדינה הובילה את מנהיג החיזבאללה לבחור צד בגלל האינטרסים של הארגון • חלום "הסהר השיעי" עומד למבחן כעת גם בעיראק וגם בלבנון

המחאה הנרחבת ביירות לאור המצב הכלכלי המדרדר, מאיימת על היציבות הפנימית של המשטר בלבנון. מנהיג חיזבאללה, חסן נצראללה התייצב בפומבי לצד ראש ממשלת לבנון וקרא לו שלא להתפטר ובכך לפזר את הממשלה שחיזבאללה חברה בכירה בה.

נצראללה המודע היטב לסיבות למחאה הגוברת, ינסה בכל כוחו לשמור על גובה הלהבות שלה, ולמנוע משבר שיסכן את היציבות השלטונית של הממשלה הנוכחית שהיא אחד מהישגיה הגדולים של חיזבאללה ואיראן. שכן, הממשלה בראשות חארירי ובתמיכה פעילה של הנשיא מישל עון, מעניקה לחיזבאללה את הלגיטימציה להמשך ההשתלטות האיראנית על המדינה הלבנונית.

תחת המסווה של הממשלה הנוכחית פועלת חיזבאללה כמדינה בתוך מדינת לבנון. חיזבאללה מפעילה מוסדות שלטון, כלכלה, חברה, חינוך ותרבות הפועלים במקביל למשרדי הממשלה ומוסדותיה בתקציב שהוא מחוץ לתקציב המדינה. זאת בנוסף לזרוע הצבאית של חיזבאללה שמתחזקת כוח טילים בסדר גודל של מדינה אירופאית גם הוא כמובן, מחוץ לתקציב המדינה הלבנונית.

רוב התקציב של חיזבאללה ממומן מכספי סיוע של ממשלת איראן; חלקו תקציב מדינה וחלקו מקרנות מיוחדות של מנהיג איראן, עלי חמנהאי וקרנות פרטיות של אנשי דת איראנים ומעל כולם קרנות המוחזקות על ידי "משמרות המהפכה".

הדעת נותנת כי הסנקציות הכלכליות שהטילה ארה"ב על איראן ועל חיזבאללה נותנים אותותיהם גם במשבר הפנימי בלבנון, לאור הקיצוצים הנרחבים שכפתה איראן על מוסדות חיזבאללה בלבנון. אולם אין ספק שאיראן תמשיך לתמוך כלכלית בחיזבאללה ולאפשר לה להפעיל את כוחותיה הצבאיים הנשענים על בסיס נרחב של מוסדותיה האזרחיים, שהם הכוח התומך המאפשר את המשך הג'יהאד נגד ישראל.

הגשמת החזון של מנהיג איראן, עלי חמנהאי לבנות עומק אסטרטגי מאיראן דרך עיראק סוריה ועד לבנון עליה עמל מפקד "כוח קודס" קאסם סולימאני, עומד עתה למבחן גם בעיראק וגם בלבנון. בהן המתחים העדתיים מתחילים להיות מושפעים מהמצב הכלכלי והסנקציות על איראן.

לפיכך, סביר להניח שאיראן תעשה כל שביכולתה לשמר את נכסיה בלבנון ולסייע לנצראללה במאמציו לשמור על היציבות הפנימית בלבנון.