עבור לתוכן העמוד
Menu

מחריף המשבר הכספי בחמאס

מנהיג חמאס אסמעיל הניה דורש ממצרים להחזיר לארגונו עשרות מיליוני דולרים שהחרימה מבכירי הארגון • מחריף המשבר הכספי בארגון וחמאס החל בצעדי התייעלות ובהם סגירת מוסדות, עם זאת נמשכת ההתעצמות הצבאית

מנהיג חמאס אסמעיל הניה יצא לפני יותר משבועיים מרצועת עזה לקהיר לדיונים עם שר המודיעין המצרי הגנרל עבאס כאמל ועם זיאד נח'אלה, מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי, בנושאי הרגיעה והפיוס. הפגישות הסתיימו, אך אסמעיל הניה נשאר בקהיר ולא חזר לרצועה כדי לטפל בשורה של נושאים "בוערים" של ארגון חמאס ובראשם המשבר הכספי.

עפ"י גורמים בכירים בחמאס, אסמעיל הניה פועל נמרצות מול שלטונות מצרים כדי להשיב לארגונו סכומים גדולים של כסף שמצרים החרימה במהלך השנים לאחר שבכירים בחמאס ניסו להבריחם דרך מעבר רפיח לתוך רצועת עזה.

מדובר בסכומי כסף הנעים בין 25-30 מיליון דולר. עפ"י גורמים ברצועה, בנובמבר 2006 החרימה מצרים מאסמעיל הניה עצמו סכום כסף גדול, באותה תקופה הוא שימש בתפקיד ראש הממשלה וכשחזר לרצועת עזה דרך מצרים הוא עוכב במעבר רפיח לכמה שעות והוחרם ממנו סכום כסף גדול שהביא עמו מחו"ל.

גם בכיר חמאס אימן טה נעצר כמה פעמים בין השנים 2008-2009 במעבר רפיח בעת שניסה להעביר כספים. באחד המקרים הוחרם ממנו סכום של 13 מיליון דולר, סכומי כסף נוספים הוחרמו מידי בכירי חמאס סאמי אבו זוהרי, ח'ליל אלחיה וג'מאל אבו האשם.

מצרים נימקה באופן רשמי את החרמת הכספים בכך שהעברתם לרצועת עזה דרך שטחה לא תואמה עמה.

מצרים מונעת מזה זמן רב מאסמעיל הניה לצאת לחו"ל כדי לגייס כספים עבור ארגונו בקטאר, טורקיה ואיראן.

היא משתמשת במנוף הלחץ הזה על ארגון חמאס כדי לוודא שהוא עומד בהבנות הרגיעה וכדי לשכנע אותו להמשיך בתהליך הפיוס עם תנועת פת"ח למרות הקשיים הרבים שמערים יו"ר הרש"פ.

עדות נוספת למשבר הכספי הפוקד את ארגון חמאס היא סגירתו בשבוע שעבר של ערוץ הטלוויזיה "אל-קודס" המשדר מביירות ומשמש כאחד מזרועות התעמולה של הארגון.

גם ערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא" המשמש כשופר של חמאס ומשדר מרצועת עזה נמצא על סף סגירה בגלל חובות כספיים גדולים לספקים חיצוניים.

ארגון חמאס סגר במסגרת הצמצומים כמה משרדי תקשורת ברצועת עזה, דובר הזרוע הצבאית של חמאס הופיע באמצעי התקשורת וביקש תרומות כספיות באמצעות מטבע ה "ביטקוין", גם את האוניברסיטה האסלאמית בעזה פוקד משבר כספי וכבר תקופה ארוכה שעשרות אלפי הפקידים של ארגון חמאס ברצועה מקבלים משכורות חלקיות בלבד.

ארגון חמאס שומר על תקציבו בסוד, רק חברי הלשכה המדינית שלו יודעים מהו היקף התקציב. הסיבה העיקרית למשבר הכספי של הארגון היא הפסקת התמיכה הכספית הערבית והאסלאמית לארגון, איראן שהייתה אחת המממנות העיקריות של הארגון נמצאת במשבר כלכלי גדול בגלל הסנקציות החדשות שהטיל עליה ממשל טראמפ.

גם הצעדים שנקטו ארה"ב וישראל לייבש את מקורות המימון של הארגון נחלו הצלחה רבה והוגבר הפיקוח הבינלאומי על העברות כספים לארגוני קש המשמשים את ארגון חמאס.

ארגון חמאס נערך לשורה של קיצוצים בכוח אדם, העלאת מיסי החברים בארגון ומיזוג במוסדותיו כדי לחסוך בהוצאות.

הארגון מתכנן לצאת לתהליך של התייעלות אך איננו מוכן לוותר על הסכומים האדירים שהוא ממשיך להשקיע בחפירת מנהרות ויצור רקטות שאותן הוא מתכנן לשגר לעבר ישראל.

המשך ההתעצמות הצבאית הוא עדיין היעד הראשון מבחינת חמאס ואין סימנים לכך שהמצוקה הכספית תביא להפסקת  התהליך הזה.