עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס משתלט מחדש על אש"פ

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יכנס בסוף החודש ברמאללה את המל"פ למרות התנגדות חמאס, הג'יהאד האסלאמי וארגון החזית העממית • מחמוד עבאס מתכנן להשתלט מחדש על אש"פ ולפרק את המועצה המחוקקת הנחשבת למעוז של חמאס

האירוע הפוליטי המרכזי בזירה הפלסטינית עומד להתרחש ב-30 באפריל כשיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) ברמאללה.

המל"פ, שמונה 750 חברים, מייצג את כל הפלסטינים בשטחים ובפזורה הפלסטינית והוא שבוחר את מוסדות אש"פ, דהיינו הועד הפועל של הארגון והמועצה המרכזית של אש"פ.

המל"פ מתכנס באווירה של חילוקי דעות קשים. תנועת חמאס, ארגון הג'יהאד האסלאמי וארגון החזית העממית לשחרור פלסטין מחרימים את הכינוס, רשמית הסיבה להחרמה היא עצם כינוסו ברמאללה תחת שלטון "הכיבוש" הישראלי, הדבר מאפשר לישראל לשלוט בכל מי שרוצה להגיע לכינוס ולעצור אותו.

בפועל, מדובר במחלוקות על סמכויות, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יכול היה לכנס את המל"פ בלבנון, כפי שהציע יו"ר הפרלמנט נביה ברי, אך הוא העדיף להיכנס לעימות עם חמאס והג'יהאד האסלאמי שרצו נתחים מאש"פ ולדחוק אותם החוצה מבלי שישתתפו בדיונים.

לא ברור האם תנועת חמאס תמנע מכ-100 חברים במל"פ המתגוררים ברצועה להגיע לכינוס ברמאללה, אך מחמוד עבאס  מתכוון לכנס אותו בכל מקרה גם בהרכב חסר. עבאס דחה את כל ההצעות לדחות את הכינוס או לכנסו בחו"ל ונראה כי אצה לו הדרך להעביר החלטות חדשות באש"פ כל עוד מצב בריאותו הינו סביר ומאפשר לו לתפקד כראש אש"פ.

הדיונים אמורים לעסוק  במצב הפנימי הקשה של הפלסטינים, כישלון תהליך הפיוס בין פת"ח לחמאס, המשך הפיצול הפלסטיני בין הגדה לרצועה, השלכות הכרזת טראמפ על ירושלים בכירת ישראל  והמשך ההכנות של המממשל לקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ.

 

אילו החלטות צפוי להעביר מחמוד עבאס?

 

א.בחירת ועד פועל חדש לאש"פ -12  חברים מתוך 18 החברים הנוכחיים של הועד הפועל יוחלפו בחברים חדשים מנאמניו של מחמוד עבאס.

ב. בחירת סגן ליו"ר אש"פ – לאחר שמחמוד עבאס הצליח לשכנע את הנהגת פת"ח למינויו של מחמוד אלעלול לממלא מקום של יו"ר פת"ח ל-3 חודשים עד לעריכת בחירות לתנועה, הוא צפוי למנות גם סגן לתפקיד יו"ר אש"פ שיוכל למלא באופן זמני את התפקיד במקרה של נבצרות עד לעריכת בחירות.

מחמוד אלעאלול רואה את עצמו כמועמד המוביל גם לתפקיד הזה.

ג.פירוק המועצה המחוקקת ושינוי החוקה – עפ"י גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס מתכנן העברת החלטה במל"פ לפרק את המועצה המחוקקת (הפרלמנט) ולהעביר את סמכויותיה למועצה המרכזית של אש"פ.

מהלך כזה יפגע קשות בתנועת חמאס שזכתה בבחירות לפרלמנט ב-2006 ושיש לה רוב של שני שליש בפרלמנט.

עפ"י חוק היסוד הפלסטיני, יו"ר המועצה המחוקקת ישמש בתפקיד יו"ר הרש"פ לתקופה של 90 יום במקרה של נבצרות, במקרה דנן מדובר בד"ר עזיז דוויק, פעיל חמאס מחברון, שישמש כיו"ר הרש"פ במקרה שמחמוד עבאס יכנס למצב של נבצרות.

בפת"ח לא מוכנים לשמוע על האפשרות הזו, ביטול מוסד המועצה המחוקקת מוריד את האפשרות הזו מעל הפרק לחלוטין.

ד. מינוי מאות חברי מל"פ חדשים מקרב נאמניו של מחמוד עבאס.

 

נראה כי מחמוד עבאס מכין את צעדיו הבאים לתקופה שאחרי קמפיין "השיבה" של חמאס וסיום צום חודש הרמאדאן.

הוא מתכוון להשתלט מחדש על המל"פ ועל מוסדות אש"פ ולמנות את נאמניו לתפקידי המפתח.

הדבר יסייע לו לקבל לגיטימציה ולנקוט החלטות קשות בקשר לעתידה של רצועת עזה כמו למשל הכרזה עליה כ "מחוז מורד" והוצאתם של כל עשרות אלפי פקידי הממשלה ברצועת עזה לפנסיה מוקדמת.

תנועת חמאס צפויה להתנגד לביטול המועצה המחוקקת הפלסטינית אך אין בידה שום כוח למנוע את ההחלטה.

עפ"י דיווח בעיתון "אלחיאת" מה-23 באפריל, תנועת חמאס שוקלת להקים ממשלה שתנהל את רצועת עזה אם מחמוד עבאס יקבל החלטה להתנתק באופן סופי מרצועת עזה.