עבור לתוכן העמוד
Menu

מות הסולטן קאבוס: ימשיך את המדינות של עומאן

יוני בן מנחם למידה: “היורש ימשיך במסורת אבל יצטרך להוכיח את עצמו”

עידן חדש בעומאן או המשך המסורת? לאחר מותו של הסולטן קאבוס בן סעיד בסוף השבוע האחרון בתום 49 שנים בשלטון, חוקר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה יוני בן מנחם מעריך כי הממלכה השוכנת לחופי הים הערבי תמשיך באותה הדרך. “הסולטן החדש הית’ם בן טארק מגיע מאותה משפחה ומאותה מסורת”, הוא מסביר ומעריך: “ברוב התחומים הוא ילך בדרכו של הסולטן קאבוס, שליט עומאן”.

לדברי בן מנחם, מה שאפיין את עומאן לאורך תקופת שלטונו של קאבוס היה התפקיד שלקחה כמתווכת האזורית. “הגדולה של הסולטן הייתה שהוא תמיד הייתה רצה להיות בסדר עם כולם. כך הוא הצליח לתווך בין ישראל לפלסטינים ולקבל את ראש ממשלת ישראל בביקור רשמי, בין ארה”ב לאיראן ובשנה שעברה תיווך במשבר שנוצר האמריקנים לסעודיה לאחר פרשת הרצח של העיתונאי ג’מאל חאשוקג’י. על פי דיווחים שונים, העומאנים גם מעבירים מדי פעם מסרי אזהרה מישראל לטהרן לגבי ניסיון ההתבססות האיראני בסוריה. העובדה שהגיעו להלוויה של קאבוס משלחות מכל העולם הערבי מראה עד כמה היה מקובל על כולם, ולכן הצליח לשמש כמתווך אמין”.

אין חשש לאי-יציבות בעקבות חילופי השלטון?

“בכל פעם שמתחלף שליט אז יש חשש כלשהוא. ברור שכרגע אי אפשר להשוות בין הסולטן החדש הית’ם לבין קאבוס ששלט כל כך הרבה שנים והכיר אישית את כל המנהיגים. הית’ם נכנס לנעליים גדולות ויצטרך להוכיח שיש לו גם כושר תמרון ותיווך כמו לבן-דודו אותו ירש”.

יכול להיות שנראה התקרבות בין עומאן לאיראן?

“אני לא חושב שדבר כזה יקרה. העומאנים תמיד היו זהירים וגם עכשיו ירצו להמשיך ולשמור על יחסים טובים על כל הצדדים, במיוחד שהחשיבות של תיווך עולה כעת עם ההסלמה בין איראן לארה”ב. יכול להיות שהסולטן החדש יבקר בטהרן כדי לחזק את הקשר, אבל אני מעריך שהוא לא יתפוס צד באופן רשמי ויפגע בקשר עם ישראל וארה”ב שמסייע לאינטרסים הביטחוניים של עומאן. מהבחינה הזו נראה שהוא ימשיך בדרך של קאבוס, וכל הצדדים במזרח התיכון יברכו על כך כי כולם צריכים מתישהו מתווך דיסקרטי שיכול לעשות את העבודה”.

 

פורסם באתר "מידה"