עבור לתוכן העמוד
Menu

עזה: מדיניות "ההליכה על הסף" של חמאס; חשד כי איראן מעורבת

ארגוני הטרור ברצועה מנסים לכפות על ישראל כללי עימות חדשים בגבול הדרום • חמאס איננה מעוניינת במלחמה כוללת אך מוכנה להיכנס לסבב עימות צבאי מוגבל בזמן עם ישראל

מטח הפצמר"ים הבוקר לעבר עוטף עזה היה צפוי. היה זה המטח הגדול ביותר של פצמר"ים מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014, ומדובר כנראה בתגובה של ארגון הג'יהאד האסלאמי על הרג 3 מאנשיו שלשום ע"י צה"ל לאחר שפעילי הארגון הניחו מטען חבלה על גדר הגבול עם ישראל.

דאוד שהאב, מבכירי הגי'האד האסלאמי, אמר הבוקר לאחר ירי הפצמ"רים כי "דמו של העם הפלסטיני איננו זול בכדי שיישפך על ידי טרוריסטים ללא הרתעה" ואילו ח'אלד אלבטש, בכיר הארגון אמר כי ארגונו "לא יאפשר לכיבוש להמשיך לתקוף את בני עמנו ללא תגובה".

עפ"י גורמים ברצועה,ארגון הג'יהאד האסלאמי  ,שהינו השני בגודלו ברצועה, קיבל מראש אישור מהנהגת חמאס לירות את מטח הפצמ"רים מכיוון שהיא הריבון ברצועה.

כך היה גם לפני כמה חודשים לאחר שצה"ל תקף מנהרת טרור של הג'יאהד האסלאמי ונהרגו בה 12 פעילים של הג'יהאד האסלאמי ושל חמאס, גם אז הגיב הארגון בירי לעבר ישראל.

זוהי המדיניות של זיאד נח'אלה, שהינו כעת ראש הארגון בפועל בגלל מחלתו של המזכ"ל הכללי עבדאללה רמאדאן שלח.

לאור דבריו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, לערוץ "אל-מיאדין" בשבוע שעבר בדבר תיאום מצויין ויום יומי בין חמאס לאיראן וחזבאללה, לא מן הנמנע כי גם הגנרל קאסם סולימאני מפקד גיס "אלקודס" ב"משמרות המהפכה" האיראניים היה בסוד ההתקפה שתוכנננה מראש.

החמאס פרסמה הודעה שבה הגנה על מתקפת הפצמ"רים, "מה שעשתה ההתנגדות הבוקר הוא במסגרת הזכות הטבעית להגן על עמנו ולהגיב על מעשי ההרג הציוניים".

גורמים בחמאס אומרים כי ישראל מנסה לכפות כללי עימות חדשים ברצועת עזה, היא הפסיקה לירות לעבר עמדות ריקות של חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועה והחלה לירות לעבר עמדות מאויישות בכוונה להרוג, כך, לדבריהם, נהרגו השבוע 3 הפעילים של ארגון הג'יהאד האסלאמי מירי טנק ישראלי לעבר עמדת תצפית של הארגון.

עוד אומרים בתנועת חמאס כי ישראל איננה קוראת נכון  את עמדתה של חמאס. התנועה איננה מעוניינת בעימות כולל אך לא תהסס לצאת לסבב עימות צבאי מוגבל מכיוון שאיננה יכולה לשתוק על הרג פלסטינים, דבר שמכרסם במעמדה בקרב הציבור ברצועה.

בעקבות מטח הפצמר"ים לעבר עוטף עזה החל חיל האוויר הישראלי לתקוף עמדות ובסיסים של ארגון הג'האד האסלאמי ברצועה, אך נראה שהתגובה המסיבית תגיע בשלב מאוחר יותר וכי מדובר בתהליך מתגלגל.

התגובה הצבאית הישראלית אמורה להיות חזקה. ראש הממשלה נתניהו אמר כי "ישראל רואה בחומרה  את ההתקפות על ישוביה ע"י חמאס והג'יהאד האסלאמי וכי צה"ל יגיב בעוצמה רבה וישראל תגבה  מחיר כבד מכל מי שמנסה לפגוע בה".

לישראל אין עניין במלחמה כוללת בגבול הדרום, היא רואה בחמאס את הכתובת האחראית לכל מה שקורה ברצועה,גם הנהגת חמאס איננה מעוניינת במלחמה כוללת, היא איננה רוצה להפסיק את קמפיין "צעדות השיבה" שהביא לה הישגים מדיניים ותקשורתיים והיא רוצה למצותו.

נראה כי חמאס מתנהלת במדיניות של "הליכה על הסף", היא מהמרת על כך שמצרים תתערב במהרה ותתחיל לתווך בינה לבין ישראל כדי למנוע הסלמה שתביא לעימות כולל ובינתיים היא מנסה להרוויח נקודות בדעת הקהל העזתית באמצעות עימות צבאי מוגבל עם חשראל לכמה ימים.

מתקפת הפצמר"ים הייתה מהלך התקפי מחושב שבוצע ע"י הג'יהאד האסאלמי אך תואם עם חמאס, ארגוני טרור בעזה מסלימים את המצב הביטחוני אך עושים זאת בזהירות, הם ירו פצמ"רים ולא רקטות לעבר ישראל באזור גבול הרצועה ולא לעומק השטח הישראלי כדי שלא לגרור תגובה ישראלית חזקה ומנסים לכפות על ישראל כללי עימות חדשים, לכן התגובה הישראלית צריכה להיות כזו שתבהיר כי ישראל לא תסכים לשינוי כללי העימות והיא תגיב בעוצמה רבה על כל התקפה על אזרחיה וחייליה.