עבור לתוכן העמוד
Menu

מבחנו הראשון של הרמטכ"ל המצרי החדש

הפיגוע בשישי במצרים מעמיד את פילדמרשל מוחמד פריד חג'אזי במבחן החשוב ביותר שלו

ארגון דאע"ש אחראי לטבח במסגד הסופי בצפון סיני ולראשונה ביצע פיגוע הרג המוני באזרחים מוסלמים במצרים.
ממול, הצבא המצרי פתח במבצע חדש נגד ארגוני הטרור בסיני אך הוא סובל ממחסור במודיעין איכותי דבר שמקשה עליו את המלחמה בטרור.

פיגוע התופת בסוף השבוע במסגד בכפר רווצ'ה באזור אלעריש בצפון סיני, שבו נרצחו 305 אזרחים, בהם 27 ילדים, ונפצעו 128 אזרחים נוספים, הינו הוכחה נוספת כי ארגון דאע"ש הובס אמנם בעיראק ובסוריה אך הוא ממשיך בפעילות הטרור שלו באזורים אחרים בעולם כדי להוכיח את קיומו ואת דבקותו בדרכו האידיאלוגית להקמת "הח'ליפות האסלאמית" באמצעות אלימות וטרור.

ייבוש ביצת הטרור של דאע"ש הינו משימה קשה מאוד, משטרו של הנשיא א-סיסי ניצב בארבע השנים האחרונות בפני מתקפת טרור גדולה ומתמשכת של תנועת "האחים המוסלמים" וארגוני אלקאעדה ודאע"ש.

גורמי הביטחון במצרים טוענים כי יש להם הוכחות חותכות כי מתקפת הטרור הזו נתמכת כספית ולוגיסטית ע"י קטאר וטורקיה ולכן המשטר המצרי מתקשה למגר אותה.

לפני כמה ימים הודיעה מצרים ביחד עם סעודיה. איחוד האמירויות ובחריין כי היא מכלילה את "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים" בראשותו של השיח' יוסף קרדאווי, המנהיג הרוחני של "האחים המוסלמים", ברשימת ארגוני הטרור.

לטענת המצרים, הגוף הזה שממומן ע"י קטאר מהווה את הליבה האידיאולוגית שתומכת בארגוני טרור כמו דאע"ש ואל-קאעדה.
משרד הפנים של מצרים הכריז על העלאת הכוננות ברחבי המדינה ותיגבר מתקנים רגישים בכוחות אבטחה נוספים מחשש לפיגועים, נשיא מצרים הכריזה על אבל של 3 ימים על ההרוגים בפיגוע והבטיח פעולת נקם תקיפה וחריפה על הפיגוע.

מדובר בפיגוע הגדול והאכזרי ביותר בתולדות מצרים שביצע ארגון טרור,ההערכה של גורמי הביטחון של מצרים הינה כי השלוחה של דאע"ש המכונה "ווילאיאת סינא"(מחוז סיני) היא שעומדת מאחורי הפיגוע למרות שלא פורסמה נטילת אחריות רשמית מצד הארגון.
צבא מצרים פתח במצוד צבאי נרחב לאיתור המחבלים שביצעו את הטבח במסגד רווצ'ה, דוברי הצבא המצרי דיווחו כי חיל האוויר המצרי התקיף כלי רכב של טרוריסטים שחלקם השתתף בפיגוע והרג 45 מחבלים במרכז ובצפון סיני.

מאבק בין דאע"ש לסופים

תושבים בכפר רווצ'ה סיפרו כי מתקפת הטרור במסגד החלה בזמן תפילת יום השישי זמן קצר לפני הדרשה, במסגד התפוצצו מטעני חבלה ואח"כ הותקפו מאות המתפללים בירי מטווח קצר שנמשך בין 10 ל-20 דקות שירו מכלי נשק אוטומטיים בין 25 ל-30 מחבלים שהגיעו למקום בכלי רכב ארבע על ארבע.

לדבריהם, הרקע למתקפה הינו היותו של המסגד מקום תפילה סופי שכן ארגוני אל-קאעדה ודאע"ש מחשיבים את המוסלמים הסופים כ"כופרים".
זאת בנוסף לעובדה שתושבי הכפר המשתייכים לשבט הבדואי אל-סווארכה נחשבים בעיני ארגוני הטרור הפועלים בחצי האי סיני כמשתפי פעולה עם המשטרה והצבא המצרי.

הסופיות הינה זרם מיסטי בדת האסלאם שעוסק בין היתר בתורת הנסתר, מסגד אלרווצ'ה משתייך לזרם הסופי ובעבר הושמעו איומים של דאע"ש לפגוע בו אך במקום לא הוצבו שום אמצעי אבטחה.

המסגד עצמו הוקם ע"י השיח' הסופי עיד אבו ג'ריר, מייסד הזרם הסופי בחצי האי סיני, וכ 90 אחוזים מתושבי הכפר אלרווצ'ה משתייכים לזרם הסופי באסלאם ויש להם יחסי טובים עם גורמי הביטחון במצרים.

כאמור, ארגון דאע"ש מתייחס אל הסופים כ"כופרים" בדת האסלאם, בשנת 2013 פוצצו מחבלים של דאע"ש את הקבר של השיח' הסופי סלים אבו ג'ריר בכפר מזאר בסיני ואת הקבר של השיח' חמיד באזור אלמע'ארה.

בחודש נובמבר 2016 רצחו מחבלים של דאע"ש את השיח' סולימאן אבו חראז בן 90 שנה, בכיר השיח'ים הסופים בחצי האי סיני.

לאן פני הדברים?

הפיגוע במסגד אלרווצ'ה הינו המבחן הראשון של הרמטכ"ל החדש של צבא מצרים פילדמרשל מוחמד פריד חג'אזי שסייר באחרונה בחצי האי סיני עם כניסתו לתפקיד.
שלוחת דאע"ש בצפון סיני שינתה את הטקטיקה שלה והרחיבה את פעילותה לאזורים חדשים, היא התרחקה מאזורי רפיח ושיח' זוויד שבהם יש ריכוזים גדולים של הצבא המצרי והחלה לפעול באזור ביר אלעבד שהינו אזור שקט יחסי ובו ריכוז גדול של תושבים המשתייכים לזרם הסופי.

שלוחת דאע"ש עברה מפיגועים נגד מטרות של הצבא והמשטרה בצפון סיני להרג המוני של אזרחים שתומכים בכוחות הביטחון של מצרים במלחמה בטרור.
ביצוע הטבח במסגד מעיד על כך שמחבלי דאע"ש אינם מסתפקים יותר בפיגועים נגד הכנסיות הקופטיות והחליטו להרחיב את הפעילות גם נגד בתי תפילה השייכים לדת האסלאם.

צבא מצרים סובל מבעיה קשה של מחסור במודיעין איכותי שמקשה עליו במלחמה בטרור בסיני,ארגוני הטרור בסיני שמספרם נען בין 2000 ל-3000 מחבלים מצליחים להיטמע בקרב האוכלוסיה ונהנים מתמיכה כספית ומאספקת נשק סדירה שלטענת המודיעין המצרי מגיעה מקטאר.

ארגון דאע"ש ממשיך באסטרטגיה שלו לערער את היציבות במצרים ולהתיש את כוחות הביטחון שלה.
גורמי הביטחון של מצרים מעריכים כי שלוחת דאע"ש בסיני תוגברה באחרונה במחבלים שנמלטו מעיראק ומסוריה בעקבות תבוסת הארגון שם.
למחבלים שהגיעו מעיראק יש ניסיון רב בפיגועים במסגדים שם הם פוצצו מסגדים של השיעה.

אחת המטרות של שלוחת דאע"ש בסיני היא להביא לבריחה המונית של התושבים בצפון סיני, הנשיא א-סיסי דחה בעבר הצעה של צמרת הצבא המצרי לפנות ביוזמתו את האזרחים מצפון סיני כדי שיהיה קל יותר לצבא להילחם בקיני הטרור.

גורמים מצרים מעריכים כי הסופים בחצי האי סיני יצטרפו כעת לשבט הבדואי הגדול אלתראבין אשר חבר לארגון "ג'נד אלאסלאם" בסיני המזוהה עם ארגון אל-קאעדה.
ארגון "ג'נד אלאסלאם" פרש באחרונה משלוחת דאע"ש בסיני ואף החל לבצע פיגועים נגדה.

רצונם של הסופים לנקום בדאע"ש על הטבח במסגד יגביר, ככל הנראה, את ההתנגשויות המזויינות בצפון סיני בין הקבוצות המזויינות השונות ובהם השבטים הבדואים לבין שלוחת דאע"ש בסיני.