עבור לתוכן העמוד
Menu

מבחן היוהרה של חמאס

הקבינט הביטחוני הסכים להצעת מצרים להפסקת אש ולניסיון נוסף לחזור למסלול התיווך המצרי להשגת רגיעה עם חמאס • השחיקה בהרתעה הישראלית נמשכת וההערכה בדרג המדיני היא כי השקט לא יארך עוד זמן רב וישראל תיאלץ לפתוח במערכה צבאית נרחבת נגד חמאס

ברצועת עזה היו אמש, בכמה מקומות, תהלוכות ניצחון שאורגנו ע"י חמאס לאחר השגת הפסקת האש שיזם הארגון בסיועה של מצרים.

הנהגת חמאס משווקת לציבור בעזה "תמונת ניצחון", בעוד הארגון מנסה לשקם את כבודו בעקבות טענות קשות שהיו ברחוב העזתי כי הנהגת הארגון סחרה בדם הפלסטיני והסכימה לשקט מול ישראל בתמורה לסכום של 15 מיליון דולר שהוכנסו לעזה במזומן, באישור ישראל, עבור משכורות פקידי חמאס.

ארגון חמאס משדר כוח וביטחון עצמי, הוא מציג את עצמו כמי שסיכל פעולה חשאית של צה"ל בעומק השטח בחאן יונס שנועדה להנחית "מכה קשה" על הארגון  וכמי שלימד את ישראל לקח  והפך את מערכת המודיעין הישראלית לבדיחה בכל העולם.

עפ"י גורמים מדיניים בכירים,ישראל הסכימה להפסקת האש מתוך שני שיקולים, האחד, ניסיון אחרון למנוע היגררות למלחמה ומבצע צבאי גדול שמחייב כניסת חיילי צה"ל לתוך רצועת עזה והשני, ניסיון נוסף למנוע פיצוץ הומניטארי ברצועה שיהיה בפניה של ישראל לאורך זמן.

מה שסייע לדרג המדיני לקבל את ההחלטה הסופית הייתה פנייה אישית של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי, באמצעות ראש המודיעין הכללי הגנרל עבאס כאמל, אל ראש הממשלה נתניהו לתת סיכויי נוסף למאמצי ההסדרה של מצרים, שהחלה כבר להעלות את 2 הצדדים על המסלול, אך התקרית שבה נחשף כוח צה"ל שפעל בחשאי בח'אן יונס שיבשה קשות את המהלך המצרי.

משרד החוץ המצרי אף פרסם ב-13 בנובמבר הודעה רשמית שבה דרש מישראל "להפסיק מיידית כל צורה של פעולה צבאית" והביע דאגה מ"ההסלמה והשלכותיה המסוכנות".

לדברי גורמים מדיניים בירושלים, היחסים של הדרג המדיני עם הנשיא המצרי א-סיסי הם טובים מאוד וישראל לא רצתה להעליב אותו  ולדחות את בקשתו להפסקת אש.

 

סיכום ביניים של סבב האלימות

 

ארגון חמאס פתח ב-12 בנובמבר בתגובה צבאית חסרת תקדים על חדירת כוח מיוחד של צה"ל לח'אן יונס שבמהלכה נהרגו -7 פלסטינים כתוצאה מהשתבשות הפעולה, התגובה של חמאס כללה מכה מפתיעה באמצעות שיגור טיל נ"ט מסוג "קורנט" לעבר אוטובוס אזרחי ששהה, בניגוד להוראות, סמוך לגבול ופציעת חייל צה"ל באורח קשה.

אח"כ שוגרו במספר מטחים יותר מ-400 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישובי עוטף עזה,שדרות, נתיבות ואשקלון.

הסבב  החריף הזה היה המשך בלתי נפרד של מלחמת ההתשה שנכפתה על ישראל במסגרת קמפיין צעדות השיבה שהחל ב-30 במרץ השנה.

בתגובה תקף צה"ל יותר מ-150 יעדים של חמאס והגי'האד האסלמי בתוך הרצועה.

על הנהגת חמאס הופעל מנוף לחץ, שלדברי גורמים ביטחוניים הביא אותה לפנות למצרים בבקשה כי תשיג עבורה הפסקת אש עם ישראל, שבא לידי ביטוי בתקיפה אווירית על בניינים רבי קומות בעיר עזה ששימשו כמפקדות חשובות של הארגון.

במסגרת הזו הרס צה"ל לחלוטין מבנה ששימש את הכוח הצבאי של חמאס, את מבנה "אלרחמה" ששימש את המודיעין הצבאי של הארגון ואת בית המלון "אמל" ממנו פעל מנגנון ביטחון הפנים של חמאס.

כמו כן הרס צה"ל את המבנה שממנו שידר ערוץ הטלוויזיה "אל-אקצא", שופר התעמולה וההסתה של חמאס, השידורים נפסקו לזמן קצר אך הערוץ חזר לשדר.

משרד העבודות הציבוריות בעזה מסר כי 880 בתים נפגעו כתוצאה מהפצצות צה"ל  ברצועה.

המשך שחיקת כוח ההרתעה הישראלי

למרות שצה"ל והשב"כ תמכו בהפסקת האש, אין ספק שהחלטת הדרג  המדיני להסכים לה מהווה שלב נוסף בתהליך שחיקת הההרתעה הישראלית שהחל לפני 7 חודשים ברגע שנפתח קמפיין צעדת השיבה של חמאס.

ההחלטה הישראלית נתפסת בעיני ארגוני הטרור ברצועה כהחלטה המבטאת חולשה והשלמה עם כך שארגון חמאס הוא שקובע את כללי המשחק החדשים ושהוא יכול לנצל לטובתו את האילוצים הישראלים להתמקד בזירה הצפונית ולא לפתוח ב-2 חזיתות במקביל.

היוהרה של ארגון חמאס עלולה לגרום לכך שהוא ישוב וישתמש שוב בקרוב בירי רקטות מסיבי לעבר ישראל כמנוף לחץ כדי לקדם את דרישותיו בעניין הסרת המצור מעל רצועת עזה מתוך תחושה כי ישראל במצוקה וניתן לשוב ולסחוט אותה.

גורמים מדיניים בכירים טוענים כי ישראל דחתה בשלב הזה את הכניסה למערכה צבאית נרחבת עם חמאס כדי שלא תואשם בזירה הבינלאומית, בין היתר, כי עשתה פרובוקציה באמצעות חדירת כוח צה"ל לח'אן יונס והריגת 7 פעילים פלסטינים, עם זאת ההערכה בצמרת המדינית היא כי עימות צבאי נוסף עם חמאס ברצועת עזה הוא רק שאלה של זמן וישראל נערכת להיכנס לסבב החדש הנוסף ביוזמה שלה ובתנאים שהיא תקבע.

מבחן הזמן הוא שיקבע אם החלטת הקבינט הביטחוני להסכים להפסקת אש הייתה נכונה, בינתיים ישראל נערכת להמשך כשעל הפרק ההפגנות הצפויות ביום שישי הקרוב על גדר הגבול ברצועת עזה.

ארגון חמאס כבר הודיע כי ההפגנות יתקיימו כרגיל והשאלה היא אם הוא ימשיך במגמה שהחלה לפני שבועיים להוריד את רף האלימות ולהרחיק את המפגינים מגדר הגבול.

כוונת הדרג המדיני היא לחזור לאסטרטגיה הקודמת של עלייה על מסלול רגיעה עם חמאס בתיווך מצרי וצפוי כי מצרים תחזור לתוכניתה המקורית ותזמן בשבוע הבא משלחת גדולה של חמאס להמשך הדיונים בקהיר על מתווה הרגיעה והפיוס הפנים פלסטיני.

המשך ההפגנות על הגדר צופן בחובו פוטנציאל לחידוש ההסלמה  הביטחונית נגד ישראל, כך שבהחלט אנו עלולים עוד לחזור בקרוב לסבב צבאי חדש מול חמאס, זוהי גם ההערכה של מערכת הביטחון, סכנת  העימות הצבאי הנרחב ברצועת עזה הוסרה בשלב הזה אך נראה כי היא בלתי נמנעת והיא תחזור  בקרוב.