עבור לתוכן העמוד
Menu

מאמץ מצרי אחרון?

המצרים כועסים על שני הצדדים ובוחנים את הצעדים שלהם

מצרים זועמת על מחמוד עבאס על סירובו לבטל את הסנקציות נגד רצועת עזה ומאיימת למשוך ידה מהפיוס.
בתנועת פתח' אומרים כי עבאס ייפגש בקרוב עם מנהיג חמאס אסמעיל הנייה כדי לקדם את נושא הפיוס וכדי לרצות את מצרים.

לפני שלושה שבועות עזבה משלחת המודיעין המצרי באופן מפתיע את רצועת עזה ושבה לקהיר, זמן קצר לפני שהממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה עמדה לקבל את הסמכויות האזרחיות על הרצועה, עפ"י הסכם הפיוס שנחתם בקהיר ב-12 באוקטובר.
נראה כי למודיעין המצרי היה מידע בדוק כי אין בכוונת חמאס לאפשר לממשלה הפלסטינית לשלוט באמת מחדש ברצועה וכי מדובר באחיזת עיניים, המצרים העדיפו להתקפל ולחזור הבייתה.

עכשיו ממתינים במודיעין המצרי ששני הצדדים, פתח' וחמאס, יגלו את הרצינות הדרושה כדי ליישם את הסכם הפיוס, מבלי סימן לכך לא תחזור המשלחת לרצועת עזה.

בשבוע שעבר זימן המודיעין המצרי לקהיר את בכיר פתח', עזאם אלאחמד, האחראי לתיק הפיוס בתנועה, כדי לדון עמו בדרכים להסרת המכשולים לקידום הפיוס זאת לאחר שיחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, הודיע בפומבי כי הסכם הפיוס התמוטט.
עפ"י מקורות בפתח', עזאם אלאחמד הסביר כי קידום נושא הפיוס מחייב קבלת הכרעות בדרג הגבוה ביותר של שני הצדדים, ולכן בכוונת המצרים לזמן בקרוב לפגישה בקהיר את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ואת מנהיג חמאס אסמעיל הניה לפגישה משולשת עם שר המודיעין המצרי כדי להסיר את המכשולים המונעים את הפיוס.

נמסר כי יש נכונות עקרונית של שני הצדדים להגיע לקהיר אך לא נקבע מועד לפגישה.
עפ"י גורמים במצרים, המודיעין המצרי ביקש מעזאם אלאחמד להעביר מסר ברור ליו"ר הרש"פ כי מצרים דורשת ממנו לנקוט צעדים רציניים יותר בתחום הפיוס ולבטל את הסנקציות נגד רצועת עזה במיוחד לאור העובדה שחמאס נענתה לדרישתו וביטלה את הועדה המיוחדת שהקימה לניהול ענייני הרצועה.
שתי בעיות עיקריות מונעות כרגע את מימוש הסכם הפיוס,האחת, פתרון בעיית קליטת הפקידים המזוהים עם חמאס במנגנון הממשלתי ותשלום משכורותיהם והשנייה, הנושא הביטחוני ברצועה.

יחיא סינוואר הסביר כי תהליך הפיוס קרס בגלל הדרישה שחמאס תתפרק מנשקה ותפסיק לחפור מנהרות. במילים אחרות מחמוד עבאס איננו מתכוון לאפשר לחמאס ליישם ברצועת עזה את המודל השלטוני של חזבאללה בלבנון.
נראה כי סבלנותה של מצרים מהסחבת ביישום הסכם הפיוס עומדת לפקוע. בכיר במשרד החוץ המצרי אמר לאתר האינטרנט "אלח'ליג' און ליין" ב-31 בדצמבר כי מצרים זועמת על כך שעבאס לא ביטל את הסנקציות הכלכליות שהטיל על הרצועה בחודש אפריל.
הבכיר המצרי איים כי מצרים לא תישאר עוד זמן רב המתווכת בין פתח' לחמאס והיא תמשוך את ידה ממשימת התיווך אם מחמוד עבאס לא יעשה צעדים ממשיים בנושא הפיוס בטווח הזמן הקרוב.

גורמים בתנועת פתח' אומרים כי מחמוד עבאס איננו מתרגש מהאיומים של מצרים, וכי הנשיא א-סיסי שם את יוקרתו על מהלך הפיוס והוא לא ימהר להתבזות ולהיראות כמי שנכשל, במיוחד בעיני האמריקנים.

מצרים רוצה להמשיך ולשמש כשחקן אזורי מרכזי בתהליך המדיני והיא איננה יכולה לנתק מגע מפתח' ומחמאס.

למצרים יש אינטרס ביטחוני עליון שתהליך הפיוס יצליח כדי שתוכל לפתוח באופן מלא את מעבר רפיח ולהקל את המצור על הרצועה, דבר שיחייב את תנועת חמאס לעמוד בהבנות האסטרטגיות שסיכמה עם מצרים ותסייע לה להילחם בטרור של שלוחת דאע"ש בצפון סיני.

ראש הרש"פ, מסרב לבטל את הסנקציות של רצועת עזה לפני שתנועת חמאס תעביר את מלוא הסמכויות לממשלה הפלסטינית. עפ"י גורמים ברש"פ, ממשלת ראמי חמדאללה קיבלה רק חלק קטן מהסמכויות ובפועל חמאס היא ששולטת ברצועה.

הטקטיקה של חמאס היא להודיע כי איננה הריבון עוד ברצועה וכי הממשלה הפלסטינית היא הכתובת לבעיות הרצועה בעוד שלמעשה היא זו שמחזיקה ברסן השלטון.
גורמים בחמאס אומרים שאי אפשר להמשיך בוואקום השלטוני שנוצר ברצועה, לכן בהחלט ייתכן שחמאס תקים מחדש את הועדה לניהול ענייני הרצועה שפורקה בעקבות דרישתו של מחמוד עבאס או שתפנה למצרים ותבקש ממנה לקחת באופן רשמי את האחריות על הניהול האזרחי של רצועת עזה.

רצועת עזה חשובה מאוד למצרים, היא נחשבת ל"חצר האחורית" שלה וכל מה שקורה בה מבחינה ביטחונית משליך על המצב בצפון סיני.
בתנועת פתח' מעריכים כי בסופו של דבר ייפגש מחמוד עבאס עם אסמעיל הניה בקהיר וכי שני הצדדים יעשו צעדים הדדים חדשים בתחום הפיוס כדי לרצות את מצרים ולקנות זמן נוסף, אף צד איננו מעוניין להסתכסך עם מצרים, שני הצדדים יודעים כי פיוס אמיתי איננו אפשרי אבל ההצגה חייבת להימשך.