עבור לתוכן העמוד
Menu

מאזן ביניים-האם חמאס ניצחה?

קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס הגיע לשיאו והוא הצליח להביך את ישראל בזירה הבינלאומית ובתקשורת העולמית • בשטח, הנהגת חמאס נחלה כישלון חרוץ,המטרה העיקרית להסרת המצור לא הושגה, צה"ל שמר על כוח ההרתעה ומנע חדירה לשטח ישראל ופגיעה בחיים ובאזרחים.

קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס הגיע לשיאו ב-14 במאי, יום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, יום הדמים שבו נהרגו 60 פלסטינים וכ-2000 אחרים נפצעו בעימותים עם חיילי צה"ל על גדר הגבול של רצועת עזה.

"יום הנכבה" ב-15 במאי חלף לעומת זאת בהרבה פחות אירועים אלימים, הנהגת חמאס הורתה לפעילים בשטח להנמיך את רמת האלימות בגלל לחצים ממצרים או הבנות עמה, חשש שישראל תבצע חיסולים ממוקדים של מנהיגיה, וביקורת ברחוב הפלסטיני על כך שהיא משגרת את תושבי הרצועה אל מותם על גדר הגבול על ישראל.

קמפיין "צעדת השיבה" לא הסתיים, הנהגת חמאס החליטה להאריך אותו לפחות עד ה-5 ביוני שהוא "יום הנכסה"(יום פתיחת מלחמת ששת הימים),אח"כ יוחלט לגבי ההמשך, היא חשה שיש בידיה "קלף מנצח" והיא רוצה להפוך את הקמפיין לאינתיפאדה חדשה או "מלחמת התשה" על הגבול עם ישראל.

ברחוב הפלסטיני גובר הדיון הציבורי הפנימי, לא באמצעי התקשורת הרשמיים של החמאס או הרש"פ, על תכלית קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס נוכח המספר הגבוה של הנפגעים בעימותים אם צה"ל.

יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס, ויועצו מחמוד אלהבאש יצאו כבר לפני כשבועיים בגלוי נגד קמפיין השיבה ושליחת הצעירים הפלסטינים אל מותם או פציעתם בגבול רצועת עזה, "איננו רוצים להפוך לעם של נכים" אמר מחמוד עבאס.

בחמאס לעומת זאת, טוענים כי קמפיין "צעדת השיבה" טרף את הקלפים מחדש והחזיר את תשומת הלב העולמית לנושא המצור הישראלי והמשבר ההומניטרי ברצועת עזה.

נראה בינתיים כי ההישג העיקרי של קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס הוא ביצירת מבוכה בינלאומית לישראל והטמעת הנרטיב החמאסי בתקשורת העולמית כי מדובר ב"הפגנות לא אלימות" נגד המצור הישראלי שנמשך כבר 11 שנים על הרצועה, לא בגלל שהנרטיב הזה הוא מוצדק אלא בגלל שמערכת ההסברה הישראלית לא נערכה מראש כראוי להתמודד עם הטענות השקריות של חמאס ועכשיו היא צריכה לרוץ ולנסות לתקן את הנזק שנגרם לישראל בדעת הקהל העולמית.

ישראל נהנית מתמיכה בלתי מתפשרת של ארה"ב בעמדתה שעוזרת לה מאוד בזירת האו"ם ובמוסדות הבינלאומיים אך היא צריכה לשפר את מערכת ההסברה שלה בהקדם מכיוון שהקמפיין החמאסי נמשך ועליה להעביר למדינות העולם את הנרטיב הישראלי כדי שיחלחל בדעת הקהל.

עם זאת, ברור שבמישורים האחרים קמפיין "צעדת השיבה" של חמאס נחל עד כה כישלון גדול בכמה תחומים.

א.חמאס הגדירה את יום העברת השגרירות האמריקנית לירושלים כיום "צעדת המיליון" אך הצליחה לגייס רק כ-40 אלף מפגינים ביום שנחשב לשיא של הקמפיין שנמשך כבר חודש וחצי.

ב. בפועל, חמאס לא הצליחה להחדיר את פעיליה לשטח ישראל או לפגוע בחיילי צה"ל או באזרחים בעוטף עזה.

ג.חמאס נכשלה בהעברת קמפיין "צעדת השיבה" לגדה ולמדינות ערב וההתמודדות העיקרית מול צה"ל הייתה על גבול רצועת עזה.

ד.צה"ל שמר על כושר ההרתעה שלו, למרות מספר הנפגעים הגבוה ברצועת עזה, חמאס הבינה כי צה"ל לא יהסס לנקוט בשום צעדים כדי לשמור שריבונות ישראל לא תיפגע, צה"ל שמר על ה"קו האדום" של מניעת חציית הגבול לתוך שטח ישראל.

ה.חמאס לא קיבלה שום תמיכה מדינית ממדינות ערב בכל הקשור לקמפיין "צעדת השיבה", יתרה מזו, מצרים הובילה את הלחצים של מדינות ערב על חמאס להפסיק את הקמפיין.

 

מנהיג חמאס אסמעיל הניה הודיע ב-15 מאי כי קמפיין "צעדת השיבה" ימשך עד לשבירת המצור על רצועת עזה.

המאבק עובר עכשיו לזירה המדינית אך תנועת חמאס תמשיך גם בהפגנות על גדר הגבול של הרצועה כדי לשמר "מנוף לחץ" קבוע על ישראל.

תנועת חמאס קיבלה החלטה אסטרטגית לאמץ את עיקרון ההתנגדות העממית ב"דרכי שלום", לכן היא לא הגיבה בירי רקטות בתגובה על מספר הנפגעים הגבוה מירי צה"ל, היא לא רצתה לאבד את הצלחתה במישור הבינלאומי והתקשורתי.

המטרה העיקרית של הקמפיין החמאסי הייתה להביא לשבירת המצור על רצועת עזה, חמאס דחתה את ההצעות של מצרים וקטאר להפסיק את קמפיין "צעדת השיבה" בתמורה לפתיחת מעבר רפיח והקלות במצור, המפתח הוא בידי ישראל, חמאס יודעת זאת ולכן היא ממשיכה בקמפיין כדי ללחוץ על ישראל.

חמאס בונה על המתקפה הדיפלומטית על ישראל, על המצב המתוח בצפון ועל כך שישראל לא תוכל לרתק כוחות צבא רבים לאורך זמן על גבול הרצועה, היא מעריכה שישראל תמצמץ ראשונה ותתקפל ואז היא תוכל להציג את הקמפיין כניצחון בפני תושבי רצועת עזה.

בינתיים צה"ל ניצח בשטח,הכותרות הפרו-פלסטיניות בעיתונות הבינלאומית, הכפשת ישראל בפורומים הבינלאומיים והלחץ של כמה מדינות על ישראל לא יביאו להסרת המצור מעל הרצועה.

ימים יגידו.