עבור לתוכן העמוד
Menu

"לשבור את הכלים" או לא? הדילמה של עבאס

הרש"פ מתכננת צעדי תגובה על החלטת הקבינט לקזז את משכורות המחבלים מכספי המיסים שמועברים לרש"פ, עם זאת תשלום המשכורות למשפחות המחבלים ימשך • מחמוד עבאס ינצל את החלטת הקבינט כדי לחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני וההערכה היא שהוא לא יעז לנקוט בצעדי תגובה שיסכנו את שלטונו

הרש"פ לא תתמוטט מבחינה כלכלית בעקבות החלטת הקבינט הביטחוני לקזז סכום של כ-500 מיליון שקל מכספי המסים שהיא מעבירה לרש"פ בגלל שהיא משלמת משכורות למשפחות האסירים הביטחוניים והחללים הפלסטינים.

החלטת הקבינט הייתה צפויה ומשרד האוצר הפלסטיני הודיע כי הוא הכין מראש תוכניות להתמודד עם ההשלכות הכספיות של ההחלטה הזו, בין היתר הוא מתכנן להעמיק את גביית המסים בתחומי הרש"פ.

יו"ר הרש"פ מקיים שורה של התייעצויות בפורומים שונים כדי לגבש את התגובה הפלסטינית להחלטת הקבינט הישראלי. הוא צפוי להפגש עם חברי הודעה המרכזית של פת"ח, עם חברי הועד הפועל של אש"פ ועם חברי הועדה העליונה שהוקמה לבחון את מכלול הקשרים עם ישראל.

דרכי הפעולה של הרש"פ הן כלהלן:

א. התרסה נגד ישראל-דחיית קבלת כל כספי המיסים שישראל גובה עבורה מדי חודש בחודשו כאקט של מחאה.

ב. הגשת תלונה למוסדות האו"ם ולבית הדין הבינלאומי בהאג בטענה כי ישראל מפרה את הסכם פאריז והיא "שודדת" כספים השייכים לפלסטינים (כספי המיסים).

ג. הודעה כי הרש"פ מתנתקת חד-צדדית מהסכם פאריז כדי להשיג עצמאות כלכלית-לאומית, נציגי הרש"פ כבר הודיעו לפני כמה חודשים לשר האוצר משה כחלון ולשר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן כי הרש"פ מעוניינת לפתוח מחדש את הסכם פאריז מכיוון שהוא מקפח אותה.

ד. צמצום היקף שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל לתקופה מוגבלת, הרש"פ כבר נקטה בצעד כזה מייד לאחר משבר המגנומטרים בהר הבית באוגוסט 2017 .

ה. המשך הצטרפות של הרש"פ למוסדות וארגונים בינלאומיים, כולל סוכנויות של האו"ם וחתימה על אמנות בינלאומיות כדי לחזק את רעיון "המדינה שבדרך".

ו. כינוס הליגה הערבית וקריאה למדינות המפרץ לתרום כספים לרש"פ כדי למנוע את קריסתה.

 

יו"ר הרש"פ רואה בהחלטת הקבינט מהלך מתואם בין ישראל לממשל טראמפ כדי להטיל מצור כלכלי על הרש"פ כדי שתסכים לדון בתוכנית "עסקת המאה".

ההערכה בישראל ובקרב גורמים ברש"פ היא כי עבאס לא יעז לנתק את הקשרים עם ישראל ולהתעמת עמה, עם זאת הוא לא יפסיק את תשלום הקצבאות למחבלים ולבני משפחותיהם.

החלטת הקבינט הישראלי מחזקת את מעמדו של עבאס ברחוב הפלסטיני, הוא נאחז בה כדי להזים את הטענות שהוא משתף פעולה עם ישראל והוא צפוי "לסחוט את הלימון עד הטיפה האחרונה" בהצהרות לאומיות נגד ישראל וכדי להצטייר כמי שנאבק בישראל למען האסירים הביטחוניים ומשפחות החללים הפלסטינים.

גורם בכיר בפת"ח אומר כי במצב הנוכחי, כשממשל טראמפ מגבה את ישראל מבחינה מדינית בכל המוסדות הבינלאומיים, אין למחמוד עבאס את הכלים המדיניים לאלץ את ישראל לחזור בה מהחלטת הקבינט, לכן, צפוי הרבה "אוויר חם" מצדו של מחמוד עבאס בעיקר בהצהרות ובתלונות למוסדות הבינלאומיים אך לא מעבר לכך.

העמדה הישראלית נגד תשלום קצבאות למחבלים ובני משפחותיהם היא מוצדקת,הממשלה חייבת ליישם את "חוק הקיזוז" שאושר בכנסת, גם הקונגרס האמריקני אישר חוק דומה "חוק טיילור פורס", מדינה דמוקרטית מחוקקת חוקים כדי ליישמם במיוחד כשמדובר בחוקים נגד הטרור.

מחמוד עבאס חושש מ" משבירת הכלים" עם ישראל, במיוחד בנושא הביטחוני, הוא עצמו הגדיר לפני כמה שנים את התיאום הביטחוני עם ישראל במילה "קדוש".

יו"ר הרש"פ מבין כי ברגע שיפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל הוא יגרור צעדי תגובה קשים מצד ישראל שהוא ובכירי הרש"פ יפגעו מהם, למשל ,ריתוקו למוקאטעה ברמאללה, ביטול תעודות האח"מ של בכירי הרש"פ וסנקציות אחרות שיערערו בצורה רצינית את יציבות שלטונו.

השמירה על הרש"פ מהווה שיקול נכבד במערכת השיקולים של מחמוד עבאס אשר רואה בהקמת הרש"פ "הישג לאומי חשוב" שאסור לאבדו למרות שהיא הוקמה עפ"י הסכם אוסלו.

יו"ר הרש"פ איננו רוצה להיפרד מכיסאו, הוא מתמחה בלהרוויח זמן ולתמרם בין הגורמים הפוליטיים בשטחים ומול הזירה הבינלאומית, בפועל הוא "הולך על הסף" אך נזהר שלא לטעות כדי שלא לאבד את שלטונו בגדה לאחר שכבר איבד את שלטונו ברצועת עזה לידי חמאס בשנת 2007.

חלקים מהסכם אוסלו ימשיכו להתקיים למרות צעדי התגובה שמתכנן מחמוד עבאס על החלטת הקבינט, המציאות בשטח הרבה יותר חזקה מהכבוד הלאומי, מחמוד עבאס ינסה לאחוז במקל בשני קצותיו, להראות כי הוא מתנגד להחלטת הקבינט הביטחוני "בכל כוחו" אך מאידך גיסא לא לקרוע לגמרי את החבל עם ישראל.