עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת תכנית טראמפ: מי ישלוט על ירושלים

המערכת המזרח תיכונית מתכוננת לקראת הצגת תכנית השלום של נשיא ארה"ב • בממלכה האשמית הלחץ ממשיך

הידיעות על התקרבות פרסום יוזמת טראמפ הכניסה את ירדן לתזזית. אחד הנושאים המדאיגים את הממלכה האשמאית הוא איום השיוני במעמדה הבכיר על הר הבית כאפוטרופוס על המקומות הקדושים לאיסלאם, באפוטרופסות אחרת, כלל ערבית, כלל איסלאמית, כלומר: סעודיה תחליף את ירדן כאפוטרופוס האמיתי על המקומות הקדושים לאיסלאם. מן ההיבט ההיסטורי, אחרי שדחקה את ההאשמים כאפוטרופוס על מכה ומדינה, הם ישלימו כעת את דחיקתם מן האחריות גם על מסגד אל-אקסא.

דוברים ירדניים התבטאו בחריפות בעניין הזה ואמרו כי זהו קוו אדום, וכי ירדן תשקול את כל מערכת בריתותיה האזוריות בגלל העניין הזה.

הם לא פירטו, אבל יש לשים לב להתפתחויות מאחורי הקלעים הקשורים למנהלת הווקף. תחילה הגיעה ירדן להסכמה עם אבו מאזן על שינוי מנהלת הווקף והכנסת אנשי פתח' למנהלה, כאיתות לסעודיה כי ירדן ואבו מאזן הם "בעלי הבית" במסגדים, והם לא ירשו את דחיקתם.

אבל, כאשר היה נדמה שירדן ואש"ף מיישרים חזית משותפת נגד סעודיה, שני השותפים הטריים התחילו להתקוטט על מי יוביל את מנהלת הווקף החדשה.

ירדן דאגה לכך כי התוספת של בכירי פתח' לא תוביל לאיבוד השליטה של ירדן במועצה, אבל רמאללה חשבה אחרת:  על פי מקורותינו במזרח ירושלים מתנהלת כעת מלחמת חורמה על הנהגת המועצה החדשה. רמאללה רוצה למנות את המופתי, שיח' מוחמד חוסיין, שהוא נאמנו של אבו מאזן, ירדן, מנגד מתנגדת בכל תוקף, וביטוי ראשון להכרזה כי היא תחליף בריתות, היא הציעה לאויבה, שיח' ערימה סברי, לעמוד בראש המועצה. שיח' ערימה היה מנוע כניסה לירדן, ולראשונה אחרי הרבה שנים הוזמן לשיחות בירדן, ושם הציעו לו את המשרה.

כאשר נודע הדבר לרמאללה, כך מסרו לנו מקורותינו, אנשי תנזים פתח' בעיר איימו עליו. הוא הודיע ע כך לירדנים, ונבצר ממנו לקבל את הצעתם, ואחרי "ירח דבש" קצר, ירדן ורמאללה שוב חלוקות על ירושלים.

לקראת פסגת תוניס האחרונה נקט המלך עבדאללה צעד מעניין. הוא נועד עם המלך חסן השני של מרוקו, שאף שושלת המלוכה שם היא האשמית – כלומר: משפחה שריפית המתייחסת על הנביא מוחמד.

גם מרוקו נלחמת בימים אלה בידי גורמים ווהאביים הפוסלים קטגורית את פולחן המקומות הקדושים המקובל בדת העממית של מרוקו, והיא מייחסת את הלחץ הזה לסעודיה. יחסי מרוקו וסעודיה הצטננו מאוד. מכאן, ששני המלכים ההאשמים מזהים אינטרס משותף הקורא להם להתלכד מול מה שהם מייחסים לתוכנית טראמפ, וההשפעה העמוקה של סעודיה בעיצוב התוכנית.